Deel dit artikel
-

Facebook en Zynga sluiten exclusieve partnership

Zynga, bekend van onder meer de populaire Facebook-spellen FarmVille en Mafia Wars, heeft een exclusieve overeenkomst met het sociale netwerk gesloten. Eerder was er nog onenigheid en wilde Zynga uit onvrede met het beleid van Facebook een eigen social gaming netwerk starten.

Beide spelers gaan een strategische partnership aan voor de duur van 5 jaar. Gezamelijk zullen ze verder werken aan games op Facebook. Ook de ontwikkeling van Facebook Credits zou in samenspraak gebeuren.

Binnen de spellen van Zynga kunnen gebruikers voor virtuele goederen en diensten betalen met Facebook Credits. Hierbij gaat 30 procent van de opbrengsten rechtstreeks naar Facebook. Inmiddels is het niet meer mogelijk om op het sociale netwerk op een andere manier af te rekenen. Voor Zynga was de 30 procent eerder nog reden om te dreigen een eigen platform te starten voor social gaming. Of de nieuwe overeenkomst de kosten terugbrengen die Zynga moet afstaan aan Facebook, is niet bekend.

Of Zynga het eigen social gaming netwerk hiermee op de lange baan schuift is niet duidelijk. Per dag spelen tiental miljoenen gebruikers de spellen van Zynga op Facebook.

Facebook-gebruikers gaven in 2009 naar schatting zo’n 150 miljoen dollar uit aan objecten om spelletjes via de profielensite te kunnen spelen. Het spel Farmville heeft op Facebook alleen al dagelijks 80 miljoen actieve spelers. Die casual gamers gaven via Facebook vorig jaar tussen de 30 en 50 miljoen dollar uit om hun spel(ervaring) op te waarderen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond