Deel dit artikel
-

Free Record Shop en Wehkamp te vroeg met cd s-branden

Starbucks gaat zijn Amerikaanse klanten de gelegenheid geven om cd's te laten branden in hun koffieshops. Eind jaren negentig boden ook Free Record Shop en Wehkamp die mogelijkheid al aan in Nederland. Maar dat is uiteindelijk nooit het succes geworden wat ervan verwacht werd. Free Record Shop heeft lessen getrokken uit het verleden en komt binnenkort met een eigen muziekwinkel op internet. Daar kunnen klanten liedjes downloaden.

Free Record Shop had ooit een proefopstelling staan in Almere waar klanten cd's konden branden, maar dat project is uiteindelijk een stille dood gestorven,vertelt Roland van Geest, die binnen Free Record Shop medeverantwoordelijk was voor het project.

Volgens van Geest was een van de problemen dat de samenwerking tussen Siemens en DJPower werd beëindigd. Ook waren er volgens hem onvoldoende nieuwe songs die aan klanten aangeboden konden worden. “De muziek was verouderd. we konden onze klanten gewoon geen geen actueel aanbod aanbieden,” zegt van Geest.

Free Record Shop startte eind 2000 met de cd brand-dienst. Medio 2002 werd de stekker eruit getrokken. “Aanvankelijk was het de bedoeling dat de dienst ook in andere filialen aangeboden zou worden, maar dat is er nooit meer van gekomen”.

“We werken nu aan een meer geintegreerde aanpakt. We zijn namelijk bezig met een downloadsite. We willen het nu in een keer goed aanpakken. Dat doen we door nu te onderhandelen met platenmaatschappijen,” vervolgt van Geest.

“We zijn natuurlijk niet de enige die aan een downloadsite werken. Musicstore doet het ook. En ook bij Radio 538 zijn ze ermee bezig,” besluit van Geest. Free Record Shop hoopt de downloadsite over enkele maanden te kunnen lanceren. HMG heeft ook al te kennen gegeven dat het bezig is met een eigen muziekdienst, sinds enkele maanden zijn ook Noordzee FM en MSN actief met een downloadsite, onder de naam NoordzeeMSN.nl. Het Haagse Lyzia levert hiervoor de technologie en de muziek.


Wehkamp gaf klanten ook ooit de mogelijkheid om songs op cd's te laten branden. Dat gebeurde onder de naam CDSelect. “Dat project is een stille dood gestorven. Voor ons was al vrij snel duidelijk dat  klanten niet om die dienst zaten te springen,” zegt woordvoerder Joke Vrolijk van Wehkamp. “We begonnen daarmee 1998 en in 2000 ging de stekker er weer uit. Daarmee is het een lang gepasseerd station. Er zijn ook geen nieuwe plannen voor zover ik weet,” aldus Vrolijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond