Europees marktaandeel Internet Explorer zakt tot 40 procent

chrome
Pagina tools
NIEUWS - 06 juni 2011 06:49

Microsofts Internet Explorer verloor afgelopen jaar 20 procent marktaandeel. In Europa heeft het bedrijf 46 procent van de browsermarkt in handen. In de weekenden daalt dat nog verder tot net boven de veertig procent.

Twee browsers werden afgelopen jaar zichtbaar populairder: Safari van Apple, zowel via vaste computers als iPod, iPad en telefoon, en Chrome van Google. Het marktaandeel van Firefox-software lijkt muurvast te zitten rond de 30 procent.

Het Franse At Internet onderzocht tussen maart en mei het gebruik van browsers onder een kleine 17.000 websites in Europa en komt tot de volgende constatering:

Microsoft houdt een groot marktaandeel, omdat Internet Explorer vaak standaard op kantoorcomputers is geïnstalleerd. At Internet laat zien dat Microsofts software in de weekenden nog eens twintig procent aan gebruik verliest, wat wordt opgevangen door Chrome en Safari.

Zeker zes op de tien consumenten gebruikt Internet Explorer niet als ze mogen kiezen:

Een andere aspect van het onderzoek is de bounce rate, of flitsbezoek. Dit zijn bezoekers van een website die voordat ze daadwerkelijjk iets gebruiken, lezen of bekijken al weer weg klikken. Opera en Safari scoren op dit terrein het best slechtst. Daarnaast blijven Opera-gebruikers ook het langst op een pagina plakken:

Het commerciële belang van webbrowsers begint gestaag toe te nemen. Hun functie verbreedt. Tot op heden worden ze voornamelijk gebruikt om over het web te surfen. Ze worden echter ook steeds iets vaker gebruikt als webwinkel, een distributiekanaal om software, spellen, boeken en zelfs complete winkels te integreren in de browser.

Bovendien zijn moderne browsers dragers van nieuwe diensten en digitale mogelijkheden. Google onderstreept dat door diensten als Mail en Docs per 1 augustus niet meer door te ontwikkelen voor oudere browsers.

Foto: Shannon Hauser (cc)

Meer over:

Apple, Applicaties, Browsers, E-commerce, Google, Logisitiek, Microsoft, Mozilla, Opera, Software

Reacties op "Europees marktaandeel Internet Explorer zakt tot 40 procent"

Er zijn tot nu toe 2 reacties geplaatst. Reageer ook!

“Een andere aspect van het onderzoek is de bounce rate, of flitsbezoek. Dit zijn bezoekers van een website die voordat ze daadwerkelijk iets gebruiken, lezen of bekijken al weer weg klikken. Opera en Safari scoren op dit terrein het best.”
Ik zou zeggen “Opera en Safari scoren op dit terrein het slechts.” Deze hebben immers de hoogste bouncerate hetgeen meestal een slecht en niet best teken is voor een websitebezoeker, toch?

Je hebt gelijk, Kees-Jan. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers