Deel dit artikel
-

Mobiel advertentiebedrijf Blyk wil Europa veroveren

Blyk, het bedrijf dat belminuten en sms’jes aanbiedt in ruil voor advertenties wil na de spoedige lancering in Nederland ook België, Spanje en Duitsland veroveren. Het bedrijf kondigde woensdag de uitbreiding aan.

Eind dit jaar komt het van oorsprong Finse Blyk, dat zich richt op jongeren van 16 tot en met 24 jaar, beschikbaar op de Nederlandse markt. Woensdag werd bekend dat ook de stap wordt gezet naar België, Duitsland en Spanje.

Volgens Marko Ahtisaari, hoofd van brand en design bij Blyk en voormalig directeur van design strategie bij Nokia, is de uitbreiding een logische volgende stap. "Het voelt voor ons niet aan alsof we te snel gaan. In het Groot-Brittannië zit de groei er goed in. Het concept slaat aan. Zowel onze leden als de adverteerders waarderen ons initiatief. Na onderzoek in de andere landen is er voor ons geen reden om de uitrol nog langer uit te stellen."

Blyk heeft goed gekeken in welke landen ze, na Groot-Brittannië en straks ook Nederland, hun dienst willen aanbieden. "De advertentie-uitgaven zijn voor ons erg belangrijk. België behoort bijvoorbeeld bij de top 3 als het gaat om die uitgaven. Natuurlijk moeten de landen waar we Blyk uitrollen ook open staan om een nieuw model als dit te omarmen", verklaart Ahtisaari.

De snelle groei van Blyk volgt op het succes in Groot-Brittannië.binnen 9 maanden wist het bedrijf in dat land de doelstelling van 100.000 leden te behalen, 6 maanden eerder dan verwacht.

De keus voor Nederland was ook snel gemaakt. "Nederland wordt het tweede land waar we onze dienst lanceren. Jullie zijn erg innovatief. Zowel de media als de adverteerders. Het is voor ons belangrijk om in dit soort landen vroeg onze dienst op de markt te brengen, zodat we kunnen leren hoe de mensen er hier mee omgaan."

Blyk koppelt jonge mensen aan merken die zij leuk vinden en geeft hen elke maand gratis belminuten en sms’jes. Abonnees moet eerst een enquêteformulier invullen waarop ze hun interesses weergeven. Vervolgens krijgen ze een SIM-kaart met daarop een nog te bepalen aantal belminuten en sms’jes per maand. Adverteerders kunnen op deze manier weer een populaire doelgroep bereiken.

In Groot-Brittannië heeft Blyk tot nu toe meer dan 900 campagnes uitgevoerd voor merken zoals Coca Cola, L’Oreal en artiesten zoals The Kooks en Alphabeat met een gemiddelde response van 29 procent.

Bij de lancering, zo vertelt Ahtisaari, wil Blyk het idee met behulp van virale marketing laten verspreiden door de jongeren. "Zij vertellen het weer tegen hun vrienden. We zijn verder heel eerlijk en open. Het is een commerciële dienst en dit is wat we aanbieden. Zo werkt dat tegenwoordig. Jongeren begrijpen dat."

In het begin zoekt Blyk de plekken op waar jongeren zich bevinden. "Hogescholen, universiteiten, maar ook websites die ze bezoeken, zoals sociale netwerken." Bij de vraag of hij al heeft gehoord van Hyves antwoord Ahtisaari bevestigend, "Maar daar kan ik nog geen commentaar op geven. Het is natuurlijk wel een belangrijk medium in Nederland."

In Nederland heeft Blyk zogeheten MVNO-contract getekend bij Vodafone. In Spanje, België en Duitsland zijn de gesprekken met telefonieaanbieders nog gaande.

Ahtisaari bevestigt dat de gesprekken met adverteerders in Nederland ook al in volle gang zijn. "Maar ook daar kan ik pas korter op de lancering wat over zeggen". aldus Ahtisaari.

Voorlopig blijft Blyk binnen de grenzen van Europa. Ahtisaari: "Alhoewel dit model ook erg geschikt zou zijn voor de markt in de Verenigde Staten of Azië." Die laatste markt wordt  misschien lastig om te veroveren mocht het ooit zo ver komen. U Mobile, een virtuele mobiele provider die ook werkt met advertenties in ruil voor belminuten, verstevigt daar al zijn plek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond