Deel dit artikel
-

Google Analytics geen bedreiging voor Nedstat

Met de uitbreiding van Google Analytics kan de internetgigant zich meten met de grote betaalde web analytics-paketten. Nedstat ziet niet per definitie een bedreiging in de gratis dienst van de concurrent. “We zien weinig signalen dat grote ondernemingen Google Analytics als company wide oplossing kiezen”, aldus Michael Kinsbergen, CEO van Nedstat.

De uitbreiding van Google Analytics komt met een aantal nieuwe features. Deze mogelijkheden werden voorheen alleen aangeboden in betaalde pakketten van andere web analytics-bedrijven.

Kinsbergen: “Als je kijkt naar de grote ondernemingen, de high end van de markt, is dit geen bedreiging voor ons. Je moet wel goed beseffen dat al je informatie bij Google staat en dat Google meerdere belangen heeft. Het kost veel geld om een dergelijk product te bouwen en om dat in de lucht te houden zeker met deze hoge aantalen. Je kan je afvragen waarom dat gratis wordt weggegeven.”

De CEO van Nedstat kan zich voorstellen dat grote ondernemingen met aandeelhouders nog eens goed nadenken over een service die geen geld kost: “Als je iets gratis krijgt, is dat niet omdat je zo aardig bent. In ieder geval staat je informatie bij een partij die grote belangen heeft in de advertentiemarkt. En dat Google een winstoogmerk heeft, dat is duidelijk.”

Kleine ondernemingen

Kleinere ondernemingen daarentegen zullen wellicht sneller kiezen voor de dienst van Google. “Die kunnen, helemaal in deze economische omstandigheden, verleid worden om het te doen”, meent Kinsbergen.

Kinsbergen ziet wel de charmes van de dienst van Google: “Het is en mooi product en het is gratis. Ze hebben duidelijk ook heel goed naar ons product gekeken. Daar voelen wij ons door gecomplimenteerd.” Maar Nedstat biedt een meerwaarde. “Wij zijn een onafhankelijke source. Nedstat heeft ook een betere positie om maatwerk te leveren en we hebben een goed supportprogramma. Dat is voor de grote spelers erg belangrijk. Google blijft toch selfservice”, aldus Kinsbergen.

Deel dit bericht

9 Reacties

David

Zou ik ook zeggen, als CEO van Nedstat.

Kjeld

"Dat is voor de grote spelers erg belangrijk. Google blijft toch selfservice"Klopt maar daar heb je bedrijven als Traffic4u voor. Stuk goedkoper en beter dan Nedstat, ook de aansluiting met AdWords en AdSense is natuurlijk erg sterk.Google heeft voor de groote klanten gewoon een support contact, ook in de High-end markt zijn er veel Analytics klanten. Hyves nummer 1 site van nederland om er maar 1 te noemen.AdSense levert beide partijen geld op daarom is er voor google een noodzaak om Analytics te leveren. En als je dan toch wat anders wilt en er veel voor wilt betalen, neem dan Omniture (Website story) of XiTi.Ik zou het je niet aanraden maar je moet toch wat als je geen Google Analytics wilt. Ik zie dit als een laatst poging tot aandacht in moeilijke tijden.Partijen als STIR en CIM (Belgie) moeten ook eens gaan nadenken over hun business modellen nu er bedrijven als Quantcast hetzelfde leveren http://www.quantcast.com/p-82S8AR-bC1u9k/traffic Als ik dit in door het STIR zou laten meeten dan zou ik erg arm worden.

B?ate

"Ze hebben duidelijk ook heel goed naar ons product gekeken."  Geachte heer Kinsbergen, wat heeft Google Analytics dan overgenomen van jullie? Dat ontgaat me toch wel een beetje.

Evert de Graaf

Ik denk dat iedereen vergeet dat wanneer je Google analytics gebruikt je tevens moet voldoen aan hun leverings voorwaarden van Google. Grote ondernemingen gaan hiermee niet akkoord. Daarvoor blijven andere partijen interessant zoals Nedstat. Daarnaast in GA beperkt in zijn functionaliteit. Zeker voor grote bedrijven. Zie wel dat grotere SEM's als T4U, Maxlead en Tribal inderdaad veel doen met search in combinatie met hun GA.

Michael Kinsbergen

Beate, In onze LIVE SEGMENTATION release van begin augustus hebben wij als eerste de AND-OR systematiek geintroduceerd bij het selecteren van segment criteria. Het maken van een segment is daarmee voor de gebruiker makkelijk gemaakt. Daarnaast waren we met Sitestat de eerste waar de gebruiker tijdens het maken van een segment direct kan zien hoeveel bezoekers er van je totale aantal bezoekers overblijven. Zo kan je onmiddelijk zien of het segment dat je maakt nog wel relevant is. Dit zijn twee fundamentele features in het gebruik van onze LIVE SEGMENTATION en Google heeft hetzelfde gedaan. Dat zien wij als compliment. Michael

Paul Veen

Van Amerikaanse SEO experts begrijp ik dat Google Google Analytics gebruikt om haar algorithm te verbeteren. Ljikt logisch, waarom zouden ze anders deze geavanveerde tool gratis ter beschikking stellen?  Voor elke site die GA gebruikt, kan Google precies volgen hoe bezoekers die via de Google search engine zijn binnenkomen zich gedragen (tijd op de site, aantal page views, etc). Als een aantal personen die via Google op een restaurant site zijn terecht gekomen nadat ze op "Barcelona restaurants" hebben gegooglet en 93% van hen blijft vervolgens meer dan 4 minuten op die site dan voldoet die site blijkbaar aan wat de bezoekers zochten.  GA stelt Google dus in staat om zeer fijnmazig de relatie tussen een zoekquery en het getoonde resultaat te toetsen. Iets was zonder GA alleen voor Google mogelijk is als je Google page rank in je browser hebt geinstalleerd.

Bert

Gewoon allemaal urchin.js, *.*stat.com/* etc. in de Adblock, en referrers in Firefox uitzetten, en wie er nog stat maakt geen biet meer uit. Mij tracken ze niet meer.

Pieter Vooijs

@Michael Ik denk dat het een beetje ver gaat om te zeggen dat Google gekeken heeft naar sitestat voor de segmentatie functionaliteit. Ook was volgens mij sitestat niet de eerste die gekomen is met de live segmentatie. Dit was al mogelijk met Omniture Discover, WebTrends Visitor Intelligence en WebTrends Explorer. Zie hieronder:  http://www.matraxis.co.uk/Products/WebTrends_Marketing_Warehouse_/webtrends_marketing_warehouse_.html  Ook heeft WebTrends de mogelijkheid om offline systemen te integreren met de webanalyse data, bijvoorbeeld een CRM systeem. Hierdoor kan je bijvoorbeeld de contact gegevens van een interessant segment eruit halen en daar een nieuwsbrief naar versturen. Ik denk dat de mogelijkheid om de web data te koppelen met offline systemen een gemis is van Nedstat. Dit is iets wat Omniture, CoreMetrics en WebTrends wel aan kunnen bieden.  

J Meyer

Ik wil niet heel verveldend doen, maar ik denk dat ze bij Google nog nooit gehoord hebben van nedstat. Op de nederlands markt doen jullie het aardig, maar daar buiten zijn er andere paketten populair. Tevens zijn die ook beter! Heb diverse Nestat malen geprobeerd, brrr geen fijn pakket.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond