Deel dit artikel
-

Emerce eRetail: Retail moet boeien en binden

Het multibrand retailconcept staat onder druk en gaat verdwijnen, mogelijk onder invloed van typische brandstores als Nike en Apple. Dat voorspelde Jan Peters, eigenaar van de Score Group, vanochtend tijdens een discussie over de toekomst van retail op Emerce eRetail in Bussum.

De multibrandomgeving is kansloos, zei Peters. Volgens hem staan prijzen en marges onder druk. “Daarentegen voorspel ik een gouden toekomst voor de warenhuizen, maar in een nieuw model, waarbij de supermarkt steeds meer als wholesaler fungeert en merken hun eigen winkel laat inrichten.”

Volgens Peters verandert de markt veel sneller dan iedereen gedacht had. “Oriënteren in de stad, wie doet dat nog, nu iedereen met een iPad op de bank zit?”

Maar Greg Nieuwenhuys van outdoorretailer Bever kon zich niet vinden in de doemverhalen van zijn buurman. “Ik ben blij dat ik de microfoon even heb”, sprak hij. Nieuwenhuys ziet volop mogelijkheden voor beleveniswinkels zoals Bever. “In onze branche zien we helemaal niet de trend van verticale brandstores. In tegendeel, merken vragen ons juist om hen te helpen bij het vermarkten van producten.”

Algemeen directeur Linda Keijzer van ANWB zegt niet te geloven in het multichannelverhaal. “Wij benutten alle kanalen en ze zijn allemaal even relevant. Wij investeren vooral in nieuwe pilotstores, maar zoeken wel de vernieuwing op.”

De nieuwe winkels van de ANWB wordt onder meer gekenmerkt door een ‘swipebaar’ digitaal schap en voor specifieke informatie van een verzekeringsadviseur kunnen klanten zich wenden tot de welbekende praatpaal in de winkel.

Marc Koster, CEO en medeoprichter van Create2Fit, ziet de markt minder zwart-wit. Volgens hem zijn er tal van producten die mensen graag online bestellen. “Een stofzuiger wil je niet aan de vrienden laten zien, maar de aanschaf van een televisie is wel degelijk nog altijd een winkelmoment, waarbij men zich wel online orienteert.”

Toch gelooft Patrick van Buuren, directeur Paradigit, dat winkels meer de richting opgaan van showrooms. “Ik begrijp heel goed dat een winkel als Bever weinig last heeft van internet, omdat zij een typische belevenis bieden. Maar dat geldt niet voor veel andere producten.”

Voor Steven Bakker, al zeventien jaar CEO van BAS Group (eigenaar Dixons), geldt maar een uitgangspunt: “Het is een kwestie van boeien en binden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond