Deel dit artikel
-

FD: ‘tolpoort biedt meer dan geld uit abonnement’

Het Financieele Dagblad wil in het eerste kwartaal van 2011 het online nieuws achter een tolpoort zetten. Volgens van Lierop wordt ook gekeken naar een model op basis van registraties. “Met bepaalde rechten krijg je toegang tot delen van de site. Registratie is waardevol. Daarmee kun je beter profiled advertising aanbieden dan bij een anonieme bezoeker.”

Dat het Financieele Dagblad een betaalmuur wil instaleren is al langer bekend. Met de lancering van de nieuwe site in het eerste kwartaal van 2011 komt het er nu ook daadwerkelijk van. "We zorgen wel dat content deels doorzoekbaar blijft voor zoekmachines. We kijken voor het model naar Financial Times en De Tijd." De Tijd en l’Echo van De Persgroep volgen beide een Financial Times-achtig model.

Van Lierop denkt dat de content van het Financieele Dagblad kritische informatie is voor de doelgroep. "We kunnen snel zakelijke inzichten geven en dat is waardevol. Dat moet je niet alleen met advertising benutten, maar ook in andere betaalmodellen." Hij beseft dat het bezoekersaantal terugloopt met het installeren van een tolpoort. "Er is natuurlijk een verschil in hoeveel je aan bannerinkomsten kunt genereren met de unieke bezoeker zonder betaalmodel en hoeveel inkomsten je aan een unieke bezoeker kunt genereren door een betaalmodel. Die balans moet je wel in de gaten houden. Het teruglopend uniek bereik moet gecompenseerd worden uit abonnementsmodellen."

Registratie

Het Financieele Dagblad kijkt naar een model waarin een lezer in verschillende stappen naar een abonnement kan komen. "Als mensen zich registreren krijgen ze rechten om bepaalde dingen te doen. Als mensen veelvuldig gebruik maken van ons nieuws, dan moeten ze betalen. Maar daarvoor zitten nog verschillende stappen", aldus Van Lierop.

Een registratie waarmee meer data wordt verzameld, vertegenwoordigt meer waarde dan alleen de centjes die er uit kunnen komen. Van Lierop: "Je kunt beter profiled advertising aanbieden dan bij de anonieme bezoeker." Al te veel wil Van Lierop nog niet kwijt over het betaalmodel. "We doen onderzoek. De exacte invulling moet nog blijken."

Toekomstplannen

In Nederland hebben de meeste grote uitgevers plannen voor een betaalmodel. Zo komt het Nederlands Dagblad over twee maanden met een betaalmuur waarbij de artikelen worden geprijsd tussen de tien cent en één euro. Ook Telegraaf Media Groep heeft plannen om bezoekers van zijn site geld te vragen om artikelen te mogen lezen. Lezers van de papieren krant De Telegraaf zouden op internet niet extra hoeven te betalen. De TMG-directie denkt wel dat, bijvoorbeeld, berichtgeving op De Financiële Telegraaf geld waard is voor de online lezers. Privé mogelijk ook. Mecom Group, eigenaar van onder meer Wegener, heeft plannen om nog dit jaar geld te gaan vragen voor lokaal eigen nieuws. De nieuwe digitale strategie, moet de blijvende verliezen in printadvertenties in de toekomst opheffen. Algemeen en internationaal nieuws blijft online gratis toegankelijk. Mecom is eigenaar van meer dan 300 titels, onder meer in Nederland, Denemarken en Noorwegen.

Verschillende Nederlandse specialistische uitgevers hebben de weg naar het betaalmodel voor online nieuws al gevonden. Zo zag Reisrevue met een online betaalmodel het aantal abonnementsopzeggingen teruglopen. Media Business Press werkt met een online betaalmodel voor Boekblad en wil dit ook voor andere uitgaven gaan hanteren, zoals bijvoorbeeld vakblad VMT (Voedingsmiddelentechnologie).

Andere initiatieven zijn er ook. NRC Handelsblad heeft bijvoorbeeld een ePaper waarin de artikelen uit de papieren krant tegen betaling digitaal te lezen zijn op verschillende apparaten. De digitale editie van de krant is bij verschillende dagbladen als bijvoorbeeld NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad gratis voor abonnees beschikbaar. Voor niet-abonnees is deze soms, zoals bij De Telegraaf, tegen betaling eenmalig op te vragen, zonder dat de lezer een langlopend abonnement hoeft af te sluiten.

Over de grens

In het buitenland zijn meerdere dagbladen al achter een betaalmuur verdwenen. Onder meer De Tijd in België en l’Echo in Frankrijk. News international, van Rupert Murdochs internationale uitgever News Corporation, heeft drie van de vier kranten afgesloten voor lezers die de portemonnee niet willen trekken. The Times, The Sunday Times en News of the World zijn alleen nog tegen betaling online te lezen. Ook Playboy lanceerde een gratis site die SFW (safe for work) is en waar met pre-paid abonnementkaarten wordt gewerkt. Deze site moet het kwakkelende digitale deel van Playboy er weer bovenop helpen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark de Bruin

10 jaar terug in de tijd dus. In 2000 was ik mede-verantwoordelijk voor de bouw en lancering van de tweede versie van FD.nl. Wat een mooie tolpoort zat daarin 😉

remarker

Het is altijd aangenaam wanneer een journalist het fatsoen heeft om de eerste keer dat iemand wordt genoemd naar aanleiding van een contact met betrekking tot een artikel om zijn/haar naam volledig weer te geven. Echter dit geldt schijnbaar niet voor Emerce waar men permanent spreekt over van Lierop of Van Lierop.  De journalist moet niet vreemd opkijken wanneer de volgende keer de persoon niet langer beschikbaar is voor een reactie voor Emerce of redacteur Starkenburg

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond