Deel dit artikel
-

FD.nl verdwijnt achter betaalmuur

De site van het Financieele Dagblad is alleen nog toegankelijk voor geregistreerde gebruikers of, beperkt, voor gratis geregistreerde gebruikers. De uitgever is hiermee het eerste Nederlandse dagblad dat een betaalmuur introduceert. (meer…)

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen Bos

Algemeen nieuws is eigendom van het “volk” en wordt hoe langer hoe meer door sociale kanalen als Twitter en Facebook vergaard. Waar journalisten wél een rol spelen, zoals bij de het FD ( en waarschijnlijk op genoeg andere plekken ) heeft nieuws nog steeds waarde. Deze toegevoegde waarde moet betaald worden. Betalen met geld, je identiteit of beiden…. Prima model, de consument heeft ook hier weer voldoende keus.

David

“De uitgever is hiermee het eerste Nederlandse dagblad dat een betaalmuur introduceert”.

NRC Handelsblad heeft jaren geleden al een betaalmuur ingevoerd en een digitaal webabonnement geïntroduceerd.

Jannemiek - Emerce

@David Het nieuws op de site van NRC is nog toegankelijk. Het FD is de het eerste dagblad met een volledige betaalmuur.

Rob

Tja, iedere consument bepaalt zelf wat ie iets waard vindt. Het zou me verbazen als veel mensen hier gebruik van maken.

Willie van den Heuvel

Laten ze eerst alles goed voor elkaar hebben voordat ze geld gaan vragen 😉 http://screencast.com/t/AyOb1fqM5

Er zal vast een plan achter zitten. Hoewel ik de abonnementen wel wat goedkoop vind. Krijgen ze na een abonnement ook nog reclame te zien?

Jos

Naar mijn idee werkt dit alleen als er wel heel specifieke content op het FD staat die elders niet gratis te verkrijgen is.

Heeft Elsevier, wel geen dagblad, ook niet een keer zo’n experiment gedaan?

Martijn Coenen

Er zijn meer voorbeelden van content aanbieders die achter een muur zijn gaan zitten. Met verschillende resultaten. De een zag zich genoodzaakt om de muur weer af te breken omdat de bezoekers de content elders gingen zoeken, bij de ander is het een succes.

Zoals eerder geschreven hangt het af hoe uniek je content is. Generiek nieuws kun je niet achter een muur hangen. De concurrentie is daarvoor te groot. Het FD kan hier wat mee behalen als ze echt goede en unieke financiële content kunnen bieden die niet op, bijvoorbeeld, nu.nl/economie staat. En dan niet een paar artikeltjes, maar de hele content moet die uniekheid hebben.

Maar op actualiteit (het populaire “breaking news”) is het niet mogelijk een muur neer te zetten. Maar daar is de krant zelf ook niet meer voor geschikt. Alleen nog voor de achtergronden en specifiek onderzoek is er markt. “The information behind the news”.

Zelf lees ik het FD niet, geen waarde voor mij. Maar misschien wel voor de CFO of de belegger die strategische overwegingen maakt.

Donald Res

We hebben onlangs een blog geschreven over “perceived content value” die op bovenstaande discussie ingaat. Wellicht interessant om te lezen:
http://cleeng.com/blog/content-monetization-matrix/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond