Deel dit artikel
-

Betaalstandaard Ideal over enkele weken van start

Het gezamenlijke elektronische betaalsysteem van de Nederlandse banken – Ideal – zal volgens de Rabobank eind augustus of begin september worden gelanceerd. De banken zullen voor de dienst uiteenlopende tarieven hanteren.

De banken hadden steeds augustus als lancering aangegeven, later dan de oorspronkelijke introductie die voor medio 2005 stond gepland. Nu wordt het op zijn laatst begin september. “Pin me niet vast op een exacte datum,” zegt woordvoerder Paul van de Berg van de Rabobank. “We zijn nog met testen bezig. De bedoeling is dat we meteen na de vakantieperiode live gaan. Alle banken die Ideal gebruiken doen dan ook gelijk mee.”

Met Ideal kunnen webgebruikers betalen via de betaaldiensten van hun eigen bank en dus in hun vertrouwde betaalomgeving blijven. Bij de aankoop kunnen ze kiezen tussen betalingen per bank of per creditcard. Tot nu toe is alleen in kleine kring geëxperimenteerd met enkele tientallen webwinkels en enkele honderden consumenten, de zogenoemde soft launch, die in juli heeft plaatsgevonden. De testen lopen door tot aan de lancering.

Er komt geen standaardtarief voor Ideal, zo zeggen de banken. De tarieven verschillen per bank en hangen bovendien af van het betaalpakket dat door webwinkels wordt aangeschaft. Zo kunnen creditcardbetalingen worden gecombineerd met Ideal betalingen of kan alleen voor Ideal betalingen worden gekozen. In het laatste geval betaalt men minder. Webwinkels kunnen de benodigde software zelf installeren.

De deelnemende banken – Postbank, ING en ABN Amro – zullen over ongeveer veertien dagen hun tarieven bekend maken. Alleen de Rabobank wilde voor Emerce alvast een tipje van de sluier oplichten: de bank hanteert inschrijvingskosten vanaf 100 euro en maandelijkse kosten vanaf 40 euro voor een standaardoplossing.

Maximaal zal 250 euro aan inschrijvingskosten in rekening worden gebracht en 80 euro aan maandelijkse kosten. De kosten bedragen 25 eurocent voor de de Rabobank Ideal-kassatransactie maar daar bovenop komen nog de bijschrijvingskosten van de transactie. Die zijn rond de 56-66 eurocent.

Voor Rabobank Ideal-basis zijn er geen kosten voor de Kassa, want er is namelijk geen kassa. Hiermee komen de uiteindelijke kosten per transactie uit tussen de 60 en 80 eurocent. De verwachting is dat de tarieven van de overige banken daar niet veel van afwijken. De Rabobank  hanteert de eerstkomende maanden lagere introductietarieven.

Deel dit bericht

21 Reacties

Marilou

Heet dit nu een gezamenlijk initiatief of begrijp ik het niet goed? "(de Rabo) bank hanteert inschrijvingskosten vanaf 100 euro en maandelijkse kosten vanaf 40 euro voor een standaard oplossing."Betekent dat dat elke bank een eigen inschrijving en abonnementsgeld gaat vragen? Is daar nu maanden aan gewerkt? Ik denk niet dat veel webwinkels daarin zijn geinteresseerd. Paypal is zo slecht nog niet.

Erik

Hmmm… wat dacht je van NMa bepalingen? Die hebben destijds ook gezorgd voor het zich moeten terugtrekken van Interpay uit een deel van de taken die ze altijd deden.Als de banken niet alleen qua standaard maar ook qua prijs gelijk zouden zijn dan wordt de NMa écht wel wakker! NB: een webwinkel moet maar met 1, één dus, bank een kontrakt sluiten en betalen. Daarna kunnen klanten van alle iDeal banken (ook die anderen dus) naar de winkel betalen…

Gerben

De banken hebben inderdaad gezamenlijk een standaard oplossing voor betalen op internet ontwikkeld. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de tarieven gelijk zijn. Sterker nog, banken dienen te concurreren en mogen tarieven voor iDEAL dus ook niet afstemmen. Overigens zullen banken ook elk hun eigen services aan iDEAL toevoegen, zodat een vergelijkend onderzoekje voor internet winkeliers de moeite waard kan zijn.

Ivo

Ik vind het ook erg teleurstellend. Vooral de maandelijkse kosten die beginnen bij 40 euro vind ik erg hoog. Voor dit bedrag kan bij andere dienstverleners ook een abonnement worden afgesloten met veel meer betaalmogelijkheden en standaard ondersteuning voor alle creditcards.

Observer

"PayPal is zo slecht nog niet". Nee, maar PayPal is dan ook van een organisatie. In Nederland mogen de banken geen gezamenlijke prijsafspraken maken, dus verschillen de tarieven per bank. Simpel.

JB

Ik vind de kosten per transactie nog steeds behoorlijk hoog. Op kleine transacties, toch relevant voor online verkoop (zeker als 't om digitale content gaat) is 80 cent nog behoorlijk veel.

Nicole

De winkeliers worden uiteindelijk doorbelast voor een investering die de banken alleen maar geld op leveren. Want laten we eerlijk zijn de consument regelt zijn bankzaken zelf electronisch (geen acceptgiro's meer, minder mensenwerk). Dus voor de banken worden betalingstransacties steeds goedkoper maar voor de winkeliers steeds duurder…

DeGroeten

Maandelijkse kosten 40 tot 80 euro? In een woord: belachelijk.

Jeroen

Als echte Nederlanders loopt iedereen in dit forum natuurlijk over de prijs te soebatten. Echter, laten we eens kijken naar de functionaliteit van Ideal. Als ik vanaf een shopping bag een hyperlink (je weet wel a href=) plaats naar het inlogscherm van rabo internetbankieren bijvoorbeeld, dan heb ik toch mijn eigen Ideal gemaakt? Het enige verschil is m.i. dat met Ideal het bedrag en de rekening van de begunstigde is vooringevuld wanneer de mensen inloggen in hun internetbankieren. Als dit 80 euro p.m. kost en een moeilijke integratie betekent, dan opteer ik liever voor de hyperlink naar het inlogscherm.Of mis ik iets?

Charlie

Jeroen, ik ben bang dat je iets mist. Met de door jou genoemde hyperlink(en) ontvang je geen real time terugkoppeling, en dien je dus te wachten op de rapportage van de bank om de order te kunnen bevestigen/uitsturen. Dit kan enkele dagen duren.  De kosten zijn relatief, als je producten verkoopt met een wat hogere waarde en/of hoog risico op fraude, dan ben je altijd goedkoper uit t.o.v credit cards. Je dient natuurlijk wel meer dan een aantal transacties per maand te doen, maar bij die aantallen zijn alle betaalsystemen niet kosteneffectief..

Maarten

Wat ik me afvraag, kan je met Ideal ook maandelijkse betalingen innen voor bv. abonnementen? Is dit voorzien?

Erik

Hoi Maarten, a. Is niet voorzien, die maandelijkse incasso.b. Zou ook niet weten waarvoor je dit zou moeten willen. Daarvoor bestaan toch al de gewone incasso's? De grap van iDeal is dat je als webwinkel _direkt_ terugmelding krijgt dat het geld binnen is. Dat werkt wat lastiger bij iets wat 1 x per maand zou moeten gebeuren; bij incasso krijg je die terugmelding ook al lang (via je el. bankafschrift…).

Rik

@Erik:Een 'normale' incasso wordt officieel niet ondersteund door de nederlandse banken op internet. Gevolg hiervan is dat een consument tot het einde der tijden zijn geld kan terugkrijgen. De aan iDEAL gekoppelde garantie zou een van de pluspunten zijn. Zie het dan als een systeem om digitale mandaten te verkrijgen. Het mooiste zou echter een machtiging zijn. Op die manier hoef je als winkelier dan niet bij bijvoorbeeld ieder los liedje wat je verkoopt het hele betaalprocess van iDEAL door. Je kan dan bijvoorbeeld één keer accoord ontvangen en vervolgens één keer per dag het totaal van de bestellingen collecteren.

Erik

@Rik: Ik kan me de wens vanuit webwinkels voorstellen, maar het is een wens die relatief los staat van Internet. Je wilt gewoon een machtiging (mandaat) wat niet altijd door consument te cancellen ('storneren') is. Zou kunnen, maar storneren is er juist om rechten van consument veilig te stellen. Die heeft immers inplaats van per geval te tekenen het recht om periodiek te betalen overgedragen aan vendors. Lijkt me stug dat het in consumentenbelang is om gegarandeerd te betalen (zonder cancel-recht) voor nog onbekende leveringen. Doch ga gerust het debat aan met zowel de banken (die zullen er niet écht wat tegen hebben) en vooral de consumentenorganisaties. Ikzelf zie in ieder geval niet waarom ik als klant een vendor/webwinkel zo'n carte blanche zou toekennen…

Ruud

Internetten zou gemeengoed moeten zijn echter banken denken, net als TPG Post met hun belachelijk hoge verzendtarieven, het online winkelen te moeten beroven om hun tekorten aan te vullen.Zo willen dit soort parasiete organisaties inspelen op de toekomstige ontwikkelingen, zielig hoor.Producten met rpijzen beneden 20 euro lenen zich daarom al helemaal niet meer voor online winkelen, de bijkomende kosten zijn nu al hoger dan de winstmarges.

Robert

Beste Ruud, iedereen probeert te verdienen aan verkopen via internet. De banken willen uiteraard ook hun slag niet missen, maar om ze grof van berovingen te betichten gaat te ver.Banken hebben ook hun kosten en op dit moment wordt om de paar jaar een nieuwe betaalstandaard geintroduceerd, ze hebben maar kort de mogelijkheid om 'winst' te maken op dit soort acties, de investering moet namelijk eerst terug verdiend worden. Wanneer je geen gebruik wil maken van de banken, kan je nog altijd je pakket bij je klant thuisbezorgen en vragen of deze cash betaald kunnen worden. is dit goedkoper, nee uiterdaard niet, maar je betaalt in elk geval niet mee aan de beroving van de bank 🙂 en het is simpel te implementeren.succes!

Frank

@Ruud: Er is niemand die jou verbiedt om met een betere en goedkopere oplossing te komen. Alleen gezien jouw emotionele reactie, ben ik bang dat dit er niet inzit. Het geen enkel probleem is dat de bijkomende kosten hoger zijn dan de winstmarge, als je er maar voor zorgt dat beide zijn verwerkt in de totaalprijs. De klant bepaalt uiteindelijk of hij deze prijs wil betalen voor het product dat wordt aangeboden. En vergeet niet dat jij ook een (potentiele) klant bent.

Joop

Wij hebben al een tijdje geleden in onze webwinkel gekozen voor de 'goedkopere oplossing'. Tijdens het afrekenproces kunnen wij de klant doorlinken naar een online betaalscherm van 19 verschillende banken (stuk meer dan iDeal). Onderaan dat betaalscherm blijft er een 'window' open waar de betaalgegevens zoals bedrag, ordernummer, ons rekeningnummer etc. instaat. Op deze manier krijg je niet direct een betaalbevestiging terug maar omdat wij bij de Postbank bankieren halen we s'morgens alle transcaties als een cvs bestand op en verwerken deze via een afletter systeem. Veilig, snel, zeker en GRATIS. Zo zullen er straks nog meer van dit soort goedkopere oplossingen komen waardoor ik denk dat iDeal een kort leven beschoren is.

Rui

Welke oplossing gebruik je, Joop?

Olivier B

Ideal zou al twee maanden online zijn .. heb maanden terug infopakket aangevraagd en maand terug aangegeven het te willen gebruiken, maar tot nu toe nog geen enkel geluid terug ontvangen.

Joop

@Rui Sorry, duurde een beetje lang maar ik kom hiet niet iedere dag. Een zelf geschreven opplossing speciaal voor bepaalde winkelsoftware. Het is geen vervanging van Ideal maar om de kosten te drukken een aardig alternatief. Ik weet niet of ik hier een link kan plaatsen maar hier wat screenshots van het betaalproces via/in mijn winkel.  http://www.tapijtonline.com/capture.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond