Deel dit artikel
-

‘Mobiele e-commerce wacht explosieve groei’

Binnen uiterlijk 5 jaar zal 4 procent van alle retailverkopen via de mobiele telefoon plaatsvinden. Volgens Mary Meeker van zakenbank Morgan Stanley staat mobiele e-commerce een ongekende groei te wachten.

“E-commerce op het vaste web deed er 15 jaar om nu voor 4 procent de retailmarkt te bepalen. De acceptatie van mobiel internet gaat zo snel, dat met m-commerce mogelijk al binnen 5 jaar hetzelfde peil wordt bereikt”.

Mary Meeker sprak onlangs tijdens de Atmosphere-conferentie van Google. Ze schetste de honderden luisteraar het beeld dat er in het recente verleden geen technologie sneller wordt acceptatie dan mobiel internet. “Daar moeten retailers rekening mee houden”.

In Nederland is het (vaste) internet reeds voor 7 procent verantwoordelijk van alle retailomzet in Nederland: 6,4 miljard euro in 2009.

Meeker: “De penetratie van mobiel breedband bedraagt nu rond de 20 procent. Mijn ervaringen uit het verleden leren dat als een technologie die grens bereikt, dat er een massamarkt ontstaat”. De topanalist van Morgan Stanley mag zich met haar visies en analyses beroepen op een verleden waarin ze vrij nauwkeurig realistische voorspellingen over de toekomst geeft.

In Europa wordt het peil van 20 procent marktpenetratie van mobiel breedband ergens in 2010 en 2011 bereikt.

“Investeerders maken de grootste winsten wanneer ze beleggen in beursgenoteerde aandelen van bedrijven met technologieën die een marktpenetratie van tussen de 20 en 50 procent hebben. Dat is de tijdspanne dat het kaf en het koren van elkaar worden gescheiden”.

Meeker schetst vier gebieden waarin mobiele e-commerce zich kan onderscheiden van die op het ‘vaste’ web:

Eerder deze week illustreerde Wehkamp al hoe het met een mobiele iPhone-applicatie de concurrentie aan kan gaan met fysieke winkels. Als iemand in een winkel een item ziet dat hij wil kopen, kan hij het goedkoper krijgen als hij dat mobiel bij Wehkamp koopt.  

E-commerceplatform eBay verwacht dat het in 2010 drie tot vijf procent van de bruto verhandelde waarde op zijn sites realiseert via mobiele telefoons.

Deel dit bericht

16 Reacties

Sandra Vleuten

Iemand geinteresseerd in http://winkelen.mobi ?

Mobile Strategy

Zeker belangrijk dat (web)winkeliers hier op inspelen!Op termijn zullen toch steeds meer consumenten gebruik gaan maken van mobiel internet. De grote vraag in Nederland blijft natuurlijk; Wie durft?! Voor meer informatie/vragen over m-commerce kun je mij gerust mailen!

Dirkjan Vis

Ben ik de enige, die altijd moet lachen om van die inkop-berichten zoals "in vijf jaar gaat minimaal 5 procent van ons de trend volgen die afgelopen half jaar in gang is gezet"? Een inleiding als deze is toch gewoon een grote glazen bol? En ja.. dat m-commerce minimaal 5% wordt.. in 5 jaar.. daar durf ik ook nog wel op te gokken. Net als dat ecommerce of nichemarketing zich verder zal ontwikkelen, of dat interactiviteit en social media serieuzer genomen worden bij de grotere bedrijven…

Wouter Schreurs

Ik merk zelf ook dat ik steeds meer gebruik maak van mijn telefoon om allerlei dingen te doen die ik een aantal jaar geleden nog op een computer deed. Mobiele e-commerce is inderdaad een logische volgende stap in de richting. Een interessant stuk over de toename van gebruik van telefoons ipv pc's is te vinden op http://www.htcgooglenexusone.nl

Joost

Ken je markt MobileStrategy. Wehkamp (niet de kleinste) heeft het al aangedurft. 

Mobile Strategy

Joost, ik ken deze applicatie en het is zeker een goed begin! Wat mobiele e-commerce betreft loopt Nederland echter wel achter op bijvoorbeeld Amerika, UK en Japan. Waar veel (web)winkeliers momenteel al een mobiele kanaal hebben of ontwikkelen. Ik verwacht wel een enorme opkomst van mCommerce binnen nu en 2 jaar.

Erwin Boogert - Emerce

Waar verwachten jullie de eerste groeiverschijnselen, welke sectoren of welk soort bedrijven? En, niet onbelangrijk, wat is het argument voor een gebruiker om toch te pielen op een klein scherm om online te winkelen? M-commerce biedt vooralsnog niet de meest aansprekende gebruikerservaring. Benieuwd naar jullie opvattingen.

Frans Jan Boon

Ik verwacht dat m-commerce zich in eerste instantie vooral in de eerste stappen van het aankoopproces zal ontwikkelen: attention, interest en desire. Net als op het vaste web zal social commerce hier een belangrijke rol gaan spelen.  Voor de laatste stap, de daadwerkelijke action/aankoop, moet je nog altijd ergens ideal of je credit card gebruiken waarbij je in het eerste geval ook de card reader van je bank nodig hebt. Niet handig.

Guus van Knippenbergh

@ ErwinEerste sectoren die al op weg zijn: muziek, boeken. Wat volgt: consumenten electronica, computer benodigdheden, supermarkten (AH), … . met name daar waar de volgende aspecten, waar mobiel positief onderscheiedend in is, belangrijk zijn:- persoonlijk- altijd beschikbaar (impuls)- lokatiebepaling (GPS, netwerk lokatie)- impuls content creatie – identificatie mogelijkheden (barcode, etiket, muziek)Nog niet alles optimaal beschikbaar maar de huidige status biedt nu al veel mogelijkheden en de gezien de enorme groei weet de consument het steeds meer te waarderen.

Dirkjan

@erwin wie zegt dat dat kleine schermpje onhandig is? Ga jij eerst je laptop opstarten als je een parkeerkaartje koopt, of op een terrasje een biertje wilt bestellen? @frans jan waarom moet je met ideal afrekenen? Dat kan toch prima per SMS, Vodafone credits, Rabo mobiel, Paypal en 'de nieuwe aanbieder die de mobiele toepassing verzint'. Sorry dat ik het zeg maar jullie beiden denken vanuit de huidige markt, het huidige aanbod en de huidige oplossingen. Net zoals het web niet TV of radio vervangt, zo vervangt de mobiel ook niet het web 123. Het biedt wel extra mogelijkheden. Waarschijnlijk zijn de snelst opkomende markten de situaties waarin een mobiel handiger is dan laptop. Parkeren via SMS, in een attractiepark een foto kopen via SMS, drinken bestellen op een terrasje… Inderdaad ben ik nu ook niet de meest creatieve. Maar uiteindelijk brengt de mobiel niet een vervanging voor radio, tv of het web, maar aanvulling hierop. Er zullen door nieuwe mogelijkheden, nieuwe markten ontstaan.

Guus

@Frans JanBetaling is nog een probleem. Als de afwikkeling aan een account gekoppeld kan zijn, zijn er wel mogelijkheden, zoals die nu op het web ook veel gebruikt worden. Bijvoorbeeld op basis van een account dat voor het web al bestond. Ook hier toont Apple ons de weg met iTunes.

Koos Koets

Leuk en aardig, maar voor E-commerce bedrijven is dit helemaal niet interessant, sterker nog het moeten verkopen via meerdere platformen maakt de kosten voor hen hoger, wat interessant is, is of mobiele e-commerce een markt aandeel zal afsnoepen van fysieke retailers….

Mobile Strategy

Hoi Koos,Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk juist dat het voor e-commerce bedrijven interessant is om aan multi-channel marketing & sales te doen om jezelf te onderscheiden en mee te gaan met de veranderende markt. Aangezien Nederland momenteel al meer dan 2,5 miljoen mobiele internetters heeeft waarvan meer dan 40% dagelijks gebruik maakt is het juist interessant om je producten/diensten ook per mobiel aan te bieden. Qua kosten valt het reuze mee: je ontwikkeld ??nmalig een mobiel kanaal (applicatie/website) en deze koppel je aan je huidige back-office. Hierdoor zal alles 1 op 1 worden vertaald van je website naar je mobiele kanaal zonder additionele kosten.

Koos Koets

@Mobile Strategy, en dat je dus mee moet met de rest, betekend dat dat je ook meer conversie/omzet hebt? Ik kan wel 6000 kanalen inzetten, maar als daarmee mijn omzet niet veranderd maar mijn kosten wel, dan is dat niet zo gunstig.

Mobile Strategy

Ik denk dat bovenstaande presentatie van Morgan Stanley daar wel antwoord op geeft.. Mobiel blijkt toch een effectief marketing/verkoop kanaal. Mits je het goed inzet natuurlijk!

Eelco

I.t.t. sommige andere reacties hebben wij bij eBay/ PayPal geen enkele twijfel meer of mobile e-commerce door gaat breken; het is al doorgebroken! Over het 1e kwartaal van 2010 heeft eBay $1.5 miljard aan transacties via de mobile apps gezien, en de nieuwe PayPal P2P app is in 3 weken door > 1 miljoen gebruikers gedownload. We nemen mobile e-commerce zeer serieus (digital content & 'traditionele' webshops) en de investeringen om de groei verder te versterken zijn al maanden geleden genomen; de resultaten zullen nog dit jaar te zien zijn op de Nederlandse markt als PayPal komt met releases voor mobile website payments en in-app payments voor alle platformen. Eens met sommige gebruikers dat het maken van apps voor verschillende platformen kostbaar kan zijn, vooral voor kleinere webwinkels. Ik zie hier een kans voor de grote spelers om die investering wel te doen en zo nog meer voorsprong te pakken. Ik zou spelers met een minder ruim budget adviseren om te starten met een mobile optimized webshop met mobile payments functionaliteit, en afhankelijk van het succes daarvan te gaan uitbreiden naar apps – te beginnen met Android, daarna iPhone. Het voordeel van een app is dat – eenmaal gedownload – de bezoeksfrequentie per consument >4x hoger is dan die van mobile websites.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond