Deel dit artikel
-

Wegener test nieuw verdienmodel automotive

Wegener onderzoekt momenteel hoe met een nieuwe propositie binnen automotive de huidige omzet kan worden behouden of kan laten groeien. Een pilot in het Eindhovens dagblad heeft in dit kader relevante resultaten opgeleverd voor een online project.

“Met een nieuwe aanpak hopen we meer relevante traffic te realiseren van print naar online en van daaruit naar relevante profielen. We zijn daarom gestart met een pilot”,  aldus Raffi Aykaz, Projectleider Automotive bij Wegener.

De pilot bij het Eindhovens Dagblad is vrijdag live gegaan. Bij autopagina’s in het blad stonden 4 koppelingen met een duidelijke call to action. Hierbij werd verwezen naar een speciale pagina van het Eindhovens Dagblad online.

De site is een eerste, vrij basale test met een geringe investering. Aykaz: “Je kijkt wat de beste methode is om bezoek van print naar online te krijgen. Op de site hoeven geen 100.000 mensen te komen. De mensen die gericht naar de site komen, dat is relevant bezoek. Daar gaat het om, vanuit het massabereik dat Wegener heeft een relevante groep mensen bereiken.”

Op de speciale pagina liet 35 procent van de mensen profielgegevens achter. “Dat is in de autobranche waardevolle informatie”, vult Aykaz aan. De conversie van print naar online was ongeveer 1,5 procent. Na het eerste weekend 1.700 directe bezoekers.

Bezoekers van de site laten naam, e-mailadres, telefoonnummer en kenteken achter en krijgen in ruil daarvoor een adviesrapport over hun auto. “Het gaat over de betrouwbaarheid van de auto. Wij gebruiken de databse van AutoTrust om voor de bezoeker een adviesrapport te maken, daar hebben ze een database met claims van consumenten over verschillende auto’s, buiten de garantieperiode. Daar wordt vervolgens een score aangehangen”, legt Aykaz uit.

Hij vervolgt: “In de toekomst gaat de bezoeker naar een site waar door middel van een profielkoppeling de gepersonaliseerd informatie bovenkomt, hierin kan de bezoeker bijvoorbeeld zien welke verzekering het beste past bij de persoonlijke situatie of wanneer de auto toe is aan vervanging van onderdelen."

Aykaz had niet direct verwacht dat de pilot tot een dergelijk aantal conversies zou leiden. “Aan de andere kant, de tool op de site wordt vrij prominent weggezet."

“Als uitgevers, met name in de dagbladenhoek, zijn we op massa gericht. We genereren massabereik online, maar kunnen het moeilijk vermarkten met banners. Een advertentie in de krant levert duizenden euro’s aan omzet op. Online is dit anders, de cpm-tarieven staan erg onderdruk en het bereik is lager. Als uitgever zit je verdienmodel niet alleen in het verkopen van banners, maar is een grote slag te slaan in emailmarketing, leadgeneration en transactiegerichte modellen, waarmee je tevens de consument optimaal faciliteert", aldus Aykaz.

Hij meent dat het concept, als het eenmaal zijn waarde heeft bewezen in de  automotive  branche en wanneer het voor Wegener geld opbrengt, dat het dan ook toepasbaar is in andere branches als wonen, detailhandel et cetera.

Het rendement binnen autobedrijven wordt voornamelijk gegenereerd uit de aftersales. Door het zoekgedrag van consumenten online vinden zij vaker een auto buiten hun regio, hierdoor wordt de aftersales niet bij de verkopende partij ondergebracht. De focus in de toekomst ligt dus op een verdienmodel waarbij voor autobedrijven in de regio bereik wordt gegenereerd. Met de gegevens uit profielen kan informatie gehaald worden wanneer een bezoeker toe is aan aftersales, onderhoud, APK-keuring of nieuwe autoverzekeringen.

Aykaz: “De eerste resultaten zijn hoopvol. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling. Als uitgever moet je in deze tijden veel initiatieven ontplooien om uiteindelijk succes te hebben.”

Dit is deel 2 in een serie over conversie van print naar online. Deel 1, ‘Conversie print naar online te verwaarlozen‘, is hier terug te vinden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark

Wat is hier nu nieuw aan?

Sander

Gaat dit de automotive helpen? De automotive moet naar een totaal ander verdien model. De complete sales funnel moet in mijn ogen op het internet plaatsvinden en niet op de traditionele manier zoals het nu is en zoals het hier beschreven staat. Een mooi initiatief van de verschuiving van de sales funnel is deze site: http://www.eenechteauto.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond