Deel dit artikel
-

Rabobank juicht NFC-strategie Nokia toe

Gertjan Rösken, business developer manager bij Rabobank en in die functie verantwoordelijk voor onder meer Hyves Afrekenen en SMS Betalen, juicht het initiatief van Nokia om de mobiele betaalmarkt een nieuwe impuls te geven door vanaf begin volgend jaar NFC-chips in alle smartphones te plaatsen toe.

NFC, wat staat voor Near Field Communciations, werkt met chips die communicatie op korte afstand toestaan tussen de telefoon en apparaten met NFC-ontvangers, zoals kassa’s, OV-terminals en toegangsdeuren van evenementterreinen.

"Wij zijn al langer met die technologie bezig", aldus Rösken. Hij is benieuwd in welke typen telefoons de NFC-chips worden geplaatst en welke andere fabrikanten nu gaan volgen en op welke termijn. "Als er een schaap over de dam is…"

Proeftuinen

Rabobank werkt zelf in gesloten omgevingen met bridging technologie. "Bijvoorbeeld met een aantal scholen die de technologie al in toegangskaarten hebben zitten en met die kaart moeten kunnen betalen. Daarnaast werken we met NFC stickers, die we op telefoons plakken."

Rösken vindt het een vanzelfsprekend gegeven dat de technologie migreert naar de mobiele telefoon. "Er zijn vorig jaar al in beperkte oplage telefoons van Nokia met NFC-technologie in Nederland gedistribueerd. Dat is bekend, maar het moment waarop dat grootschalig zou gebeuren was onduidelijk. Ik ben blij met de boodschap die Nokia heeft aangekondigd. We hebben de technologie al op stickers zitten, maar die nieuwe telefoons zijn van harte welkom."

Toekomst

De toekomst voor mobiel betalen is te onderverdelen in 2 gebieden. Rösken: "Je hebt remote payment en proximity. Dat laatste is als pinnen aan de kassa. Remote is te vergelijken met een iDEAL-betaling via internet."  Hij kan zich vooral usecases voorstellen waarbij een consument via remote payment een kaartje voor bijvoorbeeld een bioscoop bezoekt en vervolgens met een NFC-telefoon de bioscoop binnenkomt. "Over het mobiele internet wordt de telefoon de kassa en terminal, de NFC-technologie wordt vervolgens gebruikt om een ticket op te halen."

De ontwikkelingen gaan desondanks langzaam, waar ligt dat aan? "Het is een kip ei-verhaal. Nokia zegt nu dit in te gaan voeren en dat marktpartijen een leuke propositie mogen bedenken. Dat hebben wij ook gedaan met MyOrder en Hyves Afrekenen. Dat vind ik wel een slimme zet. Het is een kwestie van standaardisatie, wanneer er geen standaarden zijn, dan wordt het lastig", aldus Rösken.

Aan de andere kant is er de gebruiker die de technologie moet omarmen. "Zeker mensen met de iPhone betalen al veel mobiel, bijvoorbeeld applicaties. Je ziet nu ook dat retailers als Bol.com, New York Pizza met een mobiele website komen. Er zit groei in. Mensen met een smartphone zullen op die manier steeds vaker spullen willen kopen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond