Deel dit artikel
-

Apple kondigt mobiel advertentieplatform iAd aan

Na de aankoop van het mobiele advertentienetwerk Quattro Wireless opent Apple deze herfst nog een eigen mobiel advertentieplatform, iAd. Het mobiele advertentieplatform wordt geïntegreerd in het nieuwe mobiele besturingssysteem van Apple.

Dat liet Steve Jobs donderdagavond weten tijdens de presentatie van het vierde mobiele besturingssysteem dat deze zomer beschikbaar is.

Apple zal de advertenties verkopen en hosten. Van de opbrengsten gaat 60 procent naar de applicatie-ontwikkelaars. Met iAd verdient Apple ook een centje aan de advertenties en niet enkel aan de opbrengsten die het uit de applicatieontwikkeling en applicatieverkoop haalt.

Volgens Jobs ‘zuigt’ de markt voor mobiel adverteren. Hij zoomde in op de vele interactieve vormen die een advertentie binnen iAd aan kan nemen, video, games, winkelzoekers en meer. Rich media advertenties voor mobiel zijn niet nieuws. Meerdere mobiele advertentienetwerken bieden ook deze media mogelijkheden, maar geen van de andere partijen lijkt de schaalgrootte van Apple te kunnen bieden.

In wat gezien kan worden als een sneer naar Flash van Adobe, liet Jobs weten dat ‘alles gebeurt in HTML5′. Doorgaans wordt voor mobiele advertenties op het web- of mobiel Flash gebruikt als standaard.

De mobiele advertenties voor het platform van Apple, houden de gebruiker in de applicatie, in tegenstelling tot de meeste andere mobiele applicaties vandaag de dag.

Tijdens de presentatie voor ontwikkelaars toonde Jobs het nieuwe besturingssysteem. Hiermee is het mogelijk om meerdere applicaties tegelijkertijd te gebruiken. Een andere nieuwe feature is de mogelijkheid om applicaties in folders te structureren.

Met twee grote concurrenten, Google kocht het mobiele advertentienetwerk AdMob, lijkt de markt voor mobiel adverteren dit jaar een grote vlucht te nemen. Deze aankoop moet Google een opening geven om de mobiele advertentiemarkt verder te bestormen.

Met de aankoop van mobiel advertentienetwerk Quattro Wireless, stapte hardwarefabrikant Apple Googles speelveld binnen. Google, advertentie-imperium, lanceerde eerder het eerste eigen stuk hardware, de Nexus One-mobiel. De mobiele telefoon lijkt de inzet te worden waarmee technologiebedrijven hun strijd uitvechten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Rogier - eBuddy

Het is overigens nog maar zeer de vraag of Google daadwerkelijk Admob gaat overnemen. De Amerikaanse FTC (Federal Trade Commission) is volgens diverse berichten nu voorbereidingen aan het treffen om de overname te blokkeren. De FTC is namelijk van mening dat Google met de overname van Admob een te grote macht krijgt op de mobile advertising markt.Zie ook: http://tcrn.ch/9etrUC

Hans Benschop

Ik vraag me af of dit onder consumenten tot consumer backlash gaat leiden. Zo kan ik me voorstellen dat reclame in apps als storender wordt ervaren als 'gewoon' op internet.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond