Deel dit artikel
-

Coolblue opent twee winkels per week

Online elektronicawinkelketen Coolblue opent gemiddelde twee webwinkels per week. Aan het einde van het jaar exploiteren de Rotterdammers rond de tweehonderd speciaalzaken.

Coolblue, eigenaar van onder meer Smartphoneshop, Laptopshop en Stijltangstore.nl, boekt over de eerste helft van 2012 een omzetgroei van 42 procent. Exacte omzetcijfers noemt de onderneming niet. Om toch enige lading aan het marktbericht te geven, wordt de jaaromzet van 2011 genoemd. Die bedroeg 115 miljoen euro.

In een persbericht klinken de intenties voor de rest van het jaar: “De retailer opende in het eerste halfjaar van 2012 52 nieuwe online shops en verwacht dit jaar de barrière van 200 online shops te doorbreken. Het bedrijf opende in mei ook de deuren van een nieuw winkelconcept in het Belgische Wilrijk. Coolblue groeide ook qua aantal medewerkers. In het eerste halfjaar van 2012 nam Coolblue 95 mensen aan.”

Overnames en buitenlandse expansie staan in ieder geval dit jaar niet op de agenda, aldus directeur Pieter Zwart tegen Emerce. Eerst verhuist het bedrijf naar het centrum van Rotterdam, dichtbij het nieuwe Centraal Station van de NS.

Foto: Dimitri Hon (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Remco

Moet Coolblue Emerce niet gewoon overnemen en als huisblad bombarderen? Aan de content hoeft niets veranderd te worden!

Het gaat wel erg veel en vaak over dit bedrijf… Toegegeven, ze doen het erg goed. Maar ik hoef niet iedere dag Coolblue nieuws te ontvangen dan volg ik het bedrijf zelf wel.

Erwin Boogert

In de afgelopen maanden verscheen er gemiddeld een keer per zes acht weken een item waarin Coolblue voorkwam. Dat lijkt me niet bovengemiddeld veel.

Wim

in de 3e alinea wordt het een beetje duidelijk of het nou om ‘echte’ winkels gaat of online winkels. Het is te merken dat het artikel is geschreven voor en door kenners. jammer.

Kees

|Straks stapt coolblue nog in de porno industrie, dildoshop :-), why not….?

Daan

Interessant artikel.

@Wim, dit blog het emerce en draait dus om e-commerce. Hierbij is het logisch dat dit dan voor en door “kenners” geschreven wordt.

Mee eens!

Ik ben het wel met de persoon eens! Er wordt regelmatig over dezelfde bedrijven gesproken en geschreven. TIP: Geef is meer aandacht aan de kleinere webwinkeliers die de publiciteit ook zeer goed kunnen gebruiken i.p.v. iedere keer reuzen als Cooblue of KLM.

Erik van der Veen

Wat mij betreft blijft Emerce veel schrijven over Coolblue. Dat bedrijf snapt namelijk heel goed hoe het spelletje gespeeld wordt en zijn een uitstekend voorbeeld voor vele anderen:

– niche-shops hebben de toekomst
– ze pakken alles zeer pragmatisch aan en kunnen snel schakelen
– ze stellen de klantbehoefte centraal
– ze zijn transparant, bereikbaar en toegankelijk
– ze zetten zwaar in advies en productvideo’s
– enig relativeringsvermogen en gezonde zelfspot is Pieter Zwart niet vreemd
– ze zetten mooie stappen richting fysieke winkels
– ze laten door omzetgroei zien dat ze succesvol zijn

In online marketing presentaties gebruik ik Coolblue vaak als voorbeeld. Daar merk ik overigens wel dat de naam bij 98 procent van de toehoorders volslagen onbekend is. Dat is op zich niet zo verwonderlijk natuurlijk omdat Coolblue an sich (los van enkele winkels) nog niet echt iets is. Het is niet zo dat je deze zin eenvoudig en zinvol kan aanvullen. Ga nu naar Coolblue.nl want….

Als ze dat echt willen, moeten ze naar mijn mening echt een overkoepelend online warenhuis maken waarin alle producten uit hun shops te bestellen zijn. Dan heb je een reden om naar de site te gaan.

Overigens is dit geen verkapte sollicitatie bij Coolblue. Een enkeltje Rotterdam-Groningen duurt minimaal 2:39 uur 😉

Pieter

Tja, ik zit toch meer te wachten op coolblue nieuws dan op nieuws over hoe een kleine webshop een groter assortiment heeft of hoe goed daar de klantenservice is.

Kom op, het is toch normaal dat bedrijven als CoolBlue, Zalando, Wehkamp, Docdata en ga zo maar even door nieuwswaardig zijn in ons wereldje.

Ik bespeur meer jaloezie dan serieus onderbouwde meningen hoe Emerce zou kunnen verbeteren.

Mijn complimenten voor Emerce! Direct een met feiten onderbouwde reactie, daar kunnen veel blogs nog veel van leren.

Remko

Coolblue is en blijft in onze ogen één van de beste voorbeelden van hoe het moet en vooral ook van hoe het kan!

Ze zijn concurrent van ons op diverse productgroepen, maar dat doet niets af aan de enorme prestatie!

En ach als ze eens wat van je kopiëren is dat toch een compliment :).

Rambo

Goed nieuws, ik bestel vaak bij CoolBlue en ben er zeer tevreden over! Ook als een product niet goed is, geen gezeur gewoon terugsturen en je krijgt een nieuw product of je geld terug.

Max

Is het niet juist zo dat deze mini webshops op korte termijn de aankomende jaren goede resultaten boeken in Google doordat ze het keyword bevatten maar dat juist op lange termijn de merknamen het goed gaan doen. In de VS wordt Google vaak al gepasseerd omdat mensen direct naar Amazon gaan. Als dat hier evenzo gaat zullen deze microshops een hoop gratis organisch verkeer mislopen en kan Coolblue misschien beter inzetten op een groot warenhuis op coolblue.nl

Erik van der Veen

Op mijn weblog heb ik een artikel geschreven met daarin een groot aantal factoren die bijgedragen hebben aan het succes van Coolbue: http://google-advies.blogspot.nl/2012/08/coolblue-snapt-e-commerce.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond