Deel dit artikel
-

‘Einde aan misleiding en ongewenste sms-abonnementen’

Sms-bedrijven willen niet het lachertje van de telecombranche worden. Ze beloven op te treden tegen misleidende reclames voor dure sms-abonnementen op tv en internet. Althans, als ze een externe monitor financieel rond krijgen.

Op 1 maart wordt weer een nieuwe gedragscode voor de sms-branche van kracht. De derde in zeven jaar. Die gedragscode regelt, kort gezegd, hoe aan- en afmelding moet werken rondom sms-abonnementen op spelletjes, beltonen en wallpapers. “Na aanmelding krijg je een sms met de melding dat je een abonnement neemt en wat de kosten zijn. Een abonnement kun je beëindigen met het antwoord Uit of Stop, altijd”.

De voorzitter van Stichting SMS Gedragscode, Jilles van den Beukel, zegt dat de leden reeds akkoord zijn met deze vorm van zelfregulering. Wie de eigen regels overtreedt, kan een maximale boete van 100.000 euro krijgen. Dat was 20.000 euro. Bovendien, en dat is volgens de voorzitter een belangrijke verandering, gaat een extern bureau op zoek naar misleidende reclame.

Wie dat zogeheten loket gaat bemannen staat nog niet vast. Van den Beukel omschrijft de functie: “Tot nu toe werkten we reactief. We handelden alleen als reactie op ontvangen klachten. Het loket gaat proactief op zoek naar overtredingen, waaronder ook misleidende reclame. Van week op week zal er op wisselende deelterreinen worden gezocht. De ene keer bijvoorbeeld op Marktplaats, de andere keer contactadvertenties of in de kranten”. De stichtingsleden horen niet te weten van waar wordt gepatrouilleerd.

“Er komt speciale aandacht voor misleiding van jongeren”.

Van de Beukel houdt een slag om de arm. De intentie voor patrouille door externe derden is er, maar de stichtingsleden zijn nog niet akkoord over de financiering.

“De kern van het probleem van dure sms-abonnementen zijn de misleidende reclames er omheen” Die beloven andere zaken dan in eerste instantie doet vermoeden. “Daarom gaan we ook de Sms Reclamecode aanpassen. Die moet definiëren wat misleidende reclame is”.

Er zullen dus nog maanden of kwartalen verstrijken voordat ook daar weer de angel uit is. Eerst stelt de branche zelf een nieuwe code op, vervolgens mogen de leden van de Reclame Code Commissie er een oordeel over geven.

Uit een onderzoek van Stichting Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust onder 1.000 respondenten blijkt dat een kwart van de jongeren tussen de 8 en 17 wel eens ongewild zat opgezadeld met een sms-abonnement. Ze dachten aan een prijsvraag mee te doen of gratis beltonen en wallpapers te krijgen, maar trapten in werkelijkheid in een commerciële valkuil.

PvdA-kamerlid Martijn van Dam zegt vandaag een voorstel in de Tweede Kamer te presenteren tegen sms-misleiding. Details daarvan moesten kort voor publicatie nog verschijnen. “Dit is mij al jaren [een] doorn in t oog”.

De Consumentenbond zei eind vorige week dat het in de komende maanden actie gaat voeren om commerciële sms-terreur uit te bannen.

Foto: Marco Raaphorst (cc)

Naschrift: in een eerdere instantie stond in dit verhaal een abusievelijke verwijzing naar Michel Hendriks. Hij was op geen manier operationeel betrokken bij sms-activiteiten van Mobillion.  

Deel dit bericht

3 Reacties

vic tiem

"de leden reeds akkoord zijn met deze vorm van zelfregulering" HAHA too late, too little

Job Baart de la Faille

Prima dat er weer eens actie wordt ondernomen. Er zijn echter meer partijen in dit spel die er belang bij hebben om het maar lekker zo te laten. Zoals Google met het Adsense netwerk: http://blog.mindbus.nl/de-donkere-kant-van-het-google-advertentie-netwerk/ De advertentienetwerken en mediabureau's zouden dus ook eens actie moeten ondernemen.

Juan Vasquez

http://www.sms-me.niet.nl lijkt me een idee…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond