Deel dit artikel
-

Omzet TMG daalt dankzij slechte advertentiemarkt

De opbrengsten bij Telegraaf Media Groep (TMG) zijn gedaald met 6 miljoen. De uitgever kampt nog steeds met tegenvallende advertentieopbrengsten, die ruim 6 procent lager uitvielen en uitkwamen op 140 miljoen euro.

De omzet daalde uiteindelijk met 4 procent. Door eerdere reorganisatie en besparingen, wist TMG de bedrijfslasten nog met 12 miljoen terug te brengen. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers over het eerste kwartaal van 2010. Voor het huidige jaar wordt nog een verdere daling van de advertentieopbrengsten verwacht.

Ad Swartjes, CEO van TMG liet tijdens de presentatie weten dat de neergang in advertentieopbrengsten vooral bij print, radio en televisie plaatsvond. Bij internet was er sprake van ‘stabilisatie’.

Verwachtingen

De digitale opbrengsten bij Telegraaf Media Nederland moeten groeien vanuit e-commerce, met de verkoop van boeken, cd’s en dvd’s. Er komen nieuwe online betaalmodellen, waaronder voor de platformen als iPhone en iPad. Krantenabonnees worden gebonden met extra internetinformatie en advertising wordt uigebouwd met video ads, afrekening per klik en per transactie.

Voor 2009 had TMG als doelstelling in internetactiviteiten het bereik zowel bij mobiel als vast internet verder te laten groeien. Dit is met de opkomst van mobiel internet uiteraard gelukt. Voor het huidige jaar wil TMG zich actief op acquisitiegebied begeven en spreekt met over ‘eventuele internationale uitbreidingen, enkel vanuit de drie bestaande mediabedrijven’. Bovendien moet de digitale omzet groei laten zien. Ook is de ‘oneerlijke concurrentie vanuit de Publieke Omroep’ een aandachtspunt. Veel details over de doelstellingen worden niet gegeven. Bij Telegraaf Media Nederland gaat men actief het acquisitieterrein op, zowel voor bestaande business als digitaal, met het TMG-bereik als motor.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond