|
Rick
vrijdag
25 september 2009 (10:59)
Is dit een artikel uit 2008 ofzo?
Ron
vrijdag
25 september 2009 (11:01)
Meneer de student kan altijd nog een piercing door zijn neus nemen om zich te onderscheiden. Verder is het toch het hoogste doel van iedere commerciele ontwerper dat zijn/haar ontwerp door de mainstream geaccepteerd wordt. Meneer de student is nog niet helemaal klaar voor de grote boze wereld. Ik zou hem in ieder geval niet in mijn team willen hebben. Succes met je volgende studieopdracht
Tobi
vrijdag
25 september 2009 (11:08)
Hoogste tijd voor de creatieve geesten om een nieuwe onderscheiding bij hun uniform te vinden.
Roy
vrijdag
25 september 2009 (11:10)
@Alexander. Ook ik behoorde tot de voorhoede met een gehackt US toestel en kan me deels vinden in je frustratie. Maar ik ben nog he-le-maal niet klaar met de iPhone! Ik ben sinds een paar maanden overgestapt naar een 3GS ("The Original" wordt nu door mijn zoon van 15 gebruikt) De hype en het showelement is eraf, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds de beste uitvinding is sinds gesneden brood... Voor de oude voorhoede is het nu wachten op de iTablet ;)
mauritsonline
vrijdag
25 september 2009 (11:23)
hahaha, leuk geschreven Alexander. Toch kan ik mij ook wel vinden in de reacties van Ron en Rick. De iPhone biedt nog steeds meer oplossingen dan 'imago' en eenieder om je heen blijft zich verbazen over de werking en het vernuft van brede keur aan apps. Ikzelf heb braaf gewacht op het europese toestel waar mijn vodafone-sim in zou werken zonder hack of ander gemodder.
Eric
vrijdag
25 september 2009 (11:25)
Ik kan me ook zeker vinden in de frustratie! Maar ik blijf dan ook niet telang bij Apple Nano's met video hangen. Ik heb de nieuwe Palm Pre, super dingen eindelijk niet je SMS kwijt als je gebelt wordt of gewoon foto's nemen als je aan het bellen/smsen/surfen bent. Alles tegelijkertijd, schitterend. Alleen de batterij loopt iets wat snel leeg. En o,ja als je meer dan 3 app kan vinden die interessant zijn ben je de MAN. Buiten AccuWeather kan ik er geen vinden.
Dirkjan Vis
vrijdag
25 september 2009 (11:31)
TheDude
vrijdag
25 september 2009 (12:05)
Bob
vrijdag
25 september 2009 (12:08)
Poe wat een zeurcolumn! "Ik had als eerste een iPhone en toen was ik cool, maar nu de buurman en zijn moeder er ook een hebben voel ik me minder stoer!" Voor mij gaat het echt nog steeds om het apparaatje zelf, en die is het echt niet minder goed gaan doen. Als je jezelf ziet als creatieve voorhoede is dat prima, maar als de iPhone als mode-artikel voor jou heeft afgedaan is dat niet de schuld van Apple
Joost S.
vrijdag
25 september 2009 (12:16)
De iPhone kan zijn nut toch pas echt bewijzen zodra de kritische massa met zo een ding rondloopt. Creatieven kunnen applicaties pas echt succesvol introduceren wanneer alle 'tokkies' in de supermarkten met zo'n ding lopen. Doordat de iPhone en diens functionaliteiten mainstream worden krijgt het bestaansrecht. Nu heeft het pas echt zin om nuttige applicaties te ontwikkelen zoals 'Aanbieding'. De iPhone red het wel waar SecondLife op is gesneuveld, met alleen dat handjevol creatieven ga je het niet redden. Met een beetje geluk komt apple in de USA binnenkort weer met iets moois (tablet pc ofzo) en kunnen de creatieven zichzelf weer tijdelijk dat elite-profiel aanmeten.
Pieter P
vrijdag
25 september 2009 (12:18)
Alexander, volgens mij is de doorspoel.app voor jou van toepassing :-D
H Sjovantaine
vrijdag
25 september 2009 (12:29)
iPhone... de Nokia N82 met touchscreen en dramatische camera
Seth Rietdijk
vrijdag
25 september 2009 (12:46)
Beetje jammer dit... klinkt namelijk erg elitair en dat vind ik jammer. Alexander doet ook net alsof iedere "boer" in de samenleving een iPhone ter beschikking heeft en dat is natuurlijk niet waar. Ook staat hij er denk denk ik niet bij stil dat het juist een zegen is dat de markt internationaal is opengebroken en voor meerdere (intelligente) mensen beschikbaar is gekomen... op die manier worden meer bedrijven geprikkeld om Apps te ontwikkelen. Ook wordt juist door de iPhone het mobiel internet internationaal enorm gepushed. Het is namelijk een feit dat ruim 80% van de iPhone gebruikers mobiel internet gebruikt. Ik ben er dus niet klaar mee... ik ben er juist helemaal klaar voor :D
janneman
vrijdag
25 september 2009 (13:48)
Degene die dit geschreven heeft snapt er helemaal niets van. De I Pod is een hit dus I phone wordt ook een hit. wat is er mis met seat rijders?? Misschien dat het niet van die arrogante zakken zijn als mensen die die zogenaamd de creatieve voorhoede vormen? Sorry hoor maar de creatieve voorhoede is een verzameling gebakken lucht. Hoe ik dit weet ik ken een hoop mensen binnen deze voorhoede( zowel familie als vrienden). Al hun zogenaamd vooruitstrevende plannen komen na het ontleden neer op hetzelfde: business as usual alleen dan met een glimmend jasje.. net als de I Phone dus.
m groenink
vrijdag
25 september 2009 (13:50)
Ik ben een grootgebruiker van Apple producten, maar dat ze mij dwingen om bij TMobile een 2-jarig abo af te sluiten vind ik belachelijk. En daar doe ik niet aan mee. Straalt trouwens ook erg negatief af op de rest van hun producten.
Rick
vrijdag
25 september 2009 (14:16)
Ik heb inderdaad wel helemaal genoeg van dat T-Mobile! De iPhone was geen vergissing, T-Mobile wel! Volgende keer even beter nadenken voordat je een hippe column wil schrijven Alex, goodluck verders!
Juupke
vrijdag
25 september 2009 (14:22)
Alexander, je hebt he-le-maal gelijk! Het is helemaal niet meer hip om met een iPhone te lopen, de 'creatieve voorhoede' moet snel iets anders bedenken. Ik heb laatst mijn "Bohemian Works" vulpotlood (7,00 Kcs) van stal gehaald: mijn neefje met z'n gloednieuwe 3GS stond me verschrikt aan te staren: "Wat is dat voor een ?bergadget?" Vertel me alsjeblieft Alexander, wat moet ik in Godsnaam aanschaffen om bij jouw 'creatieve voorhoede' te mogen horen?
iGuido85
vrijdag
25 september 2009 (14:45)
Ik adviseer u de Blacberry Storm 9550, kunt u zich daarmee onderscheiden van de rest van Nederland. Grote kans dat het net zo'n flop gaat worden als dat eerste touchscreen ding van de Canadezen. Gesprekje gehad met een Vodafone Promoteam in de Nederlandse straten.. Zelf hadden ze ook een iPhone.. pijnlijk hoor.. Ik vind het een beetje een sensatie geori?nteerd bericht.
Patrick Oonk
vrijdag
25 september 2009 (14:45)
Treurig als je een apparaatje als verlengstuk van jezelf nodig hebt om je cool te voelen. Sterkte er mee!
Thijs
vrijdag
25 september 2009 (14:50)
Het wachten is natuurlijk niet op de iPhone maar de iCroq, de iOpel en de iKarbostick. Een beetje een punt heeft hij wel, maar de arrogante neerbuigende toon waarop dit mijnheertje neerkijkt op zijn zich gelukkig niet allemaal net zo verheven voelende medemensen is ronduit stuitend. Doen ze nog wel eens aan redigeren op de Emerce redactie? Dat kan trouwens ook met een iPhone.
Saskia
vrijdag
25 september 2009 (15:17)
Hilarisch stuk! Doordrenkt met een goed stuk cynisme. Inderdaad elke provinciaal nu ook aan de Iphone. En gadgets zijn zeker een verlengstuk van je imago. Imago is alles. Op naar de AG bril.
Niels Willems
vrijdag
25 september 2009 (15:24)
Las het ook al in het blad. Meneer voelt zich verheven. Heel treurig.
Gert
vrijdag
25 september 2009 (17:13)
Zou deze column ironisch kunnen bedoeld zijn? Student Alexander van The Gadget Company: laat het ons weten!
Thomas
vrijdag
25 september 2009 (17:34)
Dit stuk is correct en tevens juist, top!
Mariska
vrijdag
25 september 2009 (17:57)
Alexander, ik ben zo blij met jouw stukje! Ik ben er ook he-le-maal klaar mee dat andere mensen, in Rotterdam willen wonen, in het Vroezenpark liggen, een vierkante sjaal dubbelgevouwen met de punt naar voren dragen, zo vaak mogelijk jurkjes dragen, begrijpen waar consumenten online behoefte aan hebben, naar Azie gaan, bier drinken, Rotterdamse festivals bezoeken, een harembroek ook gewoon naar het werk dragen, zoveel mogelijk op de fiets doen, vrouwenseries op tv kijken, Zumba, spinning en bodypump lessen volgen, taal is zeg maar echt mijn ding lezen, graag sushi eten, overal foto's van maken, heel vak het woord K U T zeggen, alle liedjes uit de top 40 mee kunnen zingen, maar alleen van indie, rock en jazz houden, drie keer per jaar op vakantie gaan, wijn drinken in alle kleuren, met hun vriendinnen uit eten gaan, de krant lezen, denken dat ze net zo bijzonder zijn als ik en het allervervelendst vind ik het eigenlijk nog wel dat andere mensen ook cynische stukjes schrijven.....
maarten
vrijdag
25 september 2009 (18:02)
Grappige column, maar wat mij betreft is de iphone juist zo sterk omdat iedereen er zo makkelijk mee overweg kan. Of je nu tokkie of dandy bent. Vergelijk het met een televisie, daavan claim je toch ook niet dat 'ie beter bij een bepaalde bevolkingsgroep past.
robert
vrijdag
25 september 2009 (18:06)
goed stukje !! leuk dat de azijnpissers zo sterk op je reageren...fijn weekend allen.. ;-) Hilarisch die reacties
Hoof
vrijdag
25 september 2009 (20:54)
Als ik kan ga ik er ook ??n kopen. Doe ik er wel een of ander hoesje omheen ofzo. Dat niemand het ziet.
Chak
vrijdag
25 september 2009 (22:09)
Ik ben ook een gadget freak maar ik zie een device nooit als een status. Ik ben juist blij dat Iphone goed verkrijgbaar is een dat er steeds leukere applicaties beschikbaar komen. In Nederland zijn er volgens mij 8.000.000 GSM toestellen in omloop. Volgens mij is nog niet eens 1 procent hiervan Iphone. Als je cool wil zijn ben je dat dus nog steeds...en als je een nerd wil zijn moet je natuurlijk een Android kopen
Rene
vrijdag
25 september 2009 (22:39)
iPhone? Wie heeft er anno september 2009 nou nog een iPhone? Als je wilt meedoen aan hypes is dat prima, maar dan moet je natuurlijk wel op tijd afscheid kunnen nemen. Ik zou vandaag de dag niet meer gezien willen worden met zo'n trage koelkast.
Sjoerd
vrijdag
25 september 2009 (23:32)
Erg goed stuk hoewel veel mensen de essentie schijnbaar niet helemaal door hebben. Het gaat niet om het eigen gevoel van de schrijver maar over de 'shift' van doelgroep. Voordat Apple de iPod en iMac op de markt bracht, zag je voornamelijk 'geitenwollensokken' in Apple-winkels. Vervolgens werd Apple weer hip en kwamen er nieuwe winkels met mooie jonge vrouwen op hakken als klanten. Apple werd een merk waarmee je geassocieerd wilde worden. De iPhone is langzaam de massa als doelgroep aan het krijgen. Dit be?nvloed het imago van Apple.
gijswijs
zaterdag
26 september 2009 (13:22)
Maikel den Neijsel
zaterdag
26 september 2009 (15:58)
@Sjoerd ''De iPhone is langzaam de massa als doelgroep aan het krijgen. Dit be?nvloed het imago van Apple. '' Inmiddels heeft de massa in zeer grote getale de iPod in bezit genomen en naar mijn weten heeft iedereen hier vrede mee. Hierdoor werd het merk namelijk pas ?cht hip. Dit heeft er wel voor gezorgd dat concurrenten zijn gaan innoveren om zich te kunnen meten met de iPod. Waardoor er vervolgens betere mp3 spelers op de markt kwamen om die 'hippe' mensen aan te spreken. Blijkbaar zijn die trouw gebleven aan Apple, want ik zie nog steeds overal de iPod en amper een 'Zen' of anderen. Als je dit doortrekt naar de huidige iPhone doorgaat dit eigenlijk dezelfde cyclus. 'Hippe mensen starten met de iPhone' -> Hij komt uit met T-mobile en is beschikbaar voor een grotere doelgroep -> Massa heeft het toestel na intro van 3G-S en prijsverlaging van 3G-> Concurrenten proberen een beter toestel te maken wat uiterlijke kenmerken heeft van iPhone (Omnia bijv en de LG weet ik wat) en de 'hippe mensen' stappen af van de iPhone om zich te gaan verlekkeren aan de nieuwe 'trendsetter'..tadaaa de Blackberry. Dit is nu de grootste opkomende concurrent, want deze is in Nederland beschikbaar bij Hi, Vodafone en T-Mobile. Apple zal dus na de 3G-S met een flinke vernieuwing moeten komen om de 'hippe mensen' weer aan te spreken. De conclusie van het verhaal is dat de meeste producten van Apple uiteindelijk bij de massa terecht komen omdat hier het grootste volume kan worden afgezet en dit dus de meeste winst op levert. Het enige product waar dit nog niet gebeurd is naar mijn weten de Mac(book)..maar misschien is dat maar beter ook, want Snow Leopard is ook niet alles blijkt nu. Het klopt dus wel dat de Apple doelgroep duidelijk is veranderd en dat het imago negatiever wordt. Maar ik denk dat Apple slim genoeg is om weer met nieuwe producten op de proppen te komen die dezelfde bovenstaande cyclus gaan volgen en uiteindelijk weer bij de massa eindigen.
Ronald Huizer
zaterdag
26 september 2009 (16:51)
Inderdaad, internetten met je Nokia 7110 is pas exclusief en toen was mobiele internet nog echt leuk :(
Tols
zaterdag
26 september 2009 (18:02)
Arnd Brugman
zondag
27 september 2009 (9:02)
Beetje laat met dit verhaal, wel een leuke column trouwens en blijkbaar maakt het heel wat los gezien het aantal reacties: +1!
Joris
zondag
27 september 2009 (21:48)
Ik ben juist helemaal voor. Nu ik een ondernemer ben en altijd bereikbaar wil zijn, had ik een telefoon nodig om mijn mail om te kunnen ontvangen. In combinatie met mijn Macbook is de iPhone een prachtig apparaat. En dat er nog tien duizend mensen zijn met hetzelfde toestel, deert me helemaal niet. Ook ik heb sterk overwogen om via Amerika de aller eerste iPhone aan te schaffen. Uiteraard heeft het zijn charmes en als je telefoon werkt, dan is dat natuurlijk geweldig om een exclusief product te bezitten. Maar uiteindelijk gaat het bij mij om de effici?ntie van een toestel en niet de exclusiviteit. Die tijd heb ik gelukkig achter mij gelaten. Bij de iPhone is de effici?ntie wat mij betreft uitstekend. De synchronisatie met mijn Macbook werkt perfect en over de Nokia SMART phones hoor ik weinig positieve verhalen. Ze schijnen niet bepaald snel te zijn. En ook daar zijn wachtlijsten voor. Ik ben het dus niet eens met je column.
Hans Voorn
maandag
28 september 2009 (8:28)
En ik zie alleen maar pooiers met een Samsung, ik ben helemaal klaar met Samsung. En ik zie alleen maar boeren met LG, ik ben helemaal klaar met LG.......
Sjoerd
maandag
28 september 2009 (9:23)
@ Maikel den Neijsel Helemaal mee eens.. (overigens moet ik mezelf in zoverre corrigeren dat de kop het puur de schrijver zelf heeft)
Rogier
maandag
28 september 2009 (10:08)
Het is pas jammer als je je met spulletjes wilt onderscheiden...
Sergei
maandag
28 september 2009 (10:12)
Meneer de student zal na zijn studie een leasebak mogen rijden. Waarschijnlijk Seat..
Saskia
maandag
28 september 2009 (10:23)
@ Mariska. Rotterdam = Amsterdam, Zumba = Pilates. Maar voor rest, right on! En waar kunnen we je cynische columns lezen?
Henry F
maandag
28 september 2009 (11:16)
Jaren geleden werd wel gesteld dat het protserige bluffen met je (al dan niet) grote (lease)auto een verlengstuk van je penis was. Ik zie hier een metafoor met iPhones danwel welke protserige smartphone dan ook. Ik gebruik zo'n ding gewoon om mee te werken en dan verdwijnt hij weer in mijn broekzak. Klaar. Ga lekker door met interessant doen en flauwe stukjes schrijven zou ik zeggen. Ga ik samen met de rest van de MKB-ers en ondernemers de Nederlandse economie weer herstellen.
Frits
maandag
28 september 2009 (12:59)
Zonder de mainstream zouden bedrijven als Apple niet genoeg geld hebben om de R&D voor dit soort producten te bekostigen. Daarom alleen al zijn de early adopters (welke jij graag de voorhoede noemt) dankbaar dat de mainstream ermee aan de haal gaat. Meer geld voor Apple om weer door te gaan met mooie gadgets te ontwerpen. Dus Alexander, ga naast je studie nieuwe media ook nog maar een studie commerciele economie volgen want die kan je goed gebruiken.
Arne
maandag
28 september 2009 (13:16)
Gewoon the klassieker "The Tipping point" van Malcolm Gladwell lezen en dan heb je weer iets opgestoken.
Mark O
maandag
28 september 2009 (13:16)
Niet best kerel, je kan beter wat anders gaan doen ofzo
HAmsterdam
maandag
28 september 2009 (15:54)
Alexander is in ieder geval een hele goede visser of jullie zijn allemaal domme happige vissen. Hoe harder je ertegen in gaat hoe meer je jezelf herkend in het verhaal...
Joost
maandag
28 september 2009 (17:23)
Tsjonge wat een reacties, het betreft hier een COLUMN! deze zijn in de regel bedoelt om te prikkelen. En de schrijver heeft een interessant verschijnsel, nl. het mainstream worden van een gadget dat eerst statusverhogend werkte, maar nu afglijdt naar tokkie niveau, prachtig verwoord.
Buts
maandag
28 september 2009 (19:57)
Ik ben ook klaar met iPhones, maar... ... wat is er nou weer mis met mijn Seat!?
Loetje
maandag
28 september 2009 (20:10)
Vraag me af hoe iemand die student is zichzelf tot de creatieve voorhoede durft te upgraden... volgens mij zat je nog in de luiers toen de eerste iPhone hot was onder de "echte" in-crowed die zichzelf nooit zo zou benoemen....
GijbsertAnthony
dinsdag
29 september 2009 (11:38)
Ik vind het een trieste bedoening als het gebruik van anderen, en het mainstream worden van een product voor een ander de waarde en plezier daarvan bepaald. Nog meer 'Vogelaar'-achtig vind ik het als je bewust producten koopt die niet mainstream zijn, om je zo speciaal te voelen. Pas op het moment dat de verbeterde commerciele positie van Apple producten ten koste gaat van de kwaliteit, zie ik het als een kwalijke zaak. Anderzijds denk ik dat Apple blij is met de creatievelingen die de hype op de markt inluiden, en kosten wat het kost hun handen op ??n van de eerste modellen weten te leggen. Echter richt Apple zich met de iPod/MacBook/iLife/iWork op Jan & Alleman en zeker ook op Tokkies, Bauertjes of op andere groepen die blijkbaar door studenten nieuwe media niet geschikt zijn voor het gebruiken van dat soort producten. 85.000 Apps in de Appstore = mainstream, voor ieder wat wils. Aangezien Steve Jobs praktisch overal een Cisco Scoreboard mee naar toe neemt hoeveel er verkocht zijn, lijkt het me dat ook de geestelijke leider van de Apple beweging er weinig problemen mee heeft dat zijn producten niet langer alleen door de media/creative voorhoede worden gekocht. Vanzelfsprekend realiseer ik me dat het hier eerder om een column dan een artikel gaat, maar laat me dan wel opmerken dat het prachtige aan een column is dat het aanzet tot meningsverschillen. Laten we nou wel wezen, het interessante aan de columns van Theo van Gogh was nou niet dat een ieder het zonder meer met hem eens was.
mhmh
dinsdag
29 september 2009 (11:57)
Wat een flauwekul-verhaal en wat een hautaine, neerbuigende houding houdt u er op na. U schaart zich dus onder de creatieve voorhoede? Toon respect voor anderen en hun voorkeuren, dat is een stuk creatiever. U bent het student-zijn niet ontgroeit met boys toys en dergelijke op www.thegadgetcompany.nl. Laat uw pennevruchten derhalve in het vervolg achterwege en richt je op het ondernemerschap van je onderneming.
Saskia
dinsdag
29 september 2009 (12:44)
@ GijsbertAnthony, "85.000 apps in de appstore = mainstream" Nope, dat is longtail.... En voor de rest hebben we het hier gewoon over een de bekende product lifecycle. Inderdaad eerst de creatieve voorhoede (aka early adaptors) en ja helaas dan wordt het mainstream. De early adaptors weer op zoek naar een nieuw iets om zich mee te onderscheiden. Is toch zo oud als de wereld.
Rick
dinsdag
29 september 2009 (13:35)
Momenteel is het aan de late majority om de iphone te kopen! Vervolgens gaat Apple weer een nieuw hip product maken en zijn het weer de early adopters die de hoofdprijs betalen, maar dat maar als te graag doen.. want je wilt toch immers hip zijn! Ik geloof dat bij de eerste iPhone release (de eerste drie maanden) het apparaat 650 dollar was naast het abo!
Bert Brussen
dinsdag
29 september 2009 (15:32)
Sytze Vliegen
dinsdag
29 september 2009 (15:43)
iPhone? Dat is een telefoon die in je zak klapt.
Sytze Vliegen
dinsdag
29 september 2009 (15:47)
Sinds ik hoorde dat Apple bepaalt welke software er op je telefoontje mag draaien en dat die keuze niet aan de gebruiker wordt overgelaten (zoals dat programmaatje van die spastisch dansende Balkenende), kan Apple de boom in. Dat ze hun aarsen mogen vullen met de iPhone in de hoop dat de luide knal lang uitblijft en de trilfunctie lang aanhoudt.
Andre S
dinsdag
29 september 2009 (15:49)
ach, je hebt maar keuze uit vijfentachtig duizend (85.000) applicaties, life's a b#tch ja
Fred
dinsdag
29 september 2009 (17:53)
He Klopping, put your money where your mouth is. N.a.v. dit stukje is even research gedaan naar jou als persoon. Behoorlijk hautain stukje voor een pas 21-jarig studentje die Businessweekcopypastecolumnist was bij een geflopte site en een 'gadgetsite' heeft met slechte Google ranking en prutgadgets. De essentie is volkomen duidelijk, de neerbuigende, niet-passende, toon volstrekt ongepast en voor ons een reden om Emerce zowel printed als online als vakblad niet meer serieus te nemen en dus ook op te zeggen. Wat Klopping, als treinreiziger en onbezonnen 'nerd' waarschijnlijk niet snapt is dat het geld wordt verdiend aan de iBeer Seat-rijders (gejat van Jort Kelder) en dus ook een logische gevolg is van de life cycle van de iPhone. Klopping, vergeet niet dat je nog geen Kelder bent en je dus ook nog niet zo elitair kunt uitlaten. Frederick Santa Clara, CA
Irene
dinsdag
29 september 2009 (22:54)
Emerce intellectuelen! U weet allen dat dit een 'Column' is neem ik aan? http://nl.wikipedia.org/wiki/Column. Hoewel de spitsvondigheid hier wel ver te zoeken is, is deze zeker 'uitdagend' en dus zeker in opzet geslaagd.
Arie
dinsdag
29 september 2009 (23:20)
Dus Alex doet ironisch met dit artikel. Dus diegene belachelijk maken met hetgeen hij hier juist doet? Wellicht dat als je Alexander goed kent je dat weet, of als je er bekend om staat. Anders denk je toch echt dat Alexander gewoon klaar is met de iphone.. Dit artikel is #fail. Door een van deze twee redenen. Kies maar. 1. Ironisch bedoelt, maar moet er bij verteld worden op Twitter. 2. Alexander is klaar met de iphone, krijgt negatieve comments en komt snel met ironie aanzetten.
Jeroen Mirck
woensdag
30 september 2009 (0:28)
In de papieren Emerce was de ironie me meteen duidelijk. Ergo: neemt allen een abonnement op Emerce. En slik een Rennie, tegen al dat zuur. ;)
Juupke
woensdag
30 september 2009 (10:49)
Alexander IS de nieuwe Jort Kelder, want hij maakt op z'n 21ste al meer los dan de meeste ander collega's, en daar gaat het om in journalistenland. Proficiat Alex! Maar even on-topic: Apple heeft nu natuurlijk een behoorlijk imago-probleem. Het is geen exclusief, cool onder-ons-merk meer. Het is g??n wanna-have meer. Dat straalt af op de hele product-range en ik merk dat steeds meer Apple-addicts cynischer en kritsicher worden naar de firma Apple toe. Nu pas vallen de glimmende schellen van de ogen en zien ze dat we door Steve Jobs jarenlang belazerd zijn met juichende verhalen over tegenvallende producten voor een veel te hoge prijs. Design en uitstraling vergoedt veel, maar als je accu of GPS steeds wegvalt in cruciale situaties zit je Apple toch wel effe flink te verwensen.
Thomas
woensdag
30 september 2009 (10:59)
Zolang Apple van die verschrikkelijk mooie, praktische en eenvoudige/functionele producten maakt, blijf ik bij Apple!
MaartenV
woensdag
30 september 2009 (11:42)
@Juupke: Dat is het! Apple-gear is mooi, zelfs de verpakking openmaken is een feestje. Maar overpriced en underpacked met features. Steve Jobs is de messias van onvolbrachte beloften en stakkers die geloven dat Apple nog steeds beter is... Dat is een restje mythe uit de jaren tachtig en negentig, toen Apple-spullen bijna net zo lelijk waren als de spullen van concurrenten. Daarna is Apple zich gaan richten op product-design en is de afdeling usability grotendeels opgedoekt. Als Apple nou iPods blijft maken en liedjes verkoopt, kunnen andere bedrijven apparaten maken met de mogelijkheden van deze eeuw.
Gijsbert Anthony
woensdag
30 september 2009 (12:16)
Als Apple gebruiker sinds 1988 en momenteel dagelijkse gebruiker van Windows op het werk, is mijn mening nog steeds dat Windows XP, Vista en Windows 7 qua gebruikersgemak, stabiliteit en functionaliteit bij lange na niet kunnen tippen aan OSX. Betreft varieteit aan hardware configuraties lopen ze echter nog steeds ver achter. @Saskia, inderdaad het concept is Longtail, het volume echter wijst op een massa product. @Fred, ik sluit mij hierbij aan. Het onderwerp is een algemeen bekend discussie thema van het moment. De toegevoegde waarde van dit stukje/de schrijver is echter verwaarloosbaar. @Juupke, maak aub niet te overhaast vergelijking met begrippen zoals Jort Kelder. Jort Kelder zette mij destijds namelijk aan om Quote te kopen, schrijvers zoals Alxeander zullen mij eerder aanzetten tot het niet verlengen van een abonnement @MaartenV, " is de afdeling usability grotendeels opgedoekt."... ( dan zou ik als ik jou was die beste mensen bij Apple ook is op de hoogte brengen, want volgens mij zijn die zich daar nog niet van bewust)
MaartenV
woensdag
30 september 2009 (13:56)
@Gijsbert Anthony: Je loopt makkelijk tegen beperkingen van Apple aan met acties en combinaties van acties die - blijkbaar - niet voorzien zijn tijdens ontwikkeling. Of die Apple blijkbaar niet vindt passen bij het gebruikersprofiel van hun doelgroep. Volgens sommige Apple-gebruikers waren mijn wensen teveel 'power user'. Dit natuurlijk met de warme glimlach van een echte Apple-adept. Je moet niet van die Windows-achtige dingen willen van hardware en software... Usability voor complete leken: top. Usability voor 'power users' die kleine tweaks willen: mwa.
Juupke2
woensdag
30 september 2009 (14:54)
Oei! Gauw die witte Apple-sticker van m'n Seat halen!
Sjoerd
woensdag
30 september 2009 (15:56)
Wel mooi dat zo'n column op Emerce wordt geplaatst, heerlijk met al die marketeers en dus Apple aanhangers.. dan weet je zeker dat ze in de verdediging gaan :-)
EDACTEUR_COM
woensdag
30 september 2009 (22:35)
De oorzaak moet je bij jezelf zoeken. Er zijn hier toch klassieke marketingprincipes in de praktijk gebracht. Eerst is de groep innovators aangesproken. Deze hebberds hebben massaal toegehapt. Waarschijnlijk heb jij daarna ook met je exclusief-verkrijgbare-toestel-met-buggs-cq-beperkingen in de kroeg gepronkt. Hiermee heb je onbewust meegeholpen om de andere groepen (early adopters, early majority en late majority) te overtuigen. De prijsacties nu zijn echter bedoeld om de zogenaamd ?laggards? (boeren in je stuk) over de streep te krijgen. In deze fase (laatste fase van de levenscyclus van het product) ben je al uitgekeken op de I-phone. Je bent allang toe aan een nieuw speeltje. Heb je die al gevonden? Als student nieuwe media moet je alles doen om bij de groep ?innovators? te blijven behoren. Anders moet je maar overstappen naar de studie oude media.
Patrick
vrijdag
2 oktober 2009 (3:44)
Alexander, ga lekker aan de Maemo! Net nieuw, bijna nog niet te krijgen en wellicht de IPhone Killer van de toekomst! Sluit je aan bij deze underdog en dan kun je aan jouw kleinkinderen vertellen hoe je steeds vooraan stond bij de nieuwe media! Gadgets zijn leuk maar het is triest als je ze nodig hebt om jezelf te onderscheiden. Maar goed, dat is volgens mij het geheim van de marketeers...
Sjoerd
vrijdag
2 oktober 2009 (16:26)
Zullen we maandag weer verder gaan, ik vind dat we er nog niet genoeg over hebben gepraat :-) Ik nog nog laaaaang niet klaar met de iPhone, beste phone of smartphone tot nu toe in my life!
Happy Camper
zaterdag
3 oktober 2009 (10:36)
Can't_we_all_just_get_along.app
Werner
zaterdag
3 oktober 2009 (13:14)
Wat een hilarische column en, nog mooier, reacties. Alex, wat er ook gezegd wordt, ik zou deze column met reacties zeker uitprinten en als bijlage aan je nog te maken CV hangen. Je maakt in ieder geval wat los! Je mag bij mij komen werken ;-) Ik denk dat iedereen graag een reactie van je ziet. Top dat je deze dan gewoon niet geeft. Gaan we lekker nog even door zo.
Peter
zondag
4 oktober 2009 (19:59)
Leuke column van een voorhoede consument. Gelijk heb je Alexander. Al dat minne volk dat nu ook een i heeft. Daar wil je niet bijhoren. Verzin een list. Mischien bedenk je aan app. Of een nieuwe telefoon. Mensen die hun kop boven het maaiveld uitsteken zullen we nodig blijven hebben. Succes met je studie. En pas je vooral niet aan de middenmoot in dit land aan. Want daar hebben we teveel van.
|