Deel dit artikel
-

‘Minder cookie overschrijving kortingssiteaffiliate’

[Video] Jochem Vroom, oprichter van Imbull, bekend van meerdere kortingssites, ziet steeds minder cookie overschrijving binnen zijn markt. Waar er eerst kritiek was op affiliaties die met kortingscodes bijna geen nieuwe sales zouden genereren, heeft er nu een verschuiving in de markt plaatsgevonden.

“Bij de consument stijgt het bewustzijn. Steeds meer mensen weten dat er kortingen te vinden zijn, nu het populairder wordt, gaat het de goede kant op”, aldus Vroom.

De slimme koper zoekt, eenmaal in de webshop, in de laatste schakel van het verkoopproces, nog even snel naar een korting in Google. Webshops hadden en hebben de kritiek twee keer te betalen voor eenzelfde lead, eenmaal via Google Adwords of een vergelijkingssite en dan nogmaals via de kortingssites. De zogenoemde last click discussie.

Volgens Vroom neemt dat percentage af. “Er is onderzoek naar gedaan, het kwam er op neer dat er nauwelijks sprake was van cookie overschrijving.” Sommige webshops zouden niet meer het complete cost per action tarief willen betalen, al hoort Vroom daar weinig van. “Het is aan de adverteerder zelf om dat kanaal goed in te richten.”

Vroom, die zich heeft aangemeld voor de Loey Awards, zet zich als ondernemer sterk in voor groei. Op de competitieve markt van kortingssites, concurrenten schieten als paddestoelen uit de grond, houdt hij het hoofd kalm. “We zijn in meerdere landen actief en herinvesteren elke cent die we verdienen. Ik hoef nu nog niet in een tweedehands Porsche te rijden. De tactiek die wij in deze markt hanteren, is dat we er vol voor gaan.”

Deel dit bericht

36 Reacties

Yodeho

?Er is onderzoek naar gedaan, het kwam er op neer dat er nauwelijks sprake was van cookie-overschrijding.? Een link naar het onderzoek zou fijn zijn…

Serge de Klerk

Dat onderzoek zou inderdaad welkom zijn. Daarnaast wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat directe bezoekers van een webshop bij het zien van een 'Actiecode'veld in het boekingsproces via Google op zoek gaan naar een kortingscode. Vervolgens komen ze op een kortingssite terecht, zien geen kortingscode, maar wel een (affiliate)link, klikken erop en maken alsnog de boeking. De webshop heeft hierdoor geen extra sale, maar wel extra kosten aan commissie. Iets waar het affiliate model niet voor bedoeld is.

Fox

Niets toevoegende concepten en vaak nog zoekmachine spam ook. Bij het zoeken op onze bedrijfsnaam komen sites van de heren naar boven icm kortingscode of actiecode. Wij geven, en zullen nooit, deze kortingen zo distribueren. Ondertussen liften ze wel mee op goedgelovige zoekers. We zien ook gewoon mensen afhaken in shopping proces, kortingscode zoeken, en terugkomen. Waar is de toegevoegde waarde? Hoop dat meer adverteerders dit inzien en Google ook; pure zoekmachine spam.

svennie

Closing de deal… hij weet het mooi te brengen.. Waarom zou je een deal closen als de koper al bepaald heeft een product te gaan kopen. Ik snap ook NIET waarom webshops in godsnaam een kortingscode blok op de laatste pagina aanbieden. Zo attenderen ze hun eigen trouwe bezoekers, organisch verkregen bezoekers en andere bezoekers op een kortingscode… haal dat kortingscode blok van die laatste pagina af, en promoot kortingscodes enkel aan mensen die al kortingscode sites bezoeken en via die sites op het idee komen om een product te kopen.. EN NIET AAN JE AL KOPENDE BEZOEKERS!!!

Nederhemert

Die code of conduct slaat ook echt helemaal nergens op. Wat heeft het voor zin om ouwe kortingscodes weg te halen als inderdaad het kortingscode form field nog op die laatste pagina van het boekingsprocess staat? Je krijgt dan de volgende situatie:Klant ziet het kortingscode form field, gaat Googlen, komt vervolgens wel op de pagina van de kortingscode site, die netjes vermeld dat ze geen code hebben. Vervolgens bieden ze wel een link aan naar de desbetreffende webshop en voila, cookie-overschrijding. En weer een weggekaapte sale! Dit heeft niets met "closing the deal" te maken.  Ik vind dat merchants hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Of je laat iedereen die kortingscodes publiceren, of niemand. Want in 9 van de 10 gevallen mag de "normale" affiliate geen kortingscode strategie voeren of krijgt ze kortweg niet.

Rob Demmers

Leuk verhaal, maar vooral eigenbelang.Er ligt een schone taak voor de netwerken. Iedereen weet dat er sprake is van conversie attributie. Alle partijen in de keten die hebben bijgedragen aan de conversie moeten daarvoor beloond worden. Naar evenredigheid. Zo niet dan zullen veel affiliates er de brui aan geven. Of rechtstreekse deals met adverteerders gaan sluiten. Adverteerders moeten ook eens nadenken over dit soort zaken en niet uitsluitend kijken naar sales of leads. Allemaal korte termijn winst.

Erwin v

Ik ben dol op winst op korte termijn! Money in the bank. Kom op jongens, niet mekkeren: zorg dat je n?g slimmer bent, ?f ga sparen, dan heb je winst op de lange termijn.

Tim de Vrind

Mooi verhaal idd en wat subjectief. Probeer juist je huidige (oude) klanten te belonen en terug te laten keren in je webshop. Geef hen juist een kortingscode! Of nog beter: een goed upsell of cross sell aanbod. En doe dat bv. via e-mail, lekker direct (en vergeet vooral niet de no-reply te verwijderen). Loyaliteit stijgt, omzet ook. Klant blij, webshop blij.

Pim

Ik vind dit verhaal een behoorlijke zelfverheerlijking en schoonvegen van het eigen straatje.  Je zou minimaal kunnen aangeven hoe dit 'onderzoek' gedaan is, want het lijkt me behoorlijk lastig om te meten of het cookie op de pc van een bezoeker overschreven wordt. Daarnaast kost het een webshop natuurlijk altijd geld als je een bezoeker ontvangt uit Google die vervolgens via een kortingscode site weer terug komt.

Wouter de Rijk

In korte tijd zijn er twee artikelen verschenen over kortingssites (op Marketingfacts en ook Emerce, met video).Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100818_engelse_kortingscode_regulering_naar_nederland/  Er zitten nogal wat eigenaardigheden aan het verhaal dat ik hierboven lees. Mocht ik dingen verkeerd interpreteren, dan zie ik graag een reactie van Jochem Vroom, dan wel Daisycon op dit bericht. a. Het bericht geeft mij het idee dat ??n enkele affiliate samen met ??n netwerk een code of conduct heeft opgesteld (lees: gekopieerd). Waarom niet met alle grotere netwerken, een aantal affiliates, en enkele adverteerders? Op die manier zou je een professionele code of conduct kunnen samenstellen (afgestemd op de Nederlandse markt), ondertekend door meerdere partijen. Dit zou de code of conduct meer kracht geven, en een stap in de goede richting zijn om affiliate marketing professioneler te maken in Nederland. b. Welke netwerken houden zich nu aan deze code? Ik zie in de code staan ?Wat zijn de gevolgen als een site zich niet aan deze regels houdt? Dan krijgt de site twee waarschuwingen van zijn netwerk, en zal uiteindelijk ?geschorst? worden van de ingeschreven netwerken.? Dus alleen bij Daisycon zoals de post suggereert. Als ik een kortingssite had zou ik nu dus naar een ander netwerk gaan? c. Hoe zit het met adverteerders welke geen zaken wensen te doen met kortingssites? Hier kan ik niets over vinden. Ik zeg, content verwijderen! De kortingssite heeft er niets aan, en het is irritant voor de adverteerder. d. Ik zie in veel reacties (op verschillende posts) naar voren komen dat webshops hun kortingsveld zouden moeten verplaatsen of anders moeten noemen. Let wel, kortingen/beloningen worden op vele andere manieren gebruikt dan alleen voor affiliate marketing. Denk aan het belonen van reviews, nieuwsbrieven etc.Laten we nu eens met een clubje mensen gaan zitten. Tevreden adverteerders, ontevreden adverteerders, de grote kortingssites en enkele netwerken. Emerce http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3059986 Er zijn een paar dingen die mij opvallen in de video, en m.b.t. kortings affiliates in het algemeen. a. Jochem geeft aan dat in het begin veel cookie overschijving plaatsvond. Met alle respect. In het verleden (lees: het begin) werd aangegeven dat dit niet gebeurde. Een beetje tegenstrijdig dus. b. Als een kortingssite tegenwoordig op eigen kracht verkeer binnenhaalt (via de frontpage), waarom is het adverteren in adwords op o.a. korting [merknaam] dan nog nodig? Het zou kortingssites sieren dit niet meer te doen. Dan hebben daarnaast nog de organische vindbaarheid waar adverteerders niet vrolijk van worden. c. De ?onderzoeken?. Er is al naar gevraagd, waar blijven ze? Wat hebben wij als adverteerder gedaan? Wij van fonq.nl zagen: http://bit.ly/apbDzW Wij deden: http://bit.ly/bGQ8at En nu staat het op een laag pitje: http://bit.ly/bcMaiO  ;-) Wellicht kunnen we in de toekomst niet meer om kortingssites heen, voor nu nog even wel.

Jannemiek - Emerce

@ Allen,  Bedankt voor de goede vragen. Ik heb Jochem Vroom hier op gewezen. Hopelijk neemt hij nog even de tijd om te reageren.

Jannemiek - Emerce

Niet het onderzoek zelf, maar wel een presentatie van het onderzoek is hier te vinden: http://www.slideshare.net/a4uexpo/voucher-codes-understanding-the-metrics

Roberto

Zoals Jochem al zegt tussen 1.11 tot 2.02, er worden geen cookies overschreven van andere affiliates, alleen van andere korting affiliates.  

rkf

Wat een lachertje dit interview: Kortingscodes die verlopen zijn? Dan wijzen we elkaar erop want dat hoort niet. Owja Vroom en waarom maak je tig pagina's aan over bedrijven waar je geen kortingscodes voor krijgt of ooit van zal krijgen? Pure misleiding voor bezoekers in zoekmachines als Google. En hoe zit het met het eerst een klik en dan pas de code weergeven? Stel je voor… Kieskeurig introduceert vanaf heden; eerst klikken en dan pas de ervaringen lezen?!?! Man man man, wat een wereld. Tijd dat iedereen een Google Spam formuliertje invult en adverteerders goed nadenken over de toegevoegde waarde van deze sites.

marko

@ wouter, Zie mijn reactie op je vragen richting Daisycon in de post op marketingfacts.

Tim

Wouter slaat in dit geval veel spijkers op hun kop.  Ik (als mede-eigenaar van een kortingssite) vind het vreemd dat er al lange tijden discussies gaande zijn over dit punt maar dat de reacties van de betrokken partijen (vaak) uitblijven (misschien ook naar mezelf kijken maar ik ben niet zo'n reageerder op fora/blogs :)). Daarnaast heb ik persoonlijk ook nog niets gehoord van een daisycon mbt de veranderingen. Deze regelgeving zal voor ons geen probleem zijn aangezien wij voor het ontwikkelen al naar deze punten van Engeland hebben gekeken, maar toch is het raar dat het eerst naar buiten wordt gebracht via de media en de andere (grotere) kortingssites er direct niets van horen… En waarom komt PAN of IAB hier niet mee? Had mij persoonlijk een slimmere optie geleken. Wel jammer dat kortingssites en het gebruik van kortingscodes zo zwart/wit wordt gezien. En dat hierdoor programma's zoals Fonq er uit stappen, terwijl (mits goed ingezet) het samenwerken met kortingssites of met codes veel positieve kanten heeft. Wij zien bijvoorbeeld onze statistieken (directe bezoeken aan onze site, zoekwoorden organisch en binnen de website, tijd op pagina's en aantal pagina bezoeken binnen de website etc.) dat bezoekers niet alleen voor die ene kortingscode komen en even uit het bestelproces zijn "gehaald". Daarnaast gaat het in andere landen ook gewoon goed, alhoewel daar de discussie ook gevoerd is. Nu komen we hier met Push/Pull verhalen en de verschillen tussen Engeland/US en Nederland. Maar in Nederland zijn websites als Groupon (offline kortingsbonnen) ook een succes, dus waarom zou de online (kortingsbonnen) markt in Nederland dan zoveel afwijken van de Engelse of Amerikaanse. Zij lopen alleen wat voor ermee… Met betrekking tot het overgaan van publiceren/inzetten van kortingscode zijn er in mijn ogen nog diverse problemen in Nederland.  Probleem 1. De kortingssites. Doordat kortingssites nog in de kinderschoenen staan, gaan veel sites nog voor 'het snelle geld'. Door zich niet aan de (ongeschreven) regels te houden geeft dit weer een slecht beeld af naar kortingssites in het algemeen, inclusief de websites die het wel willen professionaliseren. In mijn ogen zou het overtreden van deze regels beter gecontroleerd moeten worden door de netwerken. Zo'n regelgeving is in ieder geval een stap in de goede richting… Ook is het handig om als adverteerder te weten waar je verkeer vandaan komt en indien nodig in te kunnen grijpen. Wanneer er niet wordt opgetreden zal het beeld van kortingssites ook niet snel veranderen jammer genoeg. Probleem 2. De adverteerder weet nog niet goed met een kortingscode/actiecode om te moeten gaan. Een veel gehoord probleem bijvoorbeeld is dat hun (winst)marge in het geding komt. Alleen hoeft er niet altijd een code uitgebracht te worden met een algemene korting. Je kan ook denken aan het inzetten van codes voor bijvoorbeeld het wegdoen van restpartijen/oude collecties/last minutes, gratis verzending, product geori?nteerde kortingscodes etc. waar je meer speling op je marge hebt. Nu kan het voorkomen dat een systeem dit niet toelaat dus kan je ook kijken naar een verandering in commissie. Wordt er bijvoorbeeld 8% commissie gegeven, kan je ook kortingssites een kortingscode van 4% aanbieden en 4% commissie geven… Wij hebben deze "handmatige commissie" zelf ook bij verschillende partijen lopen.  Goede voorbeelden van het omgaan met kortingscodes zijn trouwens partijen als Bol.com, Dell, Center Parcs en Kijkshop. "Probleem 3" (een probleem wat helemaal geen probleem hoeft te zijn). De collega affiliates waar de cookies van overschreden worden. Dit "probleem" is heel eenvoudig op te lossen en zelfs positief voor de omzet van non-kortingssites die vinden dat hun cookies worden overschreven. Deze websites zouden het best zelf een kortingscode mee kunnen geven… Denk bijvoorbeeld aan productvergelijkers die nu bezig zijn kortingscodes in te zetten. Het overgrote deel van de consument kiest namelijk altijd voor de goedkoopste oplossing. En ik denk zelfs dat adverteerders in sommige gevallen liever hun kortingscode op een website voor hun product terug zien, omdat dit de conversie nog hoger maakt en mensen bij het zien van een bruikbare code toch sneller overgaan tot kopen. De code pas weergeven wanneer de site is geopend is nog iets wat velen tegen de borst stuit, maar wat mensen vergeten is dat er door kortingssites veel tijd en moeite in gestoken wordt om speciale en exclusieve deals/codes te verkrijgen, dus is het ook leuk om er iets voor terug te krijgen. Ik zie het probleem sowieso niet echt, want de adverteerder is blij met de sale, de kortingssite blij met de sale en de consument blij met hun korting. Er wordt niemand benadeeld… My "2" cents 🙂  Tim – http://www.mijnkortingscode.nl

Pim

"Door zich niet aan de (ongeschreven) regels te houden geeft dit weer een slecht beeld af naar kortingssites in het algemeen" @Tim: ik zou bij jezelf beginnen en ervoor zorgen dat een bezoeker niet eerst hoeft te klikken voordat hij de kortingscode ziet. Dit is volgens mij zowat regel 1 van deze (ongeschreven) regels.  Mede daardoor help je zelf mee aan dit soort negatieve verhalen over kortingssites.

Tim

@pim in mijn laatste alinea staan daar mijn gedachten over…

Roberto

@Tim "maar wat mensen vergeten is dat er door kortingssites veel tijd en moeite in gestoken wordt om speciale en exclusieve deals/codes te verkrijgen, dus is het ook leuk om er iets voor terug te krijgen." Dus andere niet-kortingsaffiliates steken niet veel tijd in hun site ?

Pim

@Tim: Dat jij andere gedachten hebt over de ongeschreven regels dat mag natuurlijk. Maar je moet het verhaal niet verdraaien en doen alsof jullie je zo netjes aan de regels houden. En inderdaad, wat Roberto zegt, ik neem aan dat andere affiliatesites ook aandacht aan hun sites besteden en veel investeren om bezoekers binnen te halen. Je vergeet hier dus even de affiliate die benadeeld wordt. Ik gun iedereen zijn verdiensten maar ga niet proberen verhalen mooier te maken dan ze zijn.

Caroline

@Tim. Niemand benadelen? Als adverteerders kortingssites accepteren is dit voor ons een reden voor een stevig gesprek over de vergoedingen. Het kost informatieve websites altijd geld.

Jochem

Bedankt voor de reacties,  De kritiek die hierboven veelvuldig geuit wordt slaat op zaken die nu aan het veranderen zijn of opgelost kunnen worden. Voor specifieke oplossingen is het eenvoudig om via de e-mail contact met ons op te nemen: jochem-at-imbull.com. Ook niet onbelangrijk om te benadrukken is dat de markt en voornamelijk de consument niet stil staat, elke dag worden er 20.000+ NL personen zich bewust(er) van de mogelijkheden van actie- en of kortingscodes. Op dit moment zitten we midden in deze verandering van het gedrag van de consument, de consumenten zijn zich bewust aan het worden van het bestaan van deze codes. Als er een code door een consument gebruikt wordt dan drukken de bezoekers op de 'share' knop en gaan acties binnen vriendengroepen viral, ook op onmeetbaar niveau (mond-tot-mond). Een voorbeeld van een dergelijke actie is hier te zien: http://www.actiecode.nl/acties/actie/30-gratis-bank-of-scotland. Op dit moment hebben we zo'n 20 acties van dit niveau lopen en zijn er zo'n 20.000+ likes op de website geplaatst. (wellicht het meest van alle NL websites) Zo zijn er overigens veel meer indicatoren die wijzen op het veranderen van dit bewustzijn, waaronder het piekende grafiekje van Google trends: http://www.google.nl/trends?q=%22kortingscode%22  Voor het effectief inzetten van deze codes zijn verschillende tests noodzakelijk, bouw een case op, combineer de code met de doelstellingen van het bedrijf. (Push / Orderwaarde+ / Nieuwe klanten / etc.) Er zijn cases beschikbaar uit het buitenland waarmee met het inzetten van codes orderwaardes zijn gestegen en of zet de codes in om enkel nieuwe klanten te werven en zo je database uit te breiden. (nogmaals: wij helpen hier graag bij. e-mail ons voor specifieke oplossingen, we hebben alles al zien langskomen en voor alles al een oplossing gezien) Bouw de kortingscode module slim in en als je vervolgens binnen het affiliate programma rekening houdt met de meerwaarde van individuele affiliates EN houd binnen het afrekenproces rekening met een Google exit. Als je nu werk van dit kanaal maakt kan je goed voorbereid de rage tegemoet treden.  @Wouter: Wellicht onverstandig om iemand te dwingen persoonlijk te reageren via een reactie. Via E-mail of telefoon is zaken doen voor ons prettiger. Leuke koekjes foto overigens?  @Caroline: Elke affiliate zou door een adverteerder individueel beoordeeld moeten worden, 'dat' is de essentie van affiliate marketing. Het gaat om de totale 'added value' van iedere affiliate. Dat geldt ook voor verschillende content websites. Jouw website is ook een unieke website binnen het travel segment. Als content website zijn codes ook goed bruikbaar.

William

Jochem laat een hele hoop scherpe reacties links liggen. Snap ik ook want het valt amper goed te praten. Ik hoop dat adverteerders goed nadenken alvorens ze kortingscodes gebruiken. Daarnaast hoop ik ook dat mensen misleidende pagina's van kortingscodesites bij Google als SPAM melden (pagina met bedrijfsnaam i.c.m. korting maar geen codes aanwezig) en tot slot dat het klikken alvorens een echte kortingscode zichtbaar wordt verboden wordt. Zou toch apart worden he, eerst een banner aanklikken op de Telegraaf en dan pas het artikel lezen. Eerst even de adverteerder bezoeken en dan pas bij beslist alle ervaringen zien. Want ja, die site onderhouden, dat kost veel tijd mensen. Pffff wat een drogredenen!

Jochem

@William, zoals hierboven aangegeven:  " De kritiek die hierboven veelvuldig geuit wordt slaat op zaken die nu aan het veranderen zijn of opgelost kunnen worden. Voor specifieke oplossingen is het eenvoudig om via de e-mail contact met ons op te nemen: jochem-at-imbull.com. " Wij verkiezen e-mail of telefoontjes boven reactie formulieren omdat er via deze kanalen geen anonimiteit mogelijk is.

Roberto

@Jochem " De kritiek die hierboven veelvuldig geuit wordt slaat op zaken die nu aan het veranderen zijn of opgelost kunnen worden. Voor specifieke oplossingen is het eenvoudig om via de e-mail contact met ons op te nemen: jochem-at-imbull.com. " Tip: Enkele, steeds terugkerende vragen en kritiekpunten die hierboven genoemd worden misschien zelf eens aankaarten in een van jullie (pers)berichten ? Dat zal meer 'heat' wegnemen. Overigens ben ik wel van mening dat degene die via sites als marketingfacts, emerce etc (pers)berichten de wereld instuurt, ook daar wordt geacht inhoudelijk te reageren op vragen die hij/zij zelf bij de lezer oproept.

Jochem

@Roberto Bedankt voor je reactie en de tip. We zijn hier overigens veel mee bezig, de kennis & cases zijn al aanwezig en communiceren we al met onze partners. In de toekomst gaan we dit ook meer en meer via onze website doen, we hebben een basis weblog al live gezet op Imbull.com. Daar zal de komende maanden meer op komen te staan.  Er zal overigens wel altijd 'heat' blijven, mede door jaloezie, de vele concurrenten die wij hebben en anonieme reactie mogelijkheden. Kan je niets aan doen hoeveel informatie je ook verstrekt.

Arjen Hettinga

Dit is een interessante discussie. Wij zien dat veel adverteerders op dit vlak het affiliatekanaal eigenlijk niet goed begrijpen. Men denkt dat elke sale tegen een vaste vergoeding, ook daadwerkelijk rendeert en dus mooi meegenomen is. De werkelijkheid ligt iets genuanceerder.  Binnen ieder online saleskanaal zijn er twee soorten verkopen; 1. zonder dit kanaal had de verkoop niet plaatsgevonden (additioneel salesvolume)2. zonder dit kanaal had de verkoop evengoed plaatsgevonden (kannibaliserend salesvolume) Additioneel salesvolume zou het hoofddoel moeten zijn van het affiliate kanaal. Veel adverteerders negeren dit echter in de beoordeling van het affiiate kanaal. Dit is een van de belangrijkste redenen dat (bijvoorbeeld en zeker niet uitsluitend) kortingscodesites zo sterk gegroeid zijn het afgelopen jaar. Er zijn vandaag de dag tal van prachtige publishers te vinden die consumenten tijdens het ori?ntatieproces doorsturen naar de website van adverteerders. Het is niet meer dan logisch dat deze publishers daarvoor beloond worden. Ze voegen immers iets toe door het genereren van verkopen die anders (waarschijnlijk) niet of veel later hadden plaatsgevonden.  Echter zijn er ook affiliates die er structureel in slagen de laatste click voor de conversie te behalen, zonder een rol gespeeld te hebben in het ori?ntatietraject. Het grootste gedeelte van deze websites optimaliseren de website voor een hoge positie binnen zoekmachines op de merknaam van de betreffende adverteerder.  Veel consumenten navigeren naar de winkel van de website waar zij een aankoop gaan door de merknaam (of zelfs de URL) van de betreffende winkel in het zoekveld van Google in te typen. Aan elk aangeklikt resultaat van Google hangt voor de adverteerder een ander prijskaartje;? voor een AdWordsadvertentie van de adverteerder: kosten ongeveer 4ct CPC? voor een organische vermelding van de adverteerder zelf: gratis voor de adverteerder ? voor een organische vermelding of AdWordsadvertentie van een kortingscodesite: de geldende affiliate vergoeding  De kortingscode-route is een kostbare voor de adverteerder. Als de consument op een link van de kortingscode site klikt en vanuit daar weer naar de site van de adverteerder, dan zijn de kosten voor de adverteerder vele malen hoger dan de 4ct CPC die de adverteerder voor een AdWords click zou hebben betaald. In onze ervaring zijn deze kosten rond de ? 1 eCPC maar (veel) hoger komt ook zeker voor. Daarbij worden consumenten ook steeds slimmer. Een groot gedeelte van de consumenten gaat actief zoeken naar kortingscodes zodra tijdens het bestelproces een kortingscodeveld wordt vertoond. Want waarom zou je korting links laten liggen? Hierdoor wordt er ook steeds vaker ook standaard op ?kortingscode? icm merknaam gezocht. Kortingscode websites zijn goed in staat om op deze specifieke combinatie hoge organische posities in Google te bereiken en profiteren hiermee van de opgebouwde merkbekendheid van de adverteerder.  Zelfs als de adverteerder geen kortingscode beschikbaar heeft dan klikt de consument evengoed weer door via een affiliate link op de kortingscode website. De adverteerder betaalt wederom onnodig commissie over een ?merknaam? verkoop die ze anders ook wel hadden gehad. Dit is precies de reden dat kortingscode sites voor zoveel mogelijk webwinkels een pagina aanmaken en ze niet vereisen dat er ook een kortingscode beschikbaar moet zijn (de klik op de affiliatelink vindt tenslotte evengoed wel plaats). We horen ook argumenten hoe kortingscodes conversie in sommige gevallen kunnen verbeteren, de orderwaarde verhogen, herhalingsaankopen stimuleren etc. etc. maar deze extra omzet weegt lang niet op tegen de extra kosten die de adverteerder maakt door de hoge extra kosten door kannibaliserende sales.  Kortingscode sites zouden wat kunnen toevoegen wanneer deze alleen zelf consumenten met kortingscodes benaderen (push) ipv goed vindbaar zijn via zoekmachines (pull) op merknaam (of combinatie) van de adverteerder voor de naar een kortingscode zoekende consument.  Wij adviseren adverteerders dan ook om kritisch te (blijven) kijken naar de sales die door de verschillende publishers binnen het affiliate kanaal worden gegenereerd en goed te blijven monitoren of deze sales ook additioneel zijn. Dit doe je onder andere door het goed monitoren van de resultaten per publisher. Maar ook door goed de resultatenpagina?s binnen Google in de gaten te houden en te zien welke publishers op jouw merknaam (en varianten daarop) opduiken. Verder geeft ook het vergelijken van ordernummers met het klantenbestand inzicht in hoeverre de betreffende publishers, naast orders onder bestaande klanten, orders onder nieuwe klanten genereren. Bij publishers die ?additioneel salesvolume? genereren zal het percentage sales aan nieuwe klanten (veel) hoger lager liggen dan bij publishers die ?kannibaliserend? salesvolume genereren.

Calvijn

Marketing is lucht maar zonder marketing geen sales. Kortingscodes, brandbidding, landingspages. Mijn inziens draag het altijd in meer of mindere mate bij aan de totale verkopen. Hier in Nederland heerst in 2010 nog steeds Calvijn en iets met kop een maaiveld. Het is zo makkelijk om kritiek te hebben op iemand die net ff wat sneller en slimmer was dan jij.  Groeten, een tweedehands porscherijder@ Jochem groeten van een oude contactpersoon

Luther

@ Calvijn : je slaat je spijker op z'n kop; het is een slimmigheidje.

Wouter de Rijk

@ JochemBedankt voor je reactie.Onverstandig wil ik het niet noemen. Het viel me op dat de berichten op Marketingfacts en Emerce louter positief zijn, maar de reacties eronder wisselend. Aangezien jullie het voortouw nemen, dan wel marktleiders zijn in de kortingsmarkt dacht was/ben ik benieuwd of je ook de, voor adverteerders, negatieve aspecten kon belichten. Vandaar mijn vraag of je kon reageren. Ik zie nu dat je de voorkeur hebt voor mail of telefoon. Wellicht bellen we in de toekomst nog eens.

Herry

Waarom willen adverteerders daar zo graag opstaan? Waarom adviseren die mediabureaus niet deze sites te verwijderen/blokkeren als affiliate? Totaal geen toegevoegde waarde heeft het affiliatekanaal en de kortingscode sites spammen zich een slag in de rondte en krijgen hoge scores in Google waar niemand wat aan heeft. Tijd dat het concept kortingscodes een stille dood sterft en er weer partijen worden beloond die wat toevoegen aan het bestaande kanaal ipv wat korting te pas en te onpas weggeven.  Bij ons geven consumenten zelfs aan dat ze NIET snappen dat ze voor een kortingscode moeten gaan zoeken en moeilijk doen, waarom niet gelijk kortingen communiceren en geven? Zo ben je veeeel sterker t.o.v. je concurrenten en kom je niet zo internet-savvy consumenten tegemoet.

Francois

Er zijn al adverteerders die zelf de kortingscode per e-mail versturen. Een voorbeeld hiervan is VliegWinkel.nl, die de kortingscode opstuurt wanneer de klant een account aanmaakt op de site. Dit is nu precies hoe men een kortingscode zou moeten gebruiken. De site bouwt zo een solide mailinglist met geverifieerde e-mail adressen, zit haar eigen affiliates niet in de weg en geeft niet doelloos korting weg zodat Jochem "zogenaamd" weer een deal kan sluiten. Jochem noemt (logischerwijs) alleen de voordelen voor merchants maar vergeet (begrijpelijk) de nog grotere nadelen te noemen. Dus doe ik dat maar: Wanneer men de klant op de laatste pagina van het boekingsproces wegstuurt om naar een kortingscode te zoeken is de kans groot dat ze een kortingscode van de concurrent tegenkomen, zeker op kortingscode sites zoals die van Imbull, die alles netjes per categorie publiceren. Dit terwijl ?de deal? op de merchant site zo goed als gesloten was. Kortom, het plaatsen van een kortingscode veld in het boekingsproces (zonder instructies) heeft grote nadelen, mits je deze slim inzet zoals bijvoorbeeld VliegWinkel.nl op dit moment doet. Groeten,Nieuwe Porsche rijder.

Maurice Buijs

Ter afsluiting toch nog maar een berichtje posten. Ik waardeer de meeste discussie punten, hopelijk leren we hier iets van. Enkele jaren geleden werden prijsvergelijkers ook met de nek aangekeken. Dezelfde discussies: ?je gaat je product bestand toch niet transparant weergeven?? Inmiddels heeft deze "tak van sport" zich wel bewezen. Uiteindelijk heeft elk kanaal een toegevoegde waarde binnen de salesfunnel.  In 2005 ben ik als eerste in NL een kortingscode website gestart met http://www.actiepagina.nl. Met deze kortingscode website, zie ik zeker wel dat er extra sales gegenereerd wordt, zodra wij een actiematige campagne promoten. Bij elke promotie met een actiecode zien wij de verkopen fors stijgen. Wij houden ons zoveel mogelijk aan de ?voorwaarden? die opgesteld worden. Uiteraard is mijn mening dat kortingscode websites zich steeds meer bewijzen en ik stimuleer de discussies. Dat is een leerzaam moment voor iedereen. Uiteindelijk reguleert de markt zichzelf. Wat mij wel opvalt is dat alleen affiliate adverteerders moeite hebben met kortingscode websites, ik leg dan ook een groot stuk verantwoordelijkheid bij de affiliate netwerken. Zij kunnen het beste de kwaliteit van bepaalde richtlijnen waarborgen. Naar aanleiding van deze discussies zullen wij actiepagina.nl zoveel mogelijk proberen aan te passen naar de wensen van de adverteerders en de consument. Wij zullen dit doen in de eerstvolgende update. Rond eind oktober. Wellicht zijn we dan weer een stapje verder met het toetreden van de kortingscode markt.

Jochem Vroom

Om de afsluiting af te sluiten: @ Yodeho@ Serge de Klerk@ Pim@ Wouter Bij deze de bronnen naar het volledige onderzoek: (het onderzoek was toen nog niet openbaar)  http://www.imbull.com/hq-articles/de-waarheid-omtrent-cookie-overschrijvingen.html  @ Calvijn, ik kan je niet plaatsen, dit vind ik jammer want ik ben een groot aanhanger van tweedehands porsche rijders =). Zelf heb ik zo'n machine nog niet kunnen aanschaffen. (ook onhandig in Amsterdam) Zag overigens dat er zelfs een eerste hands porsche rijder had gereageerd. (Francois) Moet niet gekker worden!

marloes

Op bespaarcodes.nl kunnen winkeliers zelf hun kortingscodes gratis promoten…!

marloes2

Jochem helemaal mee eens! Gr frank http://www.shopfish.nl ps hopelijk na het zoeken van de kortingscodes, nog even met cashback shoppen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond