Deel dit artikel
-

Ilse media verandert naam in Sanoma Digital

Alle digitale activiteiten van Sanoma Uitgevers en Ilse media worden samengebracht onder de naam Sanoma Digital. Dat dit personele gevolgen zal hebben, wordt niet uitgesloten. “Maar het komt niet voort uit een drang naar reorganisatie. Synergie is het doel”, aldus Joris van Heukelom, algemeen directeur bij Ilse media.

Van Heukelom: "De belangrijkste reden voor de naamsverandering is om de digitale aspecten, die her en der versnipperd zijn bij Sanoma, te bundelen."

Paul Molenaar trad in 2007 toe tot de directie van Sanoma Uitgevers. Als CEO van Ilse media, leidde hij het bedrijf na een reorganisatie succesvol door een moeilijke tijd voor de online industrie heen en bezorgde Ilse media een sterke groei.

Van Heukelom merkt op dat daar de daaropvolgende jaren bij de digitale uitgever behoorlijk wat aan toegevoegd is. Met een bereik van 9 miljoen mag dat niet al te moeilijk zijn. "We hebben onder meer behavioral targeting geïntroduceerd en twee nieuwe afdelingen opgericht: online marketing en marketing partnerships. In 2010 komt daar performance based bij."

Personele gevolgen

Ilse media heeft sterke merken in het portfolio zitten als NU.nl, Startpagina.nl en Kieskeurig.nl. "Nu wordt het portfolio uitgebreid", aldus Van Heukelom. Hij vervolgt: "Op dit moment zijn de digitale assets her en der verspreid. Die zaken willen we dichterbij elkaar krijgen. Ik sluit niet uit dat dat personele gevolgen heeft. Maar het komt niet voort uit een drang naar reorganisatie. Dat is niet het doel."

De eerste stappen zijn jaren geleden al gezet door ‘digital’ apart te organiseren. Van Heukelom: "Het voorland lag er al. Ongeveer 85 procent van de digitale activiteiten komen van Ilse media, wanneer je de omzet bekijkt."

Molenaar was tot maart 2008 als COO verantwoordelijk voor de online activiteiten van het Sanoma. Daarnaast was hij CEO van Ilse media. Joris van Heukelom volgde hem op en werd algemeen directeur van Ilse media. Michiel Buitelaar werd rond die tijd COO Digital Media bij Sanoma Uitgevers, inmiddels mag hij ook de digitale kar gaan trekken op Europees niveau en is hij benoemd tot Chief Digital Media bij het Europese Sanoma Group. Van Heukelom: "Uit dat laatste blijkt al dat Nederland het binnen Sanoma Group goed heeft gedaan."

Synergie

Volgens Van Heukelom zal de bundeling op termijn een positief effect hebben: "Het effect van synergie zal merkbaar zijn op het vlak van content sharing en het genereren van traffic van de ene site naar de andere."

Hij wil niet zeggen dat de andere merken die nu nog onder Sanoma Uitgevers vallen het slechter doen. "Een aantal van de assets die nu worden toegevoegd vanuit Sanoma aan het portfolio van Ilse media zitten in een andere levensfase. Bijvoorbeeld in de vrouwenhoek, zoals Libelle.nl. Dat is wat anders dan NU.nl of Kieskeurig. Dat zal een voordeel opleveren wanneer het wordt opgenomen in een bedrijf waar de digitale assets zich in een volwassen fase bevinden."

Dat de naam Ilse media hiermee verdwijnt, daar is Van Heukelom niet rouwig om. "Ilse media is een b2b-merk. Zo groot als het bedrijf nu is, dat is de lading van Ilse media ontstegen. De lading van Sanoma, gekoppeld aan media, dat is een beter uitgangspunt richting b2b. Het is nu een groot digitaal bedrijf." Van Heukelom onderstreept het nogmaals door aan te geven dat het in de corporate sfeer ligt: "Alle digitale activiteiten van Sanoma vallen nu onder Sanoma Digital."

Zoekmachine

"De consumentenmarkt kent de naam Ilse nog van de zoekmachine. En wij dienen niet de consumentenmarkt", aldus de algemeen directeur. Voor de consument is er nog steeds de zoekmachine Ilse. Merien ten Houten, die samen met Robert Klep ooit Ilse oprichtte, kreeg, samen met kompaan Klep, in juni de merk- en domeinnaam in licentie weer in handen. Het merk en de URL zijn nog wel eigendom van Ilse media.

"We focussen apart op het digitale terrein, dat wordt nu nog stringenter. Mijn voorspelling is dat we het beter gaan doen, al heb ik natuurlijk geen glazen bol", sluit hij af.

Deel dit bericht

7 Reacties

jan

Verstandige actie. Het merk Ilse doet me op de vlucht slaan

John den Braber

Nu bestaat wel de kans om met de licentie van Ilse niet alleen die zoekmachine terug te brengen. Retro rocks.

dd

hoe bedenk je het

Michiel B

Samensmelting met Sanoma was te verwachten en zeker voor veel mensen geen verrassing. Wat betreft gevolgen voor personeel vraag ik mij af voor wie dit geldt, immers is het merendeel van de mensen die ilse naar het huidige niveau hebben getild verdwenen. Ik ben zeer benieuwd of het huidige personeels bestand binnen ilse de verwachtingen bij Sanoma waar kan maken. ilsemedia stond bekend om het hoge online kennis niveau van zijn mensen. Met o.a. de komst van het nieuwe management is hier helaas een daling in ontstaan. Ook het ontbreken aan langere termijn visie is hier debet aan. Mensen als een Paul Molenaar en Bert Wiggers hebben toch het goede voorbeeld gegeven, hoe het wel moet en kan.  Ik wens Sanoma dan ook sterkte met de samensmelting.

danny van der cingel

Juiste beslissing volgens mij, de naam sanoma digital dekt de portfolio wat beter, zeker internationaal

Eric

Prima beslissing en logies, maar de naam… omg hoe verzin je om z'n naam nu nog te gaan gebruiken?! Misschien kom het woord e-commerce nog terug ook!

Joyce

Logisch om de activiteiten samen te voegen maar onder de naam Digital? Wat een loos begrip. Sanoma staat niet bepaald bekend om haar visie en kennis op het gebied van online media en dat benadrukken ze dan ook met deze naam. Volgens van Heukelom zijn de online activiteiten gericht op b2b. Hij vergeet daarbij dat de volgens hem 9 miljoen bezoekers, consumenten zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond