Deel dit artikel
-

Facebook handelt tegen retargeting

Facebook implementeert eind maart het beleid van Your AdChoices, een systeem van de adverteerdersmarkt dat retargeting blokkeert als de consument dat wil.

De implementatie is volgens AdAge niet zozeer de wens van Facebook zelf, maar vloeit voort uit vragen van grote adverteerders en reclamenetwerken. Bedrijven doen hun best zich te houden aan privacyregels waarmee consumenten aangeven dat adverteerders hun gedragingen online niet mogen volgen. Retargeting, zoals dit heet, is de praktijk waarbij een adverteerder op site X een cookie plaats en op site Y, bijvoorbeeld Facebook, weer gericht zijn commerciële boodschap kan vertonen.

De implementatie van Your AdChoices, een opt-outsysteem van de adverteerdersmarkt, stelt leden van Facebook in staat om te zeggen dat adverteerders hen niet meer op de profielensite mogen benaderen.

Dit geldt enkel voor de advertenties worden aangeleverd door externe reclamenetwerken (DSP’s) die mogen inhaken en bieden op Facebooks beschikbare reclameposities. Deze externe exchanges verlangen van aangesloten sites dat ze de optie ‘AdChoices’ bieden. Daarom omarmt Facebook dit ook.

De toevoeging van AdChoices als ‘non-targetingoptie’ gaat zichtbaar niet van harte. Facebook toont het bekende, bijbehorende icoon in principe niet. Het verschijnt enkel als de gebruiker met zijn muis over het wegklikkruisje zweeft dat bij Facebookreclames is te zien.

Gisteren verscheen overigens een voor Facebook veronrustende studie van Pew, waaruit blijkt dat een op de vijf (Amerikaanse) Facebook gebruikers het sociale netwerk heeft verlaten. Bestaande gebruikers zouden van plan zijn om minder tijd aan het netwerk te besteden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans Willems

Begrijpelijk dat FaceBook dit niet fijn vindt. Uiteindelijk zijn de ideeën van Seth Godin (Permission Marketing) zo slecht nog niet ondanks dat ze al meer dan 10 jaar oud zijn. FaceBook zal er mee moeten leven.

Ik zie nu voor het eerst online marketing systemen (www.blueconic.com) opkomen die Permission Marketing als het ware hebben ingebouwd. Voordurend meten of iemand bereid is om met je “mee te gaan” en deze kennis gebruiken in de volgende interactie. Of natuurlijk keurig permissie vragen. Seth moet hier vrolijk van worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond