Deel dit artikel
-

Affiliatemarkt ontstemd over nieuwe cookie-regeling

De affiliatebranche ziet de bui al hangen. “Het is een ondoordachte regeling, hoe bedenken ze dit in Brussel”, aldus Remko Nugteren, directeur van Tradedoubler Nederland. Met de veranderingen in de Telecomwetgeving moeten internetgebruikers voortaan toestemming geven voor het gebruik van cookies op hun computer.

Een uitzondering op de regeling, zo oordeelde de Europese Unie, is de cookie die ‘absoluut noodzakelijk’ is. Bijvoorbeeld bij het doen van een online aankoop waarbij de internetter van de productpagina naar de pagina gaat om af te rekenen. Voor deze cookie zou geen toestemming nodig zijn. De tak van sport die hier veel aan gelegen heeft, lijkt de affiliatemarkt. Affiliateprogramma’s zullen naar alle waarschijnlijkheid niet onder de uitzondering vallen dat het plaatsen van een cookie ‘absoluut noodzakelijk’ is.

Toch voorziet Nugteren weinig problemen: "De regeling gaat pas in over anderhalf jaar. Ik denk dat we als netwerken wel een uitzondering krijgen. Cookies zijn immers onze basis." Hij meent dat de regeling bedacht is door mensen die ‘er geen verstand van hebben’. " Het gaat om cookiestoring, de data die wordt opgeslagen in een cookie, bevat geen persoonlijke gegevens. De affiliates, de merchant en de netwerken hebben er voordeel bij als je achteraf kunt meten." Hij vervolgt: "Als je niet weet waar de traffic vandaan komt, dan kan de merchant de afdeling marketing wel opdoeken."

Alternatieven

Ondertussen kjikt Tradedoubler naar alternatieven. "De cookie is redelijk oubollig. Je hebt ook fingerprint tracking, ip-tracking en ander manieren om de cookie te vervangen." De cookie mag dan de basis zijn van zijn affiliatenetwerk, er wordt ook gewerkt met andere methodes.

Toch is Nugteren ontstemd. "Ze hebben in Brussel niet nagedacht over het effect. Op dit moment worden door de verschillende netwerken, verschillende manieren van meten en registreren door elkaar heen gebruikt. Brussel pakt er eentje uit, dat mag niet meer. Wij zullen ons gaan focussen op andere methoden. In feite lopen ze enorm achter ons aan. In mijn optiek hebben ze er geen verstand van."

Joris Goossens, directeur van media- en adviesbureau Conversive, neemt voor veel klanten het affiliatemarketingmamangement uit handen. Hij beaamt dat er meerdere methodes zijn om cookies te vervangen. "Met de tracking die wij gebruiken is maar een deel afhankelijk van cookietracking. Er zijn andere methodes dan cookies om gegevens op te slaan in een database op het moment dat de bezoeker wordt doorgestuurd."

Problemen

Hij voorspelt dat netwerken in de problemen komen wanneer ze werken met een verouderde technologie en afhankelijk zijn van cookies. "Dat gaat het verschil maken voor affiliates. Wanneer een netwerk een beter meting heeft dan de concurrenten zullen zij het voordeel krijgen van affiliates. Dat maakt het op het gebied van concurrentie en stuk interessanter."

Goossens haalt ook fingerprint tracking aan. "Verschillende unieke gegevens van een consument worden omgesleuteld naar een unieke code en die wordt opgeslagen in een database. Op moment dat die fingerprint gereproduceerd kan worden, dan is dat match."

"Netwerken die voorop lopen op het gebied van technologische ontwikkelingen, komen als winnaar uit de bus", zo voorspelt Goossens. "Het effect van online marketing en meetbaarheid dat zal zeker zijn onderscheidend vermogen blijven behouden. Je hebt geen persoonsgegevens nodig om goed te kunnen meten."

Deel dit bericht

5 Reacties

Michel H

Ontstemt? Ontstemd! (Zie zowel kop als artikel)

Oxalex

Cookies zijn ouderwets en zeker niet betrouwbaar voor publishers die zich inzetten voor de juiste traffic te genereren. Er zijn vele gaten te bedenken, waardoor de vis niet gevangen kan worden. Wij zijn 2 jaar in vergaande ontwikkeling met ons eigen vaarvakantie affiliate netwerk. Wij hebben een dynamisch systeem ontwikkeld, dat anders werkt dan alle andere affiliate netwerken. Wij voldoen volledig aan de nieuwe telecom wet eis. Graag nodig ik ge?nteresseerden uit om eens ons systeem te bekijken en uit te testen.www.onlinezeilen.nl

mdobro

Ik ben het geheel eens met zowel Remko als Joris, het is voor zover het de affiliatienetwerken betreft een beetje een storm in een glas water. Maar wel iets dat we goed dienen te volgen om de mogelijkheid hebben erop in te spelen. Dat is opzicht weer een mogelijkheid voor nieuwe kansen. Bijgaande het formele standpunt van Daisycon tav van de nieuwe EU richtlijnen.: ********In de EU richtlijn die nu aangenomen is staat dat men het recht heeft zich te verzetten tegen het verdere gebruik van zijn persoonsgegevens (opt-out). In principe stelt de richtlijn NIET dat een consument voorafgaande toestemming moet verlenen voor het plaatsen van een cookie. Nadere uitwerking van de bovenstaande richtlijn laat dus nog op zich wachten, ook eerdere initiatieven op dit gebied hebben indien er goed door de netwerken op in is gespeeld GEEN nadelig effect gehad op de tracking (denk aan P3P). Voor ons (Daisycon) zijn aanscherpingen van beleid en kwaliteitsverhoging ook op het gebied van privacy naar de consument wellicht eerder een concurrentievoordeel dan een nadeel. Als netwerk zijn we continue bezig om de tracking minder afhankelijk te maken van ??n techniek, op het moment gebruiken we er meerdere (sessies, cookies, secundaire cookies, fingerprint, directtracking, referrers, etc, etc) die voor een deel als een cascade achterelkaar werken (fall-back). Als A niet werkt dan B en als B niet werkt dat C. Zo werkt onze afdeling "innovatie" continue aan nieuwe tracking-technologie?n en oplossingen die ook in de toekomst een betrouwbare meting mogelijk zullen maken. De juiste oplossing voor de problemen van morgen hebben we vandaag echter nog niet, omdat we eenvoudig nog niet weten wat er morgen ge?ist zal worden. In de worst case situatie als op heel korte termijn alle cookies "Verboden" zouden worden zouden we waarschijnlijk met name op lange termijn metingen tracking verliezen hebben , we verwachten echter dat deze verliezen minimaal zullen zijn gezien onze fall-back methodes. Marko Dobroschelski Managing director Daisycon

Bas Groot

Wat nou cookie "verbod"?  De ICT wereld loopt maar elkaar na te gillen om niks.LEEEEEEEES die tekst van die wet dan eens effe!   http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/09/st03/st03674.en09.pdf En ctrl-F op het woord "cookies", dat komt maar 1x voor in de hele tekst.Nogal taaie tekst, maar wijsheid kost inspanning, mensen! In de meest stringente uitleg die ik kan verzinnen, staat er:1) Je moet op je site vermelden dat je cookies gebruikt 2) Je moet de bezoeker uitleggen hoe hij zijn cookies uitzet of zelf een no-cookie optie bieden. Nou dat is het wel hoor.Opt out. Niks aan de hand In minder stringente uitleg gaat het slechts om "certain types" of cookies, zonder uitleg. Als je het als jurist scherp en hard wilt spelen staat er dus: helemaal niks. Want wat is nou certain.  En als het strictly neccessary is, dan mag het gewoon, zonder te melden en zouder opt-out. En wat is nou strictly neccesary. Dat kan ook iedereen anders uitleggen. Wat er wel slecht aan is: dat "certain" en "strictly neccessary" is vaag. Dat betekent dat het alle kanten op kan qua jurisprudentie. Voer voor juristerij. Het is maar net welke rechter hier voor het eerst een uitspraak over doet en welke getuige-deskundige hij inschakelt en of hij die gelooft. Ik zie slechts 2 bedreigingen voor de bestaande situatie: 1) Bannerverkopers die hun bezoekers van site naar site traceren en daar behavioural targeting (BT) op toepassen, zoals Google e.v.a. Dat wordt nu lastig. Een banner met een cookie-opt-out en disclaimer wordt erg onpraktisch. Als BT niet meer mag wordt banner-adverteren weer ouderwets met hagel schieten en zakt de waarde van een banner als een baksteen en daarmee het inkomen van de meeste pure internet-contentpartijen, die van advertenties afhankelijk zijn.  2) Politici hebben een of ander issue nodig om voor te strijden en zich mee te profileren bij het electoraat.  Zal je zien dat een of ander activisterig tiep roept dat onze samenleving bedreigd wordt door een tsunami van cookies die onze informatie stelen en onze baantjes inpikken en zo. Je weet wel. Waardoor landelijke parlementen, die in de tekst geappelleerd worden dit te steunen, net zo paniekerig gaan lopen gillen als de ICT wereld en net zo slecht lezen en er al helemaal geen ene jota verstand van hebben. Om vervolgens een draconisch verbod op van alles en nog wat gaan afvaardigen op cookies, IP-adressen allerlei andere dingen die echt totaal geen zin hebben.   

Bas Groot

Ik was 1 bedreiging vergeten: statistieksoftware. Die moet je dus ook kunnen cookieblocken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond