Deel dit artikel
-

Google vervijfvoudigt nettowinst

Bij Google is de recessie over. De omzet stijgt steeg met 17 procent en de nettowinst groeide met een factor vijf tot twee miljard dollar. Alleen de kleinere adverteerders zijn nog huiverig om weer meer te gaan adverteren bij het zoekbedrijf.

Het bedrijf lijkt weer terug op koers om stevige groeicijfers te laten zien. Gisterenavond presenteerde het zijn financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2009. Daaruit sprak een omzetstijging van 1 miljard tot 6,7 miljard dollar en een vervijfvoudiging van de nettowinst tot 2 miljard dollar. De vrije kasstroom bedroeg 2,5 miljard.

Iets meer dan de helft van de omzet,. 53 procent, was afkomstig van buiten Amerika.

Relevante links:

Volgens Google groeiden de bestedingen van Amerikaanse adverteerders relatief gezien iets sneller dan die van buitenlandse partijen. De verklaring luidt dat grote vooral bedrijven significante bedragen verschuiven van offline budgetten naar online budgetten.

De omzetverdeling:

Over Youtube zegt het bedrijf niets, anders dan dat het een ‘essentiële’ geldstroom genereert. De advertentieruimtes op de homepage van de videosite waren nagenoeg constant uitverkocht in het laatste kwartaal. Vooral merkmarketeers zouden Youtube inzetten.

Ook over ervaringen met Chrome, mobiel internet, adverteren en telefoonverkoop is het schuchter. Cijfers hield het achterwege, nieuwe inzichten waren schaars:

Financieel bestuurder Patrick Pichette: “De hele mobiele strategie draait om het bouwen en versnellen van een ecosysteem. Consumenten met een Android-toestel gebruiken hun telefoon 30 keer vaker dan iemand met een meer gangbare telefoon”.

Product manager Jonathan Rosenberg over de kansen van mobiel: “Veel mensen die nu offline shoppen beginnen dat proces online. Deze mensen hebben in die online omgeving nog niet de beschikking over het actuele aanbod van de lokale winkels. We zien ook dat mensen makkelijker op een een mobiele advertentie klikken als ze er een telefoonnummer in zien staan of een kortingsbon”.

Foto: Erwin Boogert (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

ad verteerder

gefeliciteerd google, voor elke euro die google verdient verdient de handel er een minder, net zolang totdat google alle marge heeft opgegeten en de handel geen zin meer heeft

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond