Deel dit artikel
-

Bijenkorf publiceert iPad-applicatie

De Bijenkorf brengt een mobiele applicatie uit voor Apples en Androids mobiele platformen, waaronder de iPad. De app bevat behalve nieuwtjes van de keten zes keer per jaar ook het volwaardig Bijenkorf magazine, dat digitaal al groter is dan in print.

Aanstaande donderdag verschijnen de nieuwe mobiele uitingen van de Bijenkorf. Het warenhuis ziet dat de belangstelling voor de papieren catalogus taant, maar dat de online versie daarvan juist steeds vaker wordt gelezen. Daarom besloot het bedrijf ertoe om ook een draagbare, digitale versie te bouwen.

De applicatie, geschikt voor iPhone, iPad en Android-toestellen, is bedoeld ‘ter inspiratie’. Het redactieteam van de papieren magazine altijd maakt, bepaalt ook de lijnen waarlangs de digitale uitgave zes keer per jaar verschijnt. Met een vingergebaar voegt de lezer een item toe aan zijn winkelmandje, een klik naar de webshop helpt de transactie afronden.

“Strategisch is gekozen om de tablet als uitgang te kiezen, omdat de belevingswereld van de Bijenkorf hierop het best tot zijn recht komt”, zegt het bedrijf in een verklaring.

Marktonderzoeker Gartner denkt dat er in 2010 rond de 19,5 miljoen tabletcomputers wordt verkocht met Apple-, Meego- (Nokia/Intel) en Android-besturingssystemen. Over drie jaar zijn dat er naar verwachting 154 miljoen en in 2014 meer dan 200 miljoen. De Bijenkorf is een van de eerste retailers in Nederland die breed het mobiele platform betreedt. 

Robert Bohemen, directeur Marketing de Bijenkorf: “De Bijenkorf wil voorop lopen in online en social media binnen de retail. Niet alleen omdat de klant dat van ons verlangt, maar ook omdat de wereld om ons heen in snel tempo verandert. Meer dan 700.000 klanten hebben aangegeven informatie van ons online te willen ontvangen.

Ons reguliere magazine wordt inmiddels vaker online bekeken wordt dan de hardcopy oplage. Met de recente Drie Dwaze Dagen zijn de boekjes ruim 1,5 miljoen keer online bekeken. Ook hebben we een eerste proef gedaan met een Drie Dwaze Dagen app voor de iPhone. Deze is in enkele dagen 22.000 keer gedownload”.

Voor de mobiele expertise huurde de Bijenkorf Isobar Nederland en diens dochterbedrijf Marvellous in.

De woordvoerster van de Bijenkorf wil geen nadere financiële details over de digitale winkel geven. De enige indicatie die ze geeft: “We noemen de webshop ook wel eens ons dertiende filiaal. We hebben drie soort winkels: flagshop stores, medium stores en modefilialen”. In de laatste categorie is overwegend vrouwenmode te vinden. De online winkel zou al meer omzet genereren dan een modefilialen en de omzet van een medium store naderen. ”Online verkopen we alles, behalve meubels, boeken en voedsel. Zo is het complete assortiment voor iedereen in Nederland toegankelijk”.

De webwinkel van de Bijenkorf is sinds maart 2009 weer in de lucht. Een eerdere verschijningsvorm van die winkel voldeed niet aan de eigen verwachtingen en die van de consument omdat de logistieke processen slecht waren geregeld.

De Bijenkorf maakt deel uit van bedrijvengroep Maxeda. Maxeda is voornemens om na V&D en La Place ook de Bijenkorf, Hunkemöller en M&S Mode te verzelfstandigen met strategische of financiële partners (PDF). Het besluit over de toekomst van de Bijenkorf wordt vermoedelijk nog dit jaar genomen.

Foto: recrotka (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Frank Sanders

deze app voor de iPad is al op 13 oktober uitgebracht maar na 3 dagen weer uit de appstore verwijderd ivm grote hoeveelheid klachten. Zie hier: http://www.ipadinfo.nl/?s=bijenkorf&x=0&y=0

Erwin Boogert - Emerce

Goede aanvulling, Frank. Dat was me niet bekend.

Paul Brackel

Dit zie ik als een belangrijk signaal >> Gerespecteerde brick-and-mortar consumenten merken, zoals de Bijenkorf en Albert Heijn, betrekken mobiel als een nieuw kanaal in hun communicatie. Daarmee is mobiel internet onmiskenbaar volwassen geworden.  Hoort, zegt het voort.

Geerten van Hooff

Beste Paul, ik heb wat moeite met de term "mobiel" voor een iPad (-applicatie) en helemaal om dit dan dus een mobiele doorbraak te noemen voor brick and mortar partijen. Het betreft hier volgens mij een veredelde folder die als app wordt uitegbracht. Uiteraard is de iPad mobiel, maar dat is een laptop ook. De laatste beschouwen we echter niet als mobiel in de context waarin jij je met mobiele ontwikkelingen bezig houd. De iPad begeeft zich hier wat mij betreft in een grijs gebied, en wellicht dat jullie de definitie van mobiel internet aan kunnen scherpen om deze categorie een duidelijke plek te geven.  Mijn eigen realiteit is dat ik de iPad voornamelijk thuis gebruik en op kantoor. Maar niet als een mobiel apparaat altijd op "zak" heb. (Geen grote zakken :-) Ik juich overigens de toename van apps van dit soort partijen absoluut toe, al was het maar omdat wij zelf apps ontwikkelen 🙂

Joris Verschoor

Wij hebben zelf een platform ontwikkeld voor het publiceren van brochures en magazines voor de iPad en andere tablets. Goed om te zien dat de bijenkorf er ook op inspeelt. Helaas met een andere partij 😉 Gefeliciteerd! RetailReader

jacqueline van roode

Gedownload maar niets te zien. Jammer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond