Deel dit artikel
-

Telegraaf door met gedenksite Respectance

De Telegraaf zet, ook na het wegvallen van partner Dela, de samenwerking met Respectance voort. Voor het einde van het jaar wil de krant naast deze overlijdensberichten ook de andere soorten familieberichten online publiceren.

Dat bevestigt Telegraaf-internetuitgever Maurits van Rijckevorsel tegenover deze uitgave. “Respectance is inmiddels geïntegreerd in Telegraaf.nl. We zullen dit verder uitbouwen. Er wordt nu gekeken naar de wijze waarop. Ik streef naar een uitgangspositie van zo’n 300.000 unieke bezoekers per maand waarop we verder kunnen bouwen”.

De uitgever zal reclame maken op het netwerk van Telegraaf-sites en vermoedt ook reclameruimte bij Google te moeten inkopen.

Momenteel plant hij een nieuw reclamemodel voor de online pagina’s met zogeheten familieberichten. “Daar komt na de zomer één reclamepositie. We creëren dus schaarste op pagina’s. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je bij online uitgaven verwacht. Die positie wordt onderdeel van een bredere commerciële propositie”. Daarbij kopen adverteerders ruimte in rondom het thema Familieberichten zowel op het web als in de papieren krant.

Respectance verzorgt de pagina’s waar Telegraaf-bezoekers online gedenkplaatsen kunnen maken voor overledenen. Hoe en, of, met wie het krantenbedrijf aankondigingen over huwelijken en geboortes op internet brengt, moet blijken.

Van Rijckevorsel wil voor het einde van het jaar een volledig pakket kunnen bieden. “De berichten uit de papieren krant worden dan ook automatisch en gratis doorgeplaatst naar het web. Dit gebeurt amper in Nederland. Familieberichten leveren ons extra bereik op en het is een tijdloos thema, zelfs in tijden van economische crisis”.

De samenwerking tussen De Telegraaf en Respectance kwam op de helling toen de derde partij uit de samenwerking, verzekeraar Dela, zich terugtrok. Het bedrijf had te hoge verwachtingen van het gezamenlijke project, erkende het.

Op de Nederlandse pagina van Respectance staan nu 595 herdenkingsberichten. Drie weken geleden waren dat er 575.

Het bedrijf Respectance werd halverwege 2006 opgericht door Todd Wilkinson and Richard Derks. In 2007 trokken ze 1,75 miljoen dollar groeikapitaal aan van Big Bang Ventures en Solid Ventures. Het bedrijf vervult op de markt voor overlijdensadvertenties een rol die is te vergelijken met Marktplaats’ positie jegens de rubrieksadvertenties van ‘papieren uitgevers’. Respectance wil echter meer bieden dan alleen condoleanceberichten, middels community-elementen.

Foto: tata aka T (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

peter

als je 20 tributes aanmaakt in 3 weken, dan geloof ik niet dat je 10.000 bezoekers per dag trekt. En volgens mij gelooft Alexa dat ook niet http://www.alexa.com/siteinfo/respectance.nl

peter van schaik

wij gaan graag de strijd met telegraaf.nl aan. We ontwikkelen tributes.nl en dat wordt gratis en reclamevrij!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond