Deel dit artikel
-

Startup Marketdrums heeft baat bij onrust in de markt

Persberichten, medianieuws, analistencommentaren, insider selling-overzichten en agenda-aankondigingen per beursfonds naar keuze; MarketDrums verstuurt ze allemaal. Via sms, rss of e-mail.

Via e-mail en rss worden artikelen, persberichten, analyses en rapporten verstrekt, via sms alleen het belangrijkste nieuws. De elektronische agenda wordt gebruikt om belangrijke gebeurtenissen te communiceren, zoals beursintroducties, cijferpublicaties en aandeelhoudersvergaderingen. De diensten van MarketDrums worden aangeboden in zeven abonnementsvormen. Mede-oprichter Wilfred Stegeman: “Nu ben je aangewezen op een dienst als Yahoo Finance.”

MarketDrums komt voort uit twee andere initiatieven, het gratis kalenderprogramma voor consumenten MarkThisDate en het zakelijke SchedJoules. Kalenderportal MarkThisDate zit ook achter Festivalkalenders.nl en Voetbalkalenders.nl. Volledige programma’s van de grote festivals of schema’s van voetbalcompetities kun je simpel en gratis toevoegen aan agenda’s zoals Outlook, iCal of Google Calendar. Met MarkThisDate wordt nog geen geld verdiend. Wel met SchedJoules, een hulpmiddel voor kalendermarketing, waarvan bedrijven als Canal+, Heineken International en ING gebruik maken. De stap naar MarketDrums was niet onlogisch.

Een gat in de markt?

Stegeman vindt van wel. Zelf studeerde de uitgever van een online woonmagazine economie, maar beleggen doet hij niet. Toch vond hij dat de actuele nieuwsvoorziening voor particuliere beleggers te wensen overliet. "Ik begrijp niet dat als je belegt, je de markt niet wat actiever volgt. Laatst kondigde TNT 11.000 ontslagen aan, wij hadden dat nieuws als eerste. Daar had je als belegger op kunnen reageren, in plaats van het een dag later in de krant te lezen.”

MarketDrums werd in mei 2009 gelanceerd, precies op het moment dat aandelenkoersen weer begonnen aan te trekken.

"Achteraf hadden we misschien beter kunnen starten toen de economische crisis een aanvang nam, wij hebben baat bij onrust in de markt, dan wil je als belegger actuele informatie,” stelt Stegeman. Sinds de start is de formule dan ook een paar keer aangepast. Zo zal de stroom berichten wat beter gedoseerd worden. “Voor sommige beleggers is er gewoon te veel. Dat hebben we nu onder meer opgelost door meer abonnementsvormen aan te bieden. Je kunt desnoods één fonds volgen.” Verder wordt de standaardtaal weer Nederlands. “Eerst deden we alles in het Engels.”

De ervaringen met de startup tot zover?

Vooral heel hard werken, zonder zekerheid op succes, zo moet Stegeman bijna knarsendtanden toegeven. MarketDrums wil voor 2010 minimaal duizend betalende klanten hebben. “We hebben tot nu toe alles uit eigen zak betaald, en zijn al sinds 2006 bezig met de ontwikkeling, maar we hebben ons wel voorgenomen dat we de aanloopverliezen niet eindeloos laten oplopen. Als het concept niet mocht blijken te werken, zullen we het over een andere boeg moeten gooien.”

Stegeman ziet overigens nog volop kansen door samenwerking met derden, zoals websites voor beleggers. En hoewel MarketDrums eerder dit jaar mocht deelnemen aan een soort Dragon’s Den op het Omroepcongres in Hilversum, frustreert het Stegeman dat zijn bedrijf zo weinig over de tong gaat.

“Je ziet dat er over het algemeen erg veel media-aandacht is voor nog nauwelijks ontwikkelde bevlogen concepten. Hardwerkende bedrijven met een robuust concept spreken kennelijk minder tot de verbeelding.”

Bron foto: mccun934 (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

soboer

Ik heb naar de website marketdrums.com gekeken. Ik vind het behoorlijk onproffesioneel uit zien. Het lijkt wel alsof de website met joomla is gemaakt. Ik denk dat je beter een app kan ontwikkelen voor telefoons zoals blackberry en iphone. Zakelijke klanten willen real time news op hun mobiel ontvangen.

Wilfred Stegeman

@Soboer: kun je aangeven wat precies een onprofessionele indruk op jou maakt? Vind je de site niet mooi of vind je dat de content op jouw geen goede indruk maakt, of mogelijk een combinatie van beide? Ik lees bijzonder graag wat meer details, daarvan kunnen we namelijk leren en hopelijk alleen maar beter worden. De frontend zelf is eigenlijk heel basaal, zoals je hebt gezien. Geen Joomla ook, maar een Ruby on Rails applicatie. De grote kracht van deze applicatie zit in de back-end. Honderdduizenden nieuwsberichten zijn inmiddels gefilterd en op ondernemingsniveau naar gebruikers gebracht via de diverse kanalen. Mbt apps voor oa Blackberry en de iPhone. Het is natuurlijk prachtig om deze te hebben, maar in ons geval zijn ze zeker niet perse noodzakelijk, omdat veel gebruikers ons al op hun mobiel ontvangen. Vrijwel al onze abonnees lezen hun e-mail namelijk op hun telefoon. Omdat wij real-time nieuws leveren via oa e-mail bereiken we ze dus ook op hun mobiel. Tevens syncen veel gebruikers de agenda op hun mobiel met die op hun pc. Alle events van beursgenoteerde ondernemingen zijn dus net als het nieuws beschikbaar op de mobiele telefoon. En last but not least leveren wij headlines via sms. Een mobiele app is dus leuk, maar wat mij betreft nooit een doel op zich.

soboer

Ik vind de layout eruit zien als een standaard zakelijke template, niets unieks dus. Misschien dat dit werkt, ik weet niet wat jullie bounce rate is. Verder zou ik nog duidelijker formuleren wat de dienst inhoudt. Jullie hebben puntgewijs aangegeven wat de dienst inhoudt (op de homepage). Zorg ervoor dat je op elke punt kan klikken en een uitleg/voorbeeld te zien krijgt.

Wilfred Stegeman

@Soboer: bedankt voor je feedback. Hoewel de site zeker geen standaard template is, zijn we zelf ook niet helemaal blij met de huidige look & feel. We hebben mogelijk iets teveel gefocused op de back-end van de applicatie. Maar geloof het of niet, onlangs zijn we al gestart met een redesign. Je feedback valt dus in vruchtbare bodem.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond