Deel dit artikel
-

Old Spice-viral trekt miljoenen views binnen een dag

Old Spice wist met de Isaiah Mustafah-viral, waarin real time online video werd gepubliceerd als antwoord op publieksvragen, meer dan 5,9 miljoen views te trekken binnen 24 uur. Er is niet veel meer voor nodig dan een geurtje en een man in een handdoek om een wereldwijde viral neer te zetten.

Old Spice liet ‘woordvoerder’ Isaiah Mustafah in videovorm antwoord geven op vragen die gesteld werden op Twitter, Facebook, Reddit en verschillende blogs.

De persoonlijke video-antwoorden werden, voor zover dat kan met video, real time gegeven. In 24 uur zette Old Spice meer dan 180 nieuwe gepersonaliseerde films op YouTube. Deze antwoorden werden verspreid via andere kanalen als bijvoorbeeld Twitter (@oldspice) en Facebook.

Mustafa gaf antwoord aan onbekende en bekende figuren als bijvoorbeeld Twitter-oprichter Biz Stone, Digg-founder Kevin Rose, Ellen Degeneres en Perez Hilton. Deze verspreidden het vervolgens verder onder hun eigen volgers op verschillende online kanalen.

In principe gebeurde er weinig wat niet eerder is vertoond. Wieden + Kennedy, verantwoordelijk voor de campagne, bracht het fictieve ‘gezicht’ van Old Spice tot leven en zette hiervoor de bekende social media kanalen in. Met het verschil dat er in noodvaart nieuwe videocontent werd gemaakt en online werd gezet om de interactie met het publiek aan te gaan. Real time antwoorden dus, voor zover dat mogelijk is met het publiceren van online videcontent.

De viral liep 24 uur en kwam toen tot een einde. In die tijd werden er meer dan 180 films op YouTube gezet en kregen deze tezamen 5,9 miljoen views te verwerken en werden er 22.5000 commentaren geplaatst.

De originale video-advertentie waar de viral op is gebaseerd, wist 19 miljoen views te genereren. Hiermee sleepte bureau Wieden + Kennedy al een Grand Prix binnen in Cannes. De tweede advertentie, die vorige week werd gelanceerd, kreeg 6,9 miljoen views.

Visible Measures zet de cijfers uiteen van de persoonlijke, snelle campagne. Volgens dit bedrijf, dat de distributie van online videocontent meet, heeft Old Spice een van de snelst groeiende online video campagnes neergezet. Andere virals die explosief groeide, als Susan Boyle wisten in de eerste 24 uur niet het bereik te halen van de Old Spice-campagne.

Old Spice, voornamelijk bekend als ‘het geurtje van vroeger’, wist de afgelopen jaren zijn merk steeds opnieuw neer te zetten. De meest recente campagne bestormt de social media-platformen in een sneltreinvaart. Om het effect van deze campagne in perspectief te zetten, analyseerde Engaging Times de conversaties over het merk van de afgelopen drie jaar.

Old Spice a Social Media Success Story

View more presentations from Jim Reynolds.
Technische en social media-experts werden het creatieve team binnengehaald om de campagne soepel te laten verlopen. De reacties online, op verschillende plekken werden via een monitoringsysteem gelezen om real time bij te blijven van het sentiment tijdens de looptijd van de dampagne. Er werd gekeken wie wat schreef en wat voor invloed diegene had in het online ecosysteem. Om vervolgens uitgekiend de volgende reactie van Mustafa te maken die de meeste invloed zou kunnen hebben. Readwriteweb zette het proces achter de campagne uiteen.

Deel dit bericht

1 Reacties

ruben

Bevestiging van een succes, de eerste spoof: http://www.youtube.com/watch?v=2ArIj236UHs

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond