Deel dit artikel
-

Zoekchatbot wil startpagina op msn zijn

Vindcent, een zoekchatbot, moet uitgroeien tot een startpagina voor internet. Op dit moment kunnen gebruikers vragen stellen over huizen bij Funda, electronica bij Pixmania en tweedehands spullen van Speurders.

Sinds kort heeft chatbot Vindcent een nieuwe partner gevonden in EasyToBook. Gebruikers kunnen hiermee Vindcent ook om hulp vragen bij het reserveren en vinden van een hotel.

"In de toekomst willen we ook andere partners integreren", aldus Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. Hij vervolgt: "Net als een startpagina op het internet willen we dat hiermee ook op msn creëren. Voor de partner kan dat interessant zijn, het virale aspect bijvoorbeeld, waarbij gebruikers dingen weer aan elkaar doorsturen via msn"Van Dijk geeft toe dat het voor Funda ook deels een ‘stukje profilering op msn’ is.

Kruisbestuiving

Het concept Vindcent, sinds begin maart live, draait om de partners. Van Dijk: "Voor een groot deel gaat het bij de partijen om de kruisbestuiving. In de activity window ziet de gebruiker de tabjes van de partijen die meewerken. Iemand die voornamelijk geïnteresseerd is in Speurders, gaat ook eens kijken bij Pixmania."

Er wordt aan de partijen een bedrag gevraagd om de data te integreren. "En daarnaast een laag bedrag voor de leads. Bij Funda wordt er afgerekend op basis van CPC, bij EasyToBook is dat op basis van CPS." Van Dijk merkt op dat EasyToBook een kleine jongen is vergeleken bij de drie andere partners: "Maar ze zijn het afgelopen jaar wel gegroeid en dus voor ons een goede partner."

Branding

Ecreation, het bedrijf achter Vindcent, is gespecialiseerd in chatbots. "Eerder hebben we chatbots gemaakt voor Endemol, Talpa, we zitten goed in de mediahoek", vertelt Van Dijk. "Daar wordt de chatbot vaak ingezet ter ondersteuning van een format. "Partijen als MTV en Jetix zien het als en stuk branding. Chatbots zijn brand agents." En, zo merkt Van Dijk op, chatbots zijn steeds meer te vinden in de salesmarketing en als helpdesk.

Het bedrijf zit ook achter chatbot Alice, dat zich op een jongere doelgroep richt. Met Alice is het onder meer mogelijk om simpele vertalingen uit te voeren of samen televisie te kijken. Alice TV toont onder meer content van Opel, Mercedes en Ford, maar ook cartoons of cabaret.

Aanbieding

Maar waarom zouden de oudere gebruikers zich aan Vindcent hechten? Van Dijk: ""Met een website hebben gebruikers een monoloog, een chatbot geeft een dialoog. Bovendien kunnen wij tussendoor vragen stellen, over de leeftijd van de gebruiker en bijvoorbeeld het inkomen." Deze data, die wordt opgeslagen, wordt op een later tijdstip gebruikt om personen te benaderen met een gerichte aanbieding. Bij chatbot Alice, die al langer meedraait, lopen de clickthrough ratio’s van 40 tot 70 procent. "Je zit in de juiste doelgroep. Die je heel specifiek kunt benaderen. Hondenbezitters met een aanbieding voor hondenvoer bijvoorbeeld."

Lastig

Toch geeft ook Van Dijk toe dat de oudere doelgroep met een chatbot moeilijker te benaderen is dan de jeugd. "Je merkt dat het msn-publiek dat de chatbots gebruikt erg jong is. Dat is voor sommige partijen interessant, als ze zich op het jongere segment richten. Maar de oudere doelgroep willen we ook bereiken. We merken dat het aantal oudere gebruikers op msn stijgt, maar het is lastig om ze te benaderen."

Vindcent, dat nog niet actief naar buiten is gebracht, kent een kleine 10.000 users. Ecreation wil het de nieuwe zoekchatbot niet pushen bij de gebruikers van Alice. "Want anders krijg je weer de jonge gebruikers", aldus Van Dijk. Ondertussen wil Ecreation Vindcent onder de aandacht brengen met virals. "De key is het product te blijven promoten."

Uitbreiding

De deelnemende partijen worden op termijn uitgebreid. "Dan kan je denken aan elektronica, muziek, dvd’s, volledige reizen of hypotheken." De gesprekken zijn nog gaande, dus namen wil Van Dijk niet noemen.

Van Dijk gelooft dat de oudere doelgroep ook wel wil kiezen voor een chatbot en niet rechtstreeks naar de site gaat, iets in Google opzoekt of wellicht Twitter gebruikt. "Het gaat om de dialoog. Mensen weten dat het niet echt is, maar ze vinden het prettig om op deze manier ergens doorheen geloodst te worden." Hij geeft aan dat dit eveneens zo werkt bij de chatbuddies die als helpdesk worden ingezet, customer care.

Deel dit bericht

2 Reacties

Irene

Om met de woorden van de Gargamel te spreken; ik HAAT chatbots. Het blijft gewoon irritant nep en geen echt gesprek, hoe 'goed' ze ook zijn. Merk dat ik er echt aggressief van word.

Mike

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze wel handig vind! Denk dat een chatbot wel toegevoegde waarde moet hebben om functioneel te zijn, die fun & games geloof ik wel.. @ irene meeste echte personen op de helpdesk zijn ook niet al te vrolijk 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond