Deel dit artikel
-

Burst Media nieuw advertentienetwerk voor weblogs

Het Amerikaanse Burst Media is een nieuw advertentienetwerk begonnen voor weblogs. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar ook hier wordt, hoewel via andere wegen, steeds vaker op weblogs geadverteerd. Loont adverteren op weblogs?

Burst Media is niet het eerste advertentienetwerk voor webloggers in de Verenigde Staten. Blognet (inmiddels ter ziele gegaan), Blogads en CrispAds gingen Burst Media al voor. Bij het nieuwe initiatief van Burst hebben zich inmiddels ook de weblogs van Gawker Media aangesloten, waaronder Gawker, Gizmodo en Wonkette. De 22 weblogs zijn samen goed voor 9 miljoen pageviews. Ook heeft de eerste adverteerder zich inmiddels gemeld. Dat is de Japanse fabrikant van mobieltjes Kyocera Wireless.

Adverteren op weblogs begint een steeds wijd verbreider fenomeen te worden. Ook in Nederland. Zo maakt een toenemend aantal weblogs hier gebruik van bijvoorbeeld Google Adsense om inkomsten te genereren of om de kosten te dekken. Op de vraag of adverteren op weblogs ook loont, antwoordt Marc Duijndam, directeur van Google Nederland: “We moeten niet vergeten dat weblogs een vorm van niche publishing zijn en dat adverteren alleen interessant is als een publicatie goed is voor een bepaalde hoeveelheid bezoekers. Bij sommige weblogs is dat natuurlijk nog maar de vraag.”

Hoeveel webloggers inmiddels gebruik maken van Google Adsense kan of wil Duijndam niet zeggen. Wel wil hij kwijt dat Adsense nog steeds aan populariteit wint en dat webloggers Adsense inmiddels ook hebben weten te vinden. “Ik denk dat het ook voor webloggers een interessante additionele inkomstenbron is.”

Bij Ilse Media wordt binnen web-log.nl nog niet geëxperimenteerd met advertenties op weblogs. Volgens Michiel Houben wordt er binnen Ilse wel over nagedacht. “We gaan op korte termijn kijken op welke manier we een link kunnen leggen tussen weblogs en advertenties en of dat commercieel interessant is. We willen er met een select groepje gebruikers van web-log.nl mee experimenteren. In eerste instantie om te kijken wat de mogelijkheden zijn.” Bedoeling is dat het experiment in de eerste helft van 2005 wordt gehouden en daarna geëvalueerd wordt.

Een mogelijkheid waaraan Ilse denkt is dat de weblogger zelf met trefwoorden aankomt waarop hij een advertentie wil laten draaien. Een andere mogelijkheid zou zijn dat er contekstueel geadverteerd wordt. Een weblogger die bijvoorbeeld op vakantie is geweest in Zuid-Afrika en daar over schrijft krijgt op zijn site een advertentie geserveerd met daarin een aanbieding voor goedkope vliegtickets naar Kaapstad. Dat gaat waarschijnlijk in value 4 money-verband gebeuren, het samenwerkingsverband tussen Ilse, Gouden Gids en Overture. “Maar we hebben zelf ook de vrijheid om met dat soort initiatieven te komen,” zegt Houben.

Een van de weinige weblogs die direct samenwerkt met adverteerders is GeenStijl (GS). Het heeft adverteerders zoals Lensexpress en Speurders.nl aan zich weten te binden. Volgens Maarten Roelofs van Speurders.nl loont het adverteren op GeenStijl.

“Op zich is het kwalitatief helemaal niet zo’n interessante groep, maar bij GS heb ik juist geprobeerd in te spelen op de diehard internetgebruikers. Het zijn de mensen die hun familie adviseren hoe ze met internet om moeten gaan. Als je de sympathie van die mensen krijgt, dan is er op een gegeven moment sprake van een effect als een olievlek. De GS-lezers zijn namelijk zogeheten influentials. Het zijn mensen die het gedrag van anderen beïnvloeden.”

GeenStijl heeft volgens Roelofs gemiddeld 60.000 bezoekers per dag (meer dan de meeste krantensites, red.). Daarvan surfen er dagelijks circa 2500 a 3000 naar Speurders. “Dat is absoluut lonend. Op basis van de deal die we met GeenStijl hebben zijn we de helft goedkoper uit dan normaal het geval zou zijn,” aldus Roelofs. Reden dat Speurders.nl zo'n 'scherpe deal' heeft kunnen sluiten, is dat volgens Roelofs nog steeds veel partijen huiverig zijn om te adverteren op GeenStijl. Hij zegt zich daarbij wel iets te kunnen voorstellen. “Ik ga bijvoorbeeld niet adverteren op Volkomen Kut (een ander weblog, red.), maar dat heeft vooral met de naam te maken. Verder bereik ik er min of meer dezelfde doelgroep mee als ik op GeenStijl bereik. Dat laatste geldt trouwens ook voor Retecool”  

Hij zegt verder geen invloed te hebben op de adverentietekst die op GeenStijl staat. Roelofs is van plan om in ieder geval nog drie maanden door te gaan met adverteren op GeenStijl. “Daarna heb ik de doelgroep volledig uitgewoond,” besluit Roelofs. 

Deel dit bericht

6 Reacties

bas

" Daarna heb ik de doelgroep volledig uitgewoond"  Volgens mij is de clickrate NET een flink stuk naar beneden gegaan 🙂

nikao

3000 bezoekers van de 60.000? das een clickrate van 5% lijkt mij nogal aan de hoge kant. Misschien moet speurdes zich afvragen of mensen niet klikken om geenstijl wat te spekken?

jan vriesinga

Die 5% kan best kloppen, ik neem aan dat ze in de advertentiemachine een time out hebben, zodat niet alle pageviews meetellen. Daarnaast zijn die advertenties van speurders eerder te zien als een advertorial dan een banner. Ik vind ze meestal erg leuk, als casual geenstijl-lezer. Een combo van geinig plaatje en losse tekst doet het 'm. Ik klik er zelfs af en toe op. Onze google ads ctr ligt rond de 2% als we juiste tekst hebben. Terwijl banners maar 0,20% halen. Ook al zou ctr maar de helft zijn van wat Speurders zegt, dan nog petje af voor deze vondst van geenstijl en voorspel ik nog een goede toekomst voor deze manier van adverteren. Ik wacht met smart op echte casestudy.

Chris van Velthuijzen

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat sites als VK en RC weer worden aangehaald, terwijl deze nog steeds teren op een enkele uitschieter van een jaar geleden. Qua bezoekersaantallen loont het veel meer om te adverteren op bijvoorbeeld Jaggle.nl of Flabber.nl. Deze weblogs hebben hogere bezoekersaantallen en geen negatief imago in tegenstelling tot eerder genoemde sites.

Egor Kloos

Bezoekersaantallen van GS, VK, RC, Jaggle en Flabber liggen allemaal redelijk dicht bij elkaar. Overigens zijn de precieze cijfers hiervoor niet echt makkelijk te meten. Lees hier op Emerce: http://www.emerce.nl/artikel.jsp?id=39120  Banners voor deze sites zijn vaak een noodzaak om uit de hostingkosten te kunnen komen. Geen Stijl vormt hiervoor een uitzondering omdat zij altijd met commerciële bedoelingen een weblog zijn gestart. Andere weblogs zullen hun beleid en aanpak moeten bijstellen willen zij kunnen doorgroeien. Typisch een geval van buigen of barsten. Overigens is het grappig om te zien dat VK nu ook onder de domeinnaam vkmag.com beschikbaar is, kennelijk hebben zij al het al begrepen. Wil je groeien dat moet je de scherpe kantjes er af halen. Of de bezoekers dit pikken is uiteraard maar de vraag. Geen Stijl doet dit goed door een meer een ‘weekblad’ stijl van schrijven aan te nemen. Hier is meteen het verschil te zien. Dagblad schrijvers tegenover Internet diehards.

Anders Floor

Het is natuurlijk geen CTR van 5% in de gangbare zin van het woord he. Die 60.000 bezoekers bezoeken allen dagelijks meerdere pagina's op GeenStijl. Als dat er gemiddeld 5 zijn, het je het al over een CTR van 1%. Dat is bij communities met veel vaste bezoekers nog steeds bijzonder hoog, normaal mag men blij zijn als een CTR van 0,1% wordt gehaald. Bij een site als Fok! – 1,5 miljoen pageviews per dag – is duidelijk dat normale banners dramatisch slecht presteren, alleen de irritante Flash-overlays worden daar zeer goed aangeklikt. Probleem daarbij weer is dat zulke reclamevormen er steevast tot een een golf van protest leiden waardoor de verschijningsfrequentie relatief laag moet worden gehouden. Meer op Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/comments.php?id=6793_0_1_0_C

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond