Deel dit artikel
-

Facebook wil meer halen uit datamining

Facebook test een nieuw advertentieprogramma, gebaseerd op loyaliteitsprogramma’s van bekende merken. Er is een samenwerking opgestart met datavreters Epsilon, Acxiom en Datalogix.

Bij de proef worden historische aankoopgegevens die zijn verzameld in het kader van loyaliteitsprogramma’s (zoals klantenkaarten) gekoppeld aan Facebook-profielen. Die koppeling vindt plaats op basis van aan merken verstrekte e-mailadressen en telefoonnummers, maar er worden geen persoonsgegevens uitgewisseld.

Vakblad AdAge noemt een aantal toepassingen. Zo zou Pampers luierreclame kunnen tonen aan inwoners van North Carolina, waarvan bekend is dat die babyproducten hebben gekocht.

De deelnemende bedrijven claimen ‘micro targeting’, zeker in combinatie met de toch al gedetailleerde profielen van Facebook, zij het dat privacyregelgeving wel een beperkende rol kan spelen. Onduidelijk is bijvoorbeeld of en hoe consumenten toestemming zullen geven voor het gebruik van de gegevens.

Nieuw is dit overigens niet. Datalogix levert al langer historische klantgegevens aan AppNexus, Invite Media en MediaMath en marketeers werken al enige tijd met datamining uit CRM (klantrelatiebeheer) bestanden.

Het is niet duidelijk op welke termijn Facebook dit soort mogelijkheden aan adverteerders wil gaan aanbieden. Het bedrijf wilde geen commentaar geven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond