Deel dit artikel
-

Browsermakers gaan privacy consument beschermen

Het W3C-consortium ontwikkelt technische eisen om de privacy van de online consument te beschermen. Webbrowsers moeten de verzamelwoede rondom persoonsgegevens gaan indammen. Uitgevers wereldwijd moeten hun sites daarop inrichten. Een Nederlander is direct betrokken bij de W3C-gesprekken.

Dat is de slotsom van een brancheoverleg van de werkgroep Tracking Protection van het W3C [?]. Dat is de mondiale organisatie die verantwoordelijk is voor het vastleggen van de technische standaarden op het web.

De standaarden worden mogelijk al in juni 2012 gepubliceerd. Het is vervolgens aan siteontwikkelaars en browsermakers om de standaarden te implementeren.

Bedrijven als Apple, Google, Microsoft, Mozilla en Opera zijn lid van het W3C en volgen doorgaans de aanbevelingen van het consortium. Het ziet er naar uit dat de ‘tracking protection’ in hun volgende generatie browsers zal worden ingebakken.

Voor de consument betekent dat, dat hij per volgend jaar in de browser expliciet kan aangeven aan welke sites hij wel en niet zijn klik- en surfgedrag wil afstaan. Uitgevers zullen hun sites zo moeten inrichten dat de privacywens van de consument automatisch wordt gehonoreerd.

Met een klik op de knop werpt de websurfer een permanente barrière op richting sprokkelgrage bedrijven.

De exacte implementatie aan uitgeverskant is nog niet duidelijk, maar het wordt vermoedelijk de keuze uit of een HTTP of een DOM (eenvoudig vertaald met: HTML).

Een van de leden van de werkgroep Tracking Protection is de Nederlander Rob van Eijk. Het werkt voor het College Beschermings Persoonsgegevens. Een ander deelnemer is een werknemer van de Duitse privacytoezichthouder. Andere participanten werken bij onder meer Deutsche Telekom, Mozilla, Google, Stanford University, AppNexux, Alcatel-Lucent, Microsoft en de FTC. Zij nemen op persoonlijke titel deel aan de W3C-gesprekken.

Uit een onderzoek van Synovate in opdracht van DDMA bleek gisteren dat de helft van de Nederlanders vindt dat bedrijven sowieso al te veel persoonlijke informatie van hen verzamelen. Op internet wordt dat als nog indringender ervaren. Zeventig procent van de Nederlanders wil geen surf- en klikgegevens afstaan aan bedrijven in ruil voor gepersonaliseerde online reclame. Niettemin is dat op grote schaal aan de orde van de dag.

Foto: Frank Kovalchek (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Niki van Wijk

In essentie is bovenstaande ontwikkeling de richting van de EU en Nelie Smit Kroes. Initieel werd dit ook door de Nederlandse overheid gesteund, alleen is de nu bij de Eerste Kamer voorliggende wet een verbreding hier van. Hierbij wil men dat niet alleen op browser niveau (generiek) maar per cookie, website per jaar door de consument expliciete toestemming (dus zeer specifiek) wordt verleent.

Uiteindelijk is de consument meer gebaad met bovenstaande oplossing dan de in de bij het amendement voorgestelde verbreding. Het biedt wel de keuze, maar voorkomt dat surfen op het internet voor Nederlandse websites alleen een bijzonder onplezierige ervaring wordt. Met alle consequenties van dien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond