Deel dit artikel
-

MySpace maakt korte metten met wachtwoordjungle

In navolging van andere partijen sluit nu ook MySpace zich aan bij de OpenID-stichting, een systeem dat internetters moet helpen een weg te vinden door de wirwar van wachtwoorden en gebruikersnamen.

MySpacers die ingelogd zijn op de sociale netwerksite hebben hiermee ook toegang tot andere websites zonder opnieuw in te hoeven loggen. Met één inlogmechaniek kunnen gebruikers zich bij iedere site aanmelden die OpenID ondersteunt. Volgens de stichting zijn er meer dan 10.000 websites die de technologie ondersteunen.

Partijen die zich aansluiten bij het initiatief kunnen dit doen in de vorm van een identiteitsverstrekker of een acceptant. Hier zit meteen ook de crux. MySpacers hebben wel toegang tot sites als bijvoorbeeld Plaxo, maar niet tot de sites van Yahoo. Zowel Yahoo als MySpace zijn identiteitsverstrekkers.

Identiteitsverstrekkers kunnen nieuwe OpenID’s creëren. Acceptanten accepteren de OpenID-leden van andere sites.

OpenID werd in 2005 bedacht door de Amerikaan Brad Fitzpatrick. Het systeem hoopt korte metten te maken met de vele gebruikersnamen en wachtwoorden die vandaag de dag worden verzameld door de gemiddelde internetgebruiken. De stichting werd opgericht in 2007.

Bedrijven als Yahoo, AOL en Orange treden bijvoorbeeld op als ID-verstrekkers. Maar ook BBC, Google, IBM, Microsoft en Versisign traden toe tot het systeem. Concurrent Facebook ondersteunt het systeem momenteel nog niet.

OpenID is een van de mechanismen waar ‘draagbaarheid van data’ op is gebaseerd. Deze zogeheten ‘data portability’ beoogt niet enkel machines/sites en mensen efficiënter met elkaar te laten communiceren, maar ook machines en machines. Technieken als RDF en oAuth vormen, samen met andere opkomende technieken, de basis.

Onlangs lanceerde het sociale netwerk met Yahoo!, eBay, Photobucket en Twitter het ‘Data Availability’-initiatief waarbij gebruik wordt gemaakt van oAUTH en Restful API’s. De filmsite Flixter, zo wist MySpace te vertellen, is de laatste aanwinst in dit initiatief. Eventfull, een website die wereldwijd events bijhoudt, is een andere nieuwe datapartner in dit initiatief.

Bron foto: Robert Scoble (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond