Consument wil geen losse films huren
Nederlanders sluiten het liefst een abonnement af om online films te kunnen kijken. Apart betalen om een filmpje te kunnen kijken op pc of tv verdient geen voorkeur.
Het Spotifymodel slaat in Nederland ook aan voor de filmbranche. Althans, wat de betaalvoorkeuren betreft. Een vast bedrag per maand betalen heeft bij twee keer meer mensen de voorkeur ten opzichte van betalen per losse filmhuur.
Dat blijkt uit een onderzoek dat Intomart GfK en Gfk Retail & Technology deden. De zusterbedrijven stelden daarop een rapport samen over video on demand in Nederland (VoD).
Opvallend is dat maar tien procent van de Nederlandse VoD-klanten daadwerkelijk afrekent door iedere maand een vast bedrag over te maken.
De online verhuurmarkt voor video is in Nederland nog klein. In 2011 besteedde de Nederlandse consument 53 miljoen euro aan online videohuur bij instanties als Apple, HBO, Pathé, UPC, Veamer, YouTube en Ziggo.
Foto: Matt Pratter (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Sebastiaan
Ik vind het niet gek dat deze markt nog klein is (en waarschijnlijk langzaam groeit). Een Veamer bijvoorbeeld vraagt een net zo dure huurprijs als voorgaand Videoland op de hoek, terwijl ze met stukken minder kosten zitten (zelfde verhaal als met e-books). Geef mij idd maar een Spotify opstelling en dan gaan we praten! Vast bedrag voor het kijken van films en een meerprijs als je de allernieuwste films wilt zien! Dat biedt veel meer mogelijkheden voor ons als consument.