Deel dit artikel
-

Concurrentie met webshops kost Media Markt 50 miljoen

Fysieke winkels van Media Markt en zusterbedrijf Saturn hebben voor vijftig miljoen euro aan omzet laten liggen, omdat ze met webwinkels willen concurreren.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering woensdag gaf de leiding van moederbedrijf Metro Group een idee van wat ‘concurreren met internet’ kost.

In het eerste kwartaal van 2012 investeerden Media Markt en Saturn vijftig miljoen euro in prijs. Dat is jargon voor: die omzet werd in de fysieke winkels niet gerealiseerd, omdat de prijs neerwaarts werden aangepast aan de doorsneeprijs van de artikelen in webshops.

De grootste prijsinvesteringen vonden plaats in Duitsland en Italië.

Met de prijsverlagingen proberen de bedrijven concurrerend te blijven met alle winkels. Dat zijn fysieke maar zeker ook de digitale winkels. Dat moet voorkomen dat Media Markt in de perceptie van de consument niet meer goedkoop is en, dus, gemeden kan worden.

Zie ook: Nederland voorloper bij Media Markt Online (Emerce.nl, 4 mei 2012)

Foto: _tar0_ (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Rijk

Wat een vreemd stuk. Is de conclusie nu dat men 50 miljoen minder marge heeft gemaakt omdat de prijsverlagingen doorgevoerd zijn om te kunnen blijven concureren of heeft men 50 miljoen omzet verloren aan webshops? Dit naast de 178 miljoen die Metro in Q1/2012 online heeft gedaan)

Brenda

Ja, ik begrijp het ook niet goed?

Erwin Boogert

Rijk, zo vreemd is het niet want je begrijpt het in een keer goed: minder marge door prijsverlagingen.

Laurens

Mediamarkt is veel te laat ingestapt in E-Commerce, voorheen zagen ze er geen heil in, nu kost het hen dus kennelijk behoorlijk wat om de concurrentie voor te blijve

Karel

Deze conclusie klopt uiteraard niet.
Het enige logische gevolg van een prijsverlaging is marge vermindering. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ze deze omzet hebben “laten liggen”.

Het is veel interessanter wat dit daadwerkelijk heeft gedaan met de omzet, en dit in verhouding met concurrerende fysieke winkels, en in percentage van de gehele sector.

Eric

Vreemd stuk, men spreekt over 50 milj. Omzet laten liggen en dan weer over marges. Iedere prijsverlaging brengt een marge verlaging met zich mee en dien je meer te verkopen om dezelfde of een hogere omzet en marge te behalen. In een dalende markt gaat het erg snel als je de prijzen verlaagd. Zou het niet aan de recessie en laat instappen in een webstore liggen. Tja, electronica is toch het eerste waar de consument op bespaart en schaft men aan als het defect is en niet meer voor de heb, zoals de laatst jaren.

willem plandsoen

onduidelijk artikel inderdaad. kan de schrijver een toelichting bij de reacties plaatsen?

Sabine

Stja, wanneer je artikelen beneden inkoopprijs verkoopt, alleen maar om de klant in huis te krijgen, kan ik me voorstellen dat dat veel geld kost. Zij willen koste wat het kost die klant in huis krijgen.
Maar hoe lang kan je dat als bedrijf, ook zo’n groot bedrijf als de Media Markt en Saturn, volhouden? Je kunt wel vijfitig miljoen investeren, maar ze investeren eigenlijk in producten waar ze geld op moeten toeleggen, in de hoop dat de klant nog wat anders (margemakers) meeneemt. Maar daar kun je in deze tijden eigenlijk niet meer vanuit gaan!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond