Franse nationale krant kiest Nederlandse dienst voor betaalmuur

krant uitgever betaalmuur
Pagina tools
NIEUWS - 23 juni 2011 16:01

La Tribune, na Les Echos het tweede grote financieel-economische dagblad in Frankrijk, kiest voor het Nederlandse Cleeng om online betaalde content aan te bieden. Het bedrijf biedt uitgevers en bloggers een plug-in waarmee ze delen van content af kunnen schermen.

La Tribune trekt 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand. De uitgever gebruikt de variant van Cleeng, een aangepaste variant van de dienst voor grotere spelers. Daarnaast biedt het bedrijf, in zekere zin te vergelijken met Google One Pass, een gratis plug-in voor Joomla, Drupal, Brightcove en WordPress. Na installatie kan de gebruiker aangeven welke delen van content afgeschermd moeten worden. Niet de hele site hoeft achter een betaalmuur, het kan bij bepaalde delen blijven. Zo kan een hele tekst beschikbaar gemaakt worden, maar moet de lezer betalen voor een conclusie.

Thomas Loignon, directeur nieuwe media bij La Tribune is vooral gecharmeerd van de vele keuzes die Cleeng de gebruiker, in dit geval de lezer, biedt. “De consument is bereid te betalen voor content online, mits de weg daar naartoe niet te ingewikkeld is.”

De content blijft met de oplossing van Cleeng met één druk op de knop voor de eindgebruiker – tegen betaling – wel toegankelijk. Een loyaliteitsprogramma moet de content verder verspreiden onder het lezerspubliek.

De eindgebruiker van de dienst meldt zich met een druk op aan voor een account op Cleeng. Zo kan de authenticatie bijvoorbeeld via Facebook verlopen. Betalen kan met PayPal, Google Checkout, Visa, Mastercard, sms en iDEAL.

Volgens Frédéric Léaux, IT-directeur bij La Tribune, is vooral de mogelijkheid om de data van Cleeng samen te voegen met data uit de eigen CRM-database, een voordeel.

Tot nog toe kende het bedrijf geen grote klanten. Er waren in het begin enkele kleinere blogs die gebruik maakten van Cleeng. Inmiddels gebruiken 320 kleinere uitgevers, voornamelijk bloggers, de dienst. Elke week komen hier nog eens 25 bij. Van de gebruikers komt 70 procent uit de Verenigde Staten. Het aantal transacties moet nog op gang komen. Sinds de start in april dit jaar, zijn er 1.000 transacties gedaan via de dienst.

Onderscheidend is het loyaliteitsprogramma voor eindgebruikers. Als iemand bijvoorbeeld toegang tot een video koopt en deze vervolgens verspreidt via Twitter of Facebook, dan is er geld te verdienen. Kopen de volgers ook de toegang tot deze content, dan kan de uitgever een deel van de opbrengst afstaan aan de eindgebruiker die de content verspreid heeft. Deze beloning kan oplopen tot 50 procent van de aankoopprijs. Het is aan de uitgever om te bepalen hoe hoog de beloning is.

De creditpunten kunnen, mocht de uitgever dit willen, omgezet worden in geld. Een andere optie is dat de eindgebruiker met de credits weer toegang krijgt tot andere content. De content die de eindgebruiker koopt, bij verschillende sites, komt in een persoonlijke bibliotheek terecht.

Ook is er voor uitgevers de mogelijkheid om lezers om te zetten in abonnees. Cleengs is hier nog wat terughoudend in, maar biedt grote spelers de optie om een trouwe lezer, bijvoorbeeld iemand die drie keer in de maand een artikel koopt bij een krant en dat drie maanden achter elkaar, een abonnement aan te bieden. “Alleen als de eindgebruiker daar welwillend tegenover staat”, haast Res zich te zegen.

De contenteigenaar kan tussen 0,15 en 19,99 euro vragen voor toegang. Cleeng houdt 10 procent van de omzet. De strategie is om vooral grote uitgevers actief te benaderen. Met de WordPress-plug-in richt Cleeng zich ook op de kleinere blogger, maar er wordt minder tijd en marketing ingestoken om deze groep te benaderen.

Bij de concurrerende dienst, Google One Pass, kunnen uitgevers werken met verschillende modellen. Zo kan een abonnement aangeboden worden voor een bepaalde tijd, maar ook is er de mogelijkheid voor ‘freemium’ content of het aanschaffen van een enkel artikel. Een abonnee met een printabonnement kan bijvoorbeeld ook korting krijgen op digitale content. Dit is met Cleeng niet mogelijk.

Cleeng kent een kantoor in Frankrijk en Nederland. De startup is een samenspel tussen voormalige Philips collega’s: de Franse Gilles Domartini en de Nederlandse Res. Het bedrijf richt zich hoofdzakelijk op de Amerikaanse, Franse en Duitse markt, al wordt Nederland ook meegenomen.

Reacties op "Franse nationale krant kiest Nederlandse dienst voor betaalmuur"

Er is tot nu toe 1 reactie geplaatst. Reageer ook!

Recente wetgeving biedt ook interessante kansen in NL voor Cleeng, want straks gaan alle contentsites door de beperking in advertising via cookies achter een zekere vorm van een advertentiemuur c.q. betaalmuur vergelijkbaar met grote “muren” als: Facebook, Linkedin, Hyves, etc.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers