Deel dit artikel
-

Bricks & clicks groeit sneller dan pure players in e-commerce

Retailketens uit de fysieke wereld beginnen de eerste vruchten te plukken van hun gecombineerde online en offline strategie. Marktonderzoeker GfK ziet dat zij online sneller groeien dan de zogeheten pure players, webwinkels zonder fysieke verkooppunten.

“De verkopen bij clicks & bricks-partijen groeit in het vierde kwartaal sneller dan bij de pure players”, zegt directeur Laurens van de Oever van GfK. “Retailketens zijn er in vergelijking met vorig jaar van doordrongen geraakt dat ze een multichannelstrategie moeten uitvoeren”, wat ze met succes doen. “Hun merkkracht is sterker en de fysieke ketens profileren zich online veel beter. Ze beginnen gebruik te maken van het gemak waar tot op heden enkel de online spelers in voorzagen.”

Exacte cijfers kan hij nog niet geven, aangezien het Bricks & Clicks-rapport volgende week verschijnt. Dat onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met IM Networks. Het beschrijft op basis van consumentonderzoek welke voorkeur klanten hebben bij de beslissen om online of offline iets te kopen.

Vanochtend publiceerde GfK zijn Retail Report over het derde kwartaal. Ook daarin komt naar voren dat fysieke winkels die een online shop hebben het goed doen.

De onderzoekers constateren daarentegen ook dat de consument door de huidige economische tegenwind voorzichtiger is geworden. Niet enkel de fysieke verkopers merken dat. Ook pure players beginnen te merken dat de Nederlander aarzelt om de portemonnee te trekken.

Van den Oever: “Je ziet grote verschillen in de verschillende marktsegmenten wat het online kanaal betreft. Bij consumentenelektronica wordt 21 procent van het web verkocht, maar bij Do It Yourself is dat slechts vijf procent. Bij Fashion is dat elf procent, Travel 45 procent en bij Telecom veertig procent. Dit geeft aan in welke ontwikkelingsfase deze afzonderlijke segmenten zich bevinden.”

Foto: Michael Hicks (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Waarheid als een koe….noemen ze dat. In de UK heeft Deloitte in diverse onderzoeken laten zien dat de optelling van kanalen een zeer positief beeld geeft. Maw, retailers die alle kanalen “open” zetten en consumenten stimuleren in alle kanalen te kopen, realiseren een customer value die tot wel 200% hoger ligt dan die van een single channel consumer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond