Deel dit artikel
-

Bezwaar tegen samenwerking Google en Yahoo

De Association of National Advertisers (ANA) heeft in een brief aan de adjunct-procureur-generaal van het Amerikaanse ministerie van Justitie bezwaar gemaakt tegen een eventuele samenwerking van Google en Yahoo op het gebied van zoekreclame.

De ANA vertegenwoordigt een groep van 400 bedrijven die samen meer dan 100 miljard dollar aan marketing en advertentie uitgeven, waaronder Kellogg, Walt Disney en Procter & Gamble.

De vereniging kwam tot het bezwaar na ‘uitvoerig, onafhankelijk onderzoek onder haar leden en gesprekken met zowel Yahoo als Google’. In de brief van ANA staat dat een partnerschap tussen de twee 90 procent van de zoekmachineadvertentiemarkt zal domineren. Daarnaast uit de vereniging haar zorgen dat de samenwerking de concurrentie zal verminderen en de concentratie van macht op de markt zal verhogen.

Beperkte keuzes

Volgens ANA worden de keuzes op de markt beperkt door het eventuele samenspel van Google en Yahoo en kan het mogelijk de prijzen verhogen voor kwalitatief hoogwaardige en betaalbare zoekmachinereclame.

Het American Antitrust Institute heeft eerder een serie kritische vragen gesteld over de samenwerking tussen Yahoo en Google. De samenwerking tussen deze twee grote spelers moet dan ook nog door de antitrustwetgeving komen. De samenwerking wordt momenteel door het Amerikaanse ministerie van Justitie behandeld.

Impuls aan de inkomsten

Yahoo hoopt nog steeds op een boost uit een samenwerking met rivaal Google. Er zijn plannen om te beginnen met de verkoop van advertenties naast de zoekresultaten van Yahoo. Volgens het bedrijf zal de samenwerking met Google hierin een impuls geven aan de jaarlijkse inkomsten met maar liefst 800 miljoen dollar.

Of de brief invloed zal hebben op het Antitrust instituut is onduidelijk. The Wall Street Journal stipt aan dat met de brief de eerste keer is dat grote marketeers zich uitspreken tegen de deal. Volgens de krant zijn die partijen tot nu toe huiverig geweest om zich hierover publiekelijk te uiten. Dit zou komen door de groeiende macht van Google in dit veld.

Bron foto: dannysullivan (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond