Deel dit artikel
-

RTL lanceert nieuw VOD-platform RTLXL.nl

RTLXL.nl, het nieuwe platform voor video-on-demand, moet alle series, programma’s en films van RTL op één plek verzamelen. Naast RTL Gemist wordt ook RTL Video geïntegreerd. Ook wordt er content geproduceerd die exclusief op dit platform wordt uitgezonden.

"We borduren voort op een trend die we al een tijdje zien. Er wordt steeds meer video geconsumeerd op meerdere schermen", aldus Arno Otto, Managing Director Digital Media bij RTL Nederland. "We voegen nu alles bij elkaar. Hoe meer video je ergens aanbiedt, hoe meer er wordt geconsumeerd." Op termijn moet ook het hele archief van RTL-content online worden gezet.

Extra large

De naam RTLXL.nl moet uitdragen dat het meer is dan uitzendingen die de televisiekijker kan hebben gemist. Er wordt immers ook content geproduceerd, exclusief voor online. Otto: "Investeren in extra content is niet meer dan logisch." BetaalTV wordt een tweede fundament, dat lijkt de lancering van dit platform alleen maar te onderstrepen.

Qua omzet vindt Otto het lastig om te in te schatten wat hij kan verwachten van het nieuwe platform. "Naast dat ik het niet mag zeggen, is de online videomarkt ook nog niet in kaart gebracht. Wat we doen is in principe trial and error. Er is duidelijk vraag naar en online video is booming. Hoe meer content we hebben, hoe beter het is."

Het RTL-netwerk in Nederland trok in de eerste zes maanden van dit jaar gemiddeld 4,6 miljoen unieke bezoekers per maand, een stijging van 8 procent ten opzichte van voorgaand jaar.

Het moederbedrijf van RTL Nederland, RTL Group, liet eerder ook weten een sterke stijging te zien in de activiteiten op het gebied van nieuwe media. De verschillende online platforms en on demand-kanalen kenden over heel Europa een stijging in videoviews van 50 procent op jaarbasis. Het aantal videoviews kwam uit op 715 miljoen. Videoadvertenties dreven de groei in de totale online advertentieomzet. De online advertentieomzet steeg in een jaar met 55 procent. Exacte bedragen geeft RTL niet voor de omzet uit online advertenties.

Otto: "De markt is bezig met een verandering. Het financieringsmodel van content verandert. Eerder werd het door advertising betaald. Nu wil een deel van de kijkers ook best betalen voor reclamevrije content. Wij willen beide smaken aanbieden." Dat deed RTL al op de platforms RTL Gemist en RTL Video. Met de verzameling van alle content op het nieuwe platform moet de consument worden overgehaald meer video te consumeren.

All you can eat

In de toekomst komt daar wellicht een abonnementmodel bij. "We kiezen nu voor een advertentie- en transactiemodel. Uiteindelijk kun je je voorstellen dat je een soort all you can eat-model krijgt. Een abonnement waarbij je bijvoorbeeld voor een maand alle content zonder reclame kunt bekijken. Dat is nu nog niet aan de orde. Zodra we meer betaalde content hebben, dan krijgen we vanzelf dat model", aldus Otto.

RTLXL.nl wordt op verschillende platforms aangeboden: op de PC, mobiel, iPad en NetTV. "Dat geeft adverteerders ook rijkere mogelijkheden."

Volgens Otto is de introductie van RTLXL.nl een belangrijk onderdeel van de digitale strategie van RTL. "Het aantal mensen dat non-lineair kijkt, neemt toe en daar speelt RTL op in met een breed aanbod van kwalitatieve on demand content. Wij zijn dagelijks bezig om dat aanbod te vergroten en te verrijken." Dat Otto het een belangrijk onderdeel van de digitale strategie noemt is geen verrassing. Uitgeefconcern Bertelsmann geeft weliswaar geen details over de resultaten uit digitale activiteiten, maar is stellig wat de uitgeeftoekomst betreft: die is digitaal.

Deel dit bericht

4 Reacties

Stefan Smit

Mooi initiatief die er tevens goed uitziet.

arno

Ziet er goed en doordacht uit. Well done RTL.

Paul Stolk

In vergelijking met met bijvoorbeeld http://www.videolandondemand.nl een stuk minder aanbod en minder overzichtelijk. Op http://www.onlinefilmshuren.nl/websites staat een overzicht met alle andere VOD website's

Hein van der Wielen - Fresh Fruit Digital

RTL Gemist vond ik al geruime tijd de meest briljante "gemist" site van ons land. Ik merk dat broadcasting tv in ons huishouden sinds anderhalf jaar zo'n beetje verdwenen is ten gunste van enerzijds RTL gemist online en anderzijds de gemist afdeling van UPC, waarop zo'n beetje alles terug te vinden is (al dan niet tegen betaling). RTL gemist online was al een positieve uitzondering: op een groot plasma-scherm meer dan prima te bekijken. Ook de mid rolls vind ik persoonlijk veel relaxter dan de pre-rolls. Verwacht ook dat ze meer effect hebben. Enig verbeterpuntje voor RTL zou wat mij betreft zijn dat na een uitzending een programma eerder beschikbaar zou moeten zijn. De indicatieve tijd die aangegeven wordt klopt(e) vaak ook niet (verwacht om xx.xx uur).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond