Deel dit artikel
-

Overname Kelkoo door Yahoo

Yahoo heeft de pan-Europese prijsvergelijker Kelkoo overgenomen voor een prijs van 475 miljoen euro in contanten. Lange tijd liep Yahoo zelf rond met plannen voor een eigen prijsvergelijker, maar het lijkt erop dat de Amerikanen voor de weg van de minste weerstand hebben gekozen.

Yahoo is van plan om Kelkoo verder internationaal op de kaart zetten. Met de overname breidt Yahoo de combinatie van het zoeken naar webpagina’s, producten en prijsvergelijkingen verder uit.

Terry Semel, de hoogste man van Yahoo, noemt in een persbericht de combinatie van zoeken en commercie belangrijk voor de financiële successen van het bedrijf. Het is bekend dat vergelijkingssites in commercieel opzicht zeer succesvol zijn.

Het van oorsprong Franse Kelkoo is volgens Nielsen/Netratings naar unieke bezoekers gemeten het vierde e-commerce bedrijf van Nederland. Het heeft ongeveer 439.000 bezoekers per maand.

Bij de Europese activiteiten van Kelkoo en Yahoo is er sprake van een gedeeltelijke overlap. In veel Europese landen opereren de bedrijven ook naast elkaar. Yahoo en Kelkoo zijn beiden actief in Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ierland, Italië, Noorwegen en Zweden. Kelkoo heeft in Nederland en België een eigen site, Yahoo niet.

Bij Overture, een bedrijf dat vorig jaar door Yahoo werd overgenomen, reageert business development-manager Gilbert den Hertog enthousiast. Hoewel hij geen directe synergie-effecten ziet, denkt hij dat Overture en Kelkoo elkaar mooi gaan aanvullen. “Op termijn zullen ze ook wel geintegreerd worden in Yahoo. Maar dat zal nog wel even duren,” zegt Den Hertog.

Lees in Zinio verder over prijsvergelijkers: Vergelijker levert klanten

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond