Deel dit artikel
-

Banner dood? Yeah, right!

De advertentiebanner is nog niet dood. Dat zegt Google in een eerste van een reeks publicaties over de eigen advertentiemarkt.

De typische 468×60 banner is op de terugtocht, maar premium banners doen het goed en de het merendeel van alle impressies betreft nog altijd klassieke leaderboards en skyscrapers. Dat schrijft Googles DoubleClick op haar weblog.

Nog wat cijfers: shopping, sport en auto’s blijven de advertenties via Ad Exchange en AdSense te domineren. De groei in deze sectoren is volgens DoubleClick ‘imponerend’.

Steeds vaker bekijken gebruikers advertenties op hun mobiele telefoon. Het aandeel is 250 procent gegroeid sinds het derde kwartaal van 2011. Video-advertenties groeien in populariteit, met zeventig procent.

Meest opvallend is dat advertenties steeds vaker worden bekeken in landen waarvan je dat helemaal niet zou verwachten, zoals de Palau-eilanden en Guinee (toename van resp. 1.106 en 4.635 procent). Google advertenties scoren het hoogst in de VS, China en Japan.

Deel dit bericht

6 Reacties

dennis

Banners dood verklaren is net zoiets als een spread, A4 etc in print dood verklaren, dat zit er echt nog niet in de komende jaren. Natuurlijk zullen er altijd nieuwe formaten en toepassingen komen, maar de insteek zal plain old advertising blijven.
Verschuivingen in de markt mbt inzet van mediatypen zullen ook altijd blijven.

Edwin van Goor

@dennis Zal inderdaad wel blijven, ja. Helaas, want het blijft toch een soort milieuvervuiling. Zeker als de advertenties dadelijk nog meer random worden door de nieuwe cookie wet.

@de cijfers over Palau en Guinee Dan moeten we daar met z’n allen gaan adverteren! Of zullen het toch maar een paar klantjes zijn, waarbij de enorme procentuele toename waarschijnlijk te maken heeft met een algemene verandering in internetgedrag of -beschikbaarheid. M.a.w. lekker interessante info van Google.

André Scholten

Hoog WC-eend gehalte…

Ik zie in het genoemde ‘onderzoek’ dat voornamelijk de impressies stijgen. Maar dat heeft niets met de banners te maken, maar met het aantal posities die publishers aanbieden. Of de banner in het algeheel effectiever is geworden voor een campagne komt geheel niet naar voren.

koningwoning

@Andre – natuurlijk niet…
De banner is niet effectiever geworden, maar wordt meer ingezet dankzij RTB inkoop. Daardoor kan de frequentie omhoog en wordt je vaker geconfronteerd met de boodschap. En DAT maakt het helaas effectiever. Probleem is echter dat het het ook irritanter maakt.

@Dennis – waarom is dit ‘millieuvervuiling’ en advertenties op radio, TV, billboards, etc niet? Of is alle advertising vervuiling?

Bovendien is de vraag of je wel bereid bent te betalen voor alle services waar je nu gebruik van maakt die gratis zijn… zo niet, dan: It’s put up, or shut up!

Hans Anders

Tuurlijk brengt Google hier goed nieuws over. Dit is immers eigen business. Lijkt mij handiger wanneer een onafhankelijke partij dit ‘nieuws’ brengt.

Banner Maken

De ad/banner markt is nooit dood geweest…
Een veelgebruikt formaat voor Facebook is tegenwoordig ook 110×80..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond