Deel dit artikel
-

DVD-verhuurder EMMYS neemt DVDirect over

Online DVD-verhuurder EMMY'S neemt de activiteiten van concurrent DVDirect over. Financiële details van de overname worden niet bekend gemaakt. DVDirect heeft 'ongeveer 100' abonnees.

Beide ondernemingen bieden een abonnement waarbij consumenten via Internet onbeperkt DVD's kunnen huren voor een vast bedrag per maand. DVDirect startte in april van dit jaar en EMMY&#39 volgde in augustus .

Volgens EMMY's directeur Ivar Gribnau heeft DVDirect ongeveer 100 abonnees. Een aantal investeerders achter deze verhuurder zou zich hebben teruggetrokken, zodat er geen geld meer was om nieuwe abonnees te werven. Ook de logistiek zou gehaperd hebben. Gribnau nam de verplichtingen van DVDirect richting abonnees over. Financiële details worden niet bekend gemaakt, maar gezien de omstandigheden zal EMMY's niet veel hebben moeten neerleggen voor DVDirect. Gribnau spreekt dan ook van een 'prima deal'.

EMMY's zegt twee maanden na de lancering een kleine 1000 abonnees te hebben. Het eerder afgegeven doel om binnen een jaar minimaal 5000 abonnees te hebben is op basis van deze cijfers zeker haalbaar, zegt Gribnau. "We hebben eerst het model getest, en dat blijkt te werken. Eind van dit jaar en begin volgend jaar gaan we meer reclame maken."

Gribnau zegt zich wel zorgen te maken over de wildgroei aan kleine aanbieders in de jonge markt van online DVD-verhuur. Ook het feit dat DVDirect al zo snel weer is omgevallen kan volgens Gribnau leiden tot een negatief imago voor dit soort dienstverlening, en dat heeft indirect invloed op EMMY'S.

Een van de opvallende patronen die EMMY's geconstateerd heeft is dat er veel relatief oude films gehuurd worden. Dat betreft volgens Gribnau titels die al uit de videotheken verdwenen zijn.

Verder blijkt 2% van de abonnees een heavy user te zijn, die eigenlijk aan drie films per keer niet genoeg heeft. Gribnau: "Ik ben verbaasd over de snelheid waarmee ze kunnen kijken." Voor deze groep, die commercieel gezien niet interessant is, overweegt EMMY's een premium-abonnement in te stellen, waardoor er meer films per keer kunnen worden besteld. "Deze groep houdt overigens je logistieke proces wel scherp, want je moet je continu bewijzen naar deze groep toe."

Deel dit bericht

11 Reacties

S. Kruijssen

Wat voor meerwaarde heeft DVDIRECT voor EMMY'S? Denk dat Emmy's verder goed bezig is. Maar dat dvdirect, 100 abonnees is wel erg weinig. En investeerders hebben zich teruggetrokken? Site ziet er niet echt professioneel uit, en blijkbaar was er nu ook al geen geld voor nieuwe leden. Was het Emmy's dan om die 100 zieltjes te doen?

Peter Presscot

Tja, die 100 (zijn het er echt 100…) zieltjes en die paar extra DVD's.. Lijkt erop dat de strijd begonnen is, het kan niet anders dan dat er meer gaan afvallen. Begreep zelfs dat er nog een paar op het punt staan te starten, veel te laat lijkt mij. Denk dat met Emmy's, Keeno en Moviemile er wel genoeg partijen zijn die ieder een eigen klantengroep bedienen, de rest zal het moeilijk krijgen.

Frits Vermeulen

Ik verwacht zelf dat de potentiele marktleidersrustig bekijken hoe deze partijtjes aan hetworstelen zijn om met beperkte middelen zo'n nieuwe[m.i.] zeer potentiele dienstverlening in de marktte zetten.Zodra er voldoende relatief veldwerk is verricht en de dienst enigszins herkenbaar is gemaakt voor stakeholders zullen ervaren marketinggerichte partijenin een keer hun posities innemen waarbij ik verwacht dat er drie grotere aanbieders zullen ontstaan dievoldoende power en expertise hebben. Het concept is namelijk niet moeilijk van zichzelf, het draait om marketing, process excellence en visie op het vindenvan aansluiting naar volledige on line delivery. Niet loyale internet consumenten zullen graag en masse willen overstappen. F.V.

Jason X

Die Emmys baas heeft klaarblijkelijk veel geleerd van zijn oude Easyjet baas, agressief groeien en veel publiciteit weten te genereren, of zou zijn oude baas hierachter zitten als een van zijn informele investeerders? Het zou wel wat zijn voor Stelios…easyDVD of easyVideo?

Rob B.

Ik wil hier alleen even kwijt dat ik ooit lid was van dvdirect, en dat ik ten tijde hiervan amper dvds thuis gestuurd kreeg. Wel had ik een jaar abonnementsgeld vooraf betaald. Toen het erop leek dat ik dit kwijt was, omdat dvdirect omviel, waren die mensen van emmys.nl zo aardig om mij wel dvds uit te leveren. En ik moet daarbij zeggen, bij hun werkt het wel! Als die mensen van emmys.nl zo klantvriendelijk blijven, goed en snel uitleveren dan voorspel ik hen een grote toekomst (in ieder geval daar hoop ik op)! Rob.

Mexico

Vanuit Mexico wensen wij de medeoprichters veel succes.Blockbuster heeft een oogje op jullie!

jvdb

We zullen wel wer zien met die logistiek ben eerst een paar maanden lid geweest van plusdvd.Daar ging het goed de eerste maand maar dan ,als ze een paar maanden abbo geld van je hebben niet of niet op tijd de dvd`s in huis.Ik heb zelfs wel eens de DVD`S de zelfde dag nog retour gestuurd pas 4 dagen later weer dvd`s terug gehad.Reden vertelde zij te weinig titels opgegeven nou als ze 58 titels te weinig vinden ik denk dat ze gewoon niet aan de vraag kunnen voldoen.Nu lid van emmys geworden voor een maandje want tegen de kerstdagen zeg ik het op, logostic problemen he!!!!Want ze komen dan gegarandeerd met de smoes dat het bij de post zo druk is hahahah was bij plusdvd namelijk ook.

Sjaak

Jij bent ook lekker positief. Vorige kerst ben ik er met EMMYS.nl probleemloos doorheengekomen. Ik ga er vanuit dat dat nu voor 2004 weer lukt. Prima aanbieder dus. Sjaak

jhvdb

Dinsdag 14 december 2004 3 dvd`s terug gestuurd het is nu al weer 17 december nog geen dvd`s terug ontvangen van emmys.ze hebben zelfs volgens hun zeggen geen dvd`s terug ontvangen.Nou dat wordt dan binnenkort weer naar de videotheek op de hoek.

Ivar Gribnau

Beste JhvdB, Zoals inmiddels al bevestigd aan je, hebben we vanmorgen (17 december) 2 DVD's retour ontvangen. Inmiddels zijn er ook weer onmiddelijk nieuwe DVD's naar je verzonden (ook op 17 december). Je zult begrijpen dat EMMY'S net als iedereen in Nederland hinder ondervindt van de drukte bij de TPG Post vanwege de kerst(kaarten), en hierdoor postvertragingen kunnen ontstaan.  Gelet op het feit dat je inmiddels – gedurende een periode van iets minder dan een maand – meer dan 20 DVD's hebt toegestuurd gekregen, kan de dienst en snelheid daarvan toch niet zo slecht zijn als je doet voorkomen…?  Helaas ook EMMY'S kan niet toveren…wel zijn we in staat gewoon een goede, snelle en betrouwbare online DVD verhuurdienst te leveren. Met vriendelijke groet, Ivar GribnauDirecteurEMMY'S Online DVD Verhuurwww.emmys.nl

Henk

Dik een half jaar later kampt Emmy's dus eveneens met het eerder beschreven probleem van te weinig films op je wenslijst. Ook ik had er recentelijk 40 op staan ….. kreeg ik een WEEK lang niets toegestuurd (mailtjes werd niet op gereageerd, logisch want de smoes van te weinig films op je lijst werkte nu niet). Totdat ik ineens films kreeg toegestuurd die ik helemaal niet had "gewenst", het aantal op mijn wenslijst werd ook niet minder. Gelukkig dat ze nu zijn overgenomen door Keeno, geen moment te vroeg denk ik, want ik voorspel voor de toekomst bij Emmy's weinig goed. Het uitmelkproces was wellicht al begonnen …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond