Deel dit artikel
-

Mobiele betaalapplicatie van Hyves komt in maart

Hyvers kunnen in maart via het sociale netwerk betalingen afhandelen. Onder elkaar, maar ook bij aangesloten partijen als bijvoorbeeld New York Pizza en Van der Valk.

Nu Hyves het bereik kan bieden, hebben grote partijen zich aangemeld voor de betalingstoepassing, die via MyOrder verloopt. Ook Spare Rib Express, de Wolf Cinema Group en de kroegen van horecagigant Sjoerd Kooistra zijn inmiddels aangesloten op het systeem. Voor het bestellen en betalen in de horeca, loopt het geheel via MyOrder, alle andere toepassingen van betalen via Hyves gaat buiten MyOrder om.

MyOrder is het centrale systeem, dat gebruik maakt van Minitix van de Rabobank. Zij koppelen de kassasystemen van de horeca-gelegenheden aan Hyves. "Je kunt op de mobiel al Myorder installeren en een Minitix-account openen om bijvoorbeeld een pizza af te rekenen. Maar niemand kende Myorder of Minitix. Hyves gaat het groot maken", aldus Yme Bosma van Hyves. Het testen via het sociale netwerk kan binnen ‘enkele weken’.

Hyves richt zich voornamelijk op café’s en clubs, de sociale context, en niet zozeer New York Pizza of Van der Valk. "Het gaat om de zaken die over het algemeen ook al een plek en fans op Hyves hebben. Zie bijvoorbeeld De Drie Gezusters", aldus Yme Bosma van Hyves.

Een Hyver kan vanaf maart onderling geld uitwisselen, een ‘pot maken’ of samen met vrienden een spaarplan opzetten. Daarnaast is het ook mogelijk om in de horeca via de mobiel af te rekenen, een bioscoopkaartje te kopen of via de toepassing een hotelkamer te boeken bij Van der Valk.

"Een Hyver moet eenmalig een iDEAL-transactie doen om de Hyves-portemonnee te vullen en kan vanaf dat moment met de Hyves-applicatie, mobiel, of via het web, bestellen en betalen. Als er geen saldo is, dan is het mogelijk om via de creditcard af te rekenen", vertelt Bosma. Een andere mogelijkheid is om de bankrekening aan het account te koppelen zodat er ook betaald kan worden wanneer er geen saldo is.

Een naam voor de applicatie is er nog niet. Bosma heeft het zolang over ‘bestellen en betalen met Hyves’. Volgens Bosma hebben veel soortgelijke innovatieve start-ups het niet gehaald. "Het werkt twee kanten op, richting de gebruiker en de grote partijen. Het is een beetje een kip of het ei-verhaal. Nu Hyves meedoet, volgen de grote partijen."

Thomas Brinkman, bij de Rabobank verantwoordelijk voor MyOrder, beaamt dat. "Een gigantisch bereik, is het belangrijkste. Met Myorder zagen we het afgelopen jaar wel enthousiaste gebruikers, maar voor het grote gebruik, heb je een groter publiek nodig. Dat creëren we nu met de koppeling met Hyves en dan zal het in een sneltreinvaart gaan. Dit jaar komt de echte doorbraak van mobiel betalen."

Ondernemers die mee willen doen betalen per transactie 35 eurocent. Voor de eindgebruiker blijft de dienst gratis. "De gemiddelde transactieprijs in de horeca is 8 euro. In plaats van meerdere handelingen, blijft er nu 1 handeling over, alleen het uitserveren,. De ondernemer hoeft de bestelling niet meer zelf op te nemen en af te reken", aldus Brinkman.

Deel dit bericht

10 Reacties

Batavier

Bestelen of bestellen??

Jannemiek - Emerce

@Batavier, Laten we het maar op bestellen houden. (Ik heb een extra l toegevoegd.) Over bestelen heb ik Yme niet gehoord. πŸ˜‰

Jasper

Misschien loop ik achter maar waarom zou ik een extra handeling doen, Ideal gebruiken, het geld op mijn 'telefoon' zetten en dan pas afrekenen? Dan lijkt het mijn sneller om alleen met Ideal te betalen online en 'offline' gewoon contact of met de pin voor die welke geen geld op zak willen hebben. 

Richard Otto

Mooi gegeven dat Hyves ook steeds meer offline mogelijkheden gaat aanbieden. Social Media kan natuurlijk veel verder gaan dan alleen het web.  De nieuwe betaalmogelijkheid lijkt mij nu nog niet echt praktisch:Van bankrekening>iDeal>Hyves betaalaccount>te kopen product of dienst.  Kan dat niet directer? Bijvoorbeeld om iDeal over te slaan?

Mark

En ondertussen kan hyves lekker investeren/rente cashen met het geld wat jij daar stalt…je bent toch gewoon DOM als je hier als consument gebruik van maakt? Dat geld kun je beter op je bankrekening laten staan: altijd en overal toegankelijk via Ideal, chipknip en PIN.  Straks moet ik zeker mn hyves hebben voor de kroeg? Zodra dat gebeurt kom ik er simpelweg niet meer.Er IS geen behoefte aan nog een betalingsmogelijkheid! En helemaal niet 1 met zo weinig toegevoegde waarde. Naast dat ik inmiddels geen hyves meer heb, vind ik het dus zwaar nutteloos! Bovendien: hyves wordt steeds meer een puberportaal, de rest trekt en masse naar Facebook. Betekent dat straks deze betalingswijze gericht is op mensen <16 jaar? Lijkt me dan nog gevaarlijk ook.

Richard Otto

@mark volgens meer ben jij een hyvesbasher! Ik vraag me af Hyves steeds meer voor pubers wordt, aangezien deze doelgroep juist al volop gebruik van hyves maakt. Zelf denk ik dat hun groei gehaald wordt bij ouderen en kinderen en dus niet bij pubers. Die grote groei is er uit dus slim dat ze nu ook steeds meer gaan focussen op offline (waaronder rtl nieuws).  Ik denk zelf wel dat een betalingsmogelijkheid interessant kan zijn, maar dan moet het wel eenvoudig werken en een meerwaarde hebben tov ideal. Ik heb mn huis ook niet vol liggen met portefeuilles! πŸ™‚

Mark

@Richard: klopt wel een beetje wat je zegt πŸ˜‰ Ik heb apps ontwikkeld op zowel Facebook als Hyves API. Support, documentatie en technische implementatie is bij Hyves gewoon echt om te huilen. Bij Facebook word ik met open armen ontvangen. Daarnaast is het potentieel van Facebook vele malen hoger en dus interessant voor ontwikkelaars om dingen mee te doen. Ook het aantal gebruikers is hoger en dat is voor zowel leden als ontwikkelaars goed nieuws. Dus op het moment dat ik Hyves hoog van de toren hoor blazen over mooie features, groei, potentie, professionaliteit etc. schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat. Het werkt gewoon but, als gebruiker EN als ontwikkelaar. Pak DAT eerst maar eens aan. Puberportaal was een kleinerende term van me, maar ik ben het met je stelling eens, alhoewel ik nog een kleine nuance wil aanbrengen:het is voor kinderen en HUN ouders. Jonge kinderen zitten erop en ouders om hun kroost in de gaten te houden (gebeurt iig massaal bij mij op t werk). Merk verder dat mensen in de leeftijdscategorie 18-40 allemaal overstappen op Facebook, iets wat iedereen die op Facebook zit denk ik kan beamen, want de vriendengroei is zoals eerder gezegd explosief. Eens? Kijk ook eens naar de statistieken rechtsonderin op hyves.nl (die houd ik al paar maanden in de gaten), daarin zie je een sterke afname in groei, maar ook in activiteit (krabbels/blogs). En met je laatste punt ben ik het ook eens: nieuwe betalingsmethode is prima, mits het a) toegevoegde waarde heeft en b) gebruiksvriendelijk is. Ik zie de toegevoegde waarde gewoon niet. En gebruiksvriendelijkheid? ik wil mijn geld helemaal niet bij hyves in een portemonee zetten, en zie ook echt niet waarom anderen dat wel zouden willen…

Richard otto

@mark facebook is inderdaad een stuk opener dan hyves. Ik denk dat het businessmodel van facebook ook wat innovatiever is dan hyves en meer te maken heeft dan social media. Online bannering op hyves is vaak erg old school. Ik vraag me af of facebook in nederkand groter word dan hyves. Tuurlijk staan er veel mensen uit de randstad tegenwoordig op facebook, maar zal 'jan patat' uit de achterhoek ook lid gaan worden facebook? Heeft iedereen na hyves nog wel zin om nog een keer hun sociale netwerk op te bouwen? Aan de andere kant: hoe merktrouw/sociaal netwerktrouw zijn mensen online? Uit het verleden blijkt dat mensen opeens masaal een website kunnen laten vallen (bv schoolbank,napster,vinden.nl,audiogalaxy)

Mark

@Richard:je lijkt je eigen vraag al enigzins zelf te beantwoorden ;) Ik roep nu ongeveer al 2 jaar dat het hyves niet anders zal vergaan dan andere lokale social networks.Internationaal contact is gewoon erg interessant en een reislustig volkje als wij Nederlanders doen nu eenmaal veel internationale contacten op, dus zit je op Facebook. Als vervolgens je eigen vrienden ook op Facebook zitten…wat is dan nog de toegevoegde waarde van hyves? Niemand heeft zin op 2 plaatsen zn contacten/profiel te onderhouden. Kijk bijv. naar de cijfers van oa: SkyRocket in Frankrijk, Lunarstorm in Zweden en StudiVZ in Duitsland. Dont get me wrong, Hyves heeft een mooie start gemaakt in Nederland en social networking op de kaart gezet voor veel Nederlanders…maar ik denk dat ze te laat hebben gereageerd op de Juggernaut Facebook. En dan ook voornamelijk door NIET te luisteren naar wat hun bezoekers willen en in mijn ogen zelfs arrogant ("wie geen hyves heeft hoort er niet bij") de ingeslagen weg zijn blijven volgen. Ik denk dat we in dit jaar meer duidelijkheid gaan krijgen…..till that time: see you on Facebook! πŸ™‚

Richard otto

@mark, ik denk zelfdat je de gemiddelde nederlander overschat. Zoals ik reeds eerder vermeldde: ik moet nog zien of 'jan patat' zal overschakelen naar facebook. Ik vraag me af of de gemiddelde nederlander zoveel internationale contacten heeft. Nederlanders mogen dan wel een reislustig volkje zijn, maar verder dan nederlandse enclaves in spanje en oosterijk komen zij niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond