Deel dit artikel
-

Philips opent ‘Pimp my Senseo’-site

Philips opent binnenkort een site waar consumenten hun nieuwe Senseo-machine naar smaak kunnen aanpassen. Het is niet helder hoe dit deel uitmaakt van Philips’ online shop-strategie. Over zijn webwinkelplannen is het bedrijf nog steeds erg duister.

De samenwerking met designer Marcel Wanders slaat kennelijk aan, want Philips gaat meer aandacht aan online personalisatie-opties geven. Wie bijvoorbeeld een koffiemachine koopt, kan over niet al te lang zelf bepalen hoe dat apparaat er uit gaat zien.

“Het wordt voor onze klanten weer een stapje makkelijker om voor aankoop van een artikel dat item naar wens aan te passen. Wie een Senseo koopt, kan kiezen uit verschillende kleuren en patronen om een eigen, unieke uitstraling te creëren”. Zo kondigt Philips de, vermoedelijk internationale, nieuwe dienst aan tijdens de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van 2009.

Philips zet het web nog steeds schoorvoetend in. De aanstaande dienst is louter gericht op service en niet op verkoop. Fabrikanten als Philips zien echter wel in, dat ze via digitale kanalen hogere marges kunnen realiseren als ze zelf de exploitatie zouden verzorgen. Dat zou echter hun decennia oude relaties met winkelketens onder druk zetten. Apple, bijvoorbeeld, doet dat wel en exploiteert zelfstandig winkels maar belevert de markt ook via zelfstandige winkelliers.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers klonk geen woord over de e-commercestrategie van het bedrijf. De meeste aandacht ging uit naar de wijze waarop het bedrijf zijn positie handhaaft in een zwakke mondiale economie. Op dat front weet Philips zijn eigenaren te plezieren. Het aandeel stond vanochtend rond half elf 4,6 procent hoger.

De omzet daalde in een jaar met 300 miljoen tot 7,3 miljard euro. In de opkomende landen boekte Philips een verkoopgroei van 8 procent. De nettowinst kwam uit op 260 miljoen euro.

Anderhalf jaar geleden had Philips nog de ambitie om 1 miljard euro omzet te realiseren via digitale kanalen. Dat zou ongeveer 5 procent van het totaal zijn. Sinds die uitspraak van marketingbaas Egbert van Acht van de divisie Consumer Lifestyle heeft het bedrijf zich amper meer in substantiële termen uitgelaten over zijn digitale handelsplannen.

De spagaat waarin Philips zich bevindt blijkt wel uit deze verkooppagina op de eigen site van een Senseo-machine. De link ‘Kopen’ wijst primair naar Philips’ eigen winkel, maar toont eveneens verwijzingen naar de websites van retailpartners. Nota bene Philips zelf rekent de hoogste verkoopprijs van allemaal.

(Klik voor vergroting of bron)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond