Deel dit artikel
-

Werving ‘webcamtesters’ redelijk succesvol

Vijfduizend mensen hebben zich tot nu toe bereid verklaard om voor het oog van de webcam een scheerapparaat, sieraad of ander product van de Kijkshop te testen, aldus Steve Evers, algemeen directeur van Kijkshop. Sinds eind vorige week zijn de eerste testfilmpjes online te bekijken.

Op de site zijn vier filmpjes te zien van scherende mannen voor een spiegel. De opnames duren tussen de drie en vijf minuten en tonen mannen die, al dan niet met assistentie van een kind, een scheerapparaat uitproberen. Volgens de website van Kijkshop.nl gebruiken de testers het apparaat een week lang waarna ze hun ervaringen op een vragenlijst invullen. Na afronding van het door TNS Nipo uitgevoerde onderzoek toont de website de resultaten.

Slechts een kleine deel van de mensen die zich opgeven om aan de test mee te doen, mag uiteindelijk een week lang een product testen. “Wie zich opgeeft, krijgt binnen twee weken bericht of hij door TNS Nipo geselecteerd is,” vertelt Kijkshop-directeur Evers. Sinds ongeveer vier weken kunnen belangstellenden zich opgeven als tester. Per maand gaat het om vijftien tot twintig ‘webcamtesters’, aldus Evers. Bij de ‘uitverkorenen’ wordt thuis een webcam geïnstalleerd, bijvoorbeeld bij een spiegel in de badkamer.

Evers hoopt dat in totaal zo’n 50.000 mensen zich opgeven als webtester. Om inschrijving interessant te maken, geeft Kijkshop aan een deel van de inschrijvers een gratis webcam.

Wat is de achterliggende gedachte van de ‘webcamactie’? Volgens Evers wil Kijkshop op deze manier meer interactiviteit met haar klanten creëren en een soort van ‘online community’ opbouwen. Hij noemt de tests een aanvulling op de bestaande productevaluaties die op de site staan. “Het is een extra element.”

Deel dit bericht

1 Reacties

Ron Soechit

Het idee is ongelooflijk goed natuurlijk. Interactie is hetgeen waarmee je de consument kunt kunt binden aan je merk/winkel. Echter een beetje jammer dat de consumenten niet echt 'opdrachten' hebben gekregen, waardoor de tests wat duidelijker naar voren zijn gekomen. Nu is het (bij sommigen) meer kijken naar het filmpje zonder commentaar…  Nogmaals, het idee is leuk en zeer zeker de moeite waard om verder uit te werken. In elk mens zit wel een beetje ijdelheid! Hier kan men positief gebruik van maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond