Deel dit artikel
-

Nieuwe web-tool meet online buzz

Brandmanagers, woordvoerders of marketeers die altijd een vinger aan de pols willen houden hebben nu een nieuwe optie om inzicht te krijgen in het imago van hun bedrijf. Brand Monitor is een internet-scanner in Nederland die voor bedrijven online analyseert wat consumenten over het merk zeggen op weblogs én fora.

Het bedrijf Buzzcapture lanceert donderdag deze gepersonaliseerde web-based tool. Informatie wordt op dagelijkse basis geüpdate. In trendgrafieken is informatie af te lezen over volume, sentimenten en relevante postings. Ook handig om een oogje in het zeil te houden bij concurrerende marktspelers.

Via een login-omgeving krijgen klanten toegang tot de informatie. Onder ‘Brands’ in het menu alle door de klant opgegeven merken te vinden. Deze grafieken kunnen door de gebruiker worden bewaard of doorgemaild.

De tool geeft bedrijven direct inzicht in het online imago van het bedrijf, merk of product. Met behulp van trefwoorden worden consumentendiscussies en nieuws gevolgd op weblogs en fora.

Tot voor kort leverde het bedrijf al rapporten waarin een imago werd geanalyseerd. Met het nieuwe online dashboard kunnen klanten nu op elk moment zien hoe het bedrijf of merk er online voorstaat.

Buzzcapture monitort meer dan 500.000 online bronnen in Nederland. Het bedrijf wekt onder meer voor klanten als Microsoft, Nutricia, Universal Media, Lost Boys, Essent en de Rijksvoorlichtingsdienst.

In vergelijking met het Nederlandse BrandGossip gaat Buzzcapture net iets verder. Hier worden ook de fora doorzocht. "De discussie die ontstaat als mensen op elkaar reageren maakt het pas echt interessant", aldus een woordvoerder bij Buzzcapture. En in tegenstelling tot BrandGossip biedt Buzzcapture altijd nog de mogelijkheid om op wekelijkse basis een analyse te geven over het imago van een bedrijf zoals dat naar voren komt in de traditionele media: kranten, tv en radio.

Het verschil met bestaande diensten als Technorati is, zo zegt het bedrijf, dat het over de ruwe gegevens een extra laag legt.

Bron foto: qwerty_guari (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul

Leuk bericht, maareh…ben wel benieuwd wat nu het verschil is met diensten als eKnip en Clipit die dit al jaren aanbieden?

Baris

Ik zag een presentatie van hoera.com die hetzelfde doet alleen dan in social networks MAAR als extra dat ze een waardering meegeven aan wat er wordt geschreven. Je krijgt dan een sentimentscore erbij zodat je in een oogopslag ziet of er in periodes positief of negatief over je bedrijf is geschreven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond