Deel dit artikel
-

Kinderen negeren online reclame

Een grote groep online marketeers richt zich op kinderen in de leeftijd 8 tot en met 12 jaar. Maar kinderen gaan reclame uit de weg. Bannerblindheid heeft in die leeftijdsgroep flink wortel geschoten.

Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Mijn Kind Online naar het surfgedrag van kinderen en de usability van kindersites. In samenwerking met 2C Usability is het onderzoek uitgevoerd.

Over de manier waarop volwassenen omgaan met websites is veel bekend, maar usability voor kinderen is ontontgonnen terrein. Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group in 2002 kwam naar voren dat kinderen uit de Verenigde Staten advertenties zien als content. Over de manier waarop Nederlandse kinderen websites gebruiken is tot nog toe weinig onderzoek gedaan.

De bevindingen van Mijn Kind Online laten zien dat kinderen reclame uit de weg gaan door afbeeldingen aan de rechterkant als advertentie te bestempelen en ze te negeren. Dat leidt ertoe dat redactionele content soms ten onrechte als reclame wordt gezien en vice versa.

Ook normale plaatjes op een pagina met veel tekst zien kinderen vaak als advertentie-uiting. Als een website veel afbeeldingen bevat en als banners daardoor niet als zodanig opvallen, dan wordt er wel op advertenties geklikt.

Toch ervaren kinderen reclame niet als heel erg storend. Ze noemen reclame ‘stom’, maar vinden het niet erg als er reclame op een website staat. Sterker nog, ze geven aan dat er op de ideale kinderwebsite best wel wat reclame mag staan. Als ze per ongeluk op reclame stuiten, klikken ze snel verder, zonder dat ze dit erg vervelend vinden.

Kinderen missen het kritische bewustzijn om te doorzien wat een commerciële boodschap is en wat niet, wijzen de usability-interviews uit.

Het is volgens het onderzoek een fabel dat kinderen tovenaars op de computer zijn. Ze zouden de ‘Generatie Einstein’ zijn, gezegend met prima informatievaardigheden en uitstekend in staat om te multitasken. Voor kinderen tussen 8 en 12 jaar klopt dat beeld in elk geval niet wat betreft het zoeken naar informatie op internet.

Kinderen tussen 8 en 12 jaar verwachten metéén succes als ze online surfen. Ze zijn nóg ongeduldiger dan volwassenen. Daardoor gaat er veel fout.

Kinderen lezen niet online. Ze wíllen niet lezen, als ze zoeken verwachten ze dat hun oog ergens meteen op valt. Ze kúnnen ook niet goed lezen en schrijven. Ze zitten immers nog midden in het leerproces van lezen en schrijven. Doordat ze nog midden in hun taalontwikkeling zitten, hebben ze een relatieve handicap. Veel zoekopdrachten mislukken of doen kinderen stranden op plekken die niet voor hen zijn bedoeld. Dat gebeurt vanzelfsprekend vooral bij jonge kinderen, maar niet alleen bij hen. Ook 11- en 12-jarigen spellen domeinnamen verkeerd, variërend van nikkelodeon.nl (met KK in plaats CK) tot jeugtjournaal.nl (met een T in plaats van een D).

Bron foto: Jim Sneddon (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Jason Wellink

Ik denk niet dat dit allen voor kinderen geldt, ik vind de reclames ook steeds irritanter worden en probeer deze zo veel mogelijk te vermijden.

isama

maar de nos heeft jeugtjournaal.nl ook geregistreerd en doorgelinkt naar jeugdjournaal.nl :) nikkelodeon.nl helaas niet. adblockplus voor reclame is veel handiger…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond