Deel dit artikel
-

‘Gemiddeld veertien trackers per webpagina’

De grote websites hebben gemiddeld veertien trackers om informatie van en over bezoekers af te vangen. Hooguit een derde daarvan is van de sitebeheerder zelf. De rest is van derden en, daarom, onderhevig aan de aanstaande cookiewet.

Een onderzoek naar privacygerelateerde cookies door TRUSTe in Engeland laat zien dat bedrijven nog bergen werk moeten verzetten om een begrijpelijk en toegankelijk privacybeleid te formuleren. Daarnaast krijgt ze nieuwe wettelijke verplichtingen die hun digitale werk alleen maar complexer maakt.

Vijftig van Engelands grootste websites zijn door de privacyorganisatie onderzocht. Enkele conclusies:

  • 68 procent van de trackers (cookies) op een site is van derde partijen
  • 96 procent van de sites heeft online zijn privacybeleid staan
  • 16 procent verwoordde zijn privacybeleid ook in beknopte, begrijpelijke termen
  • Eenderde van de onderzochte sites meldt dat verzamelde profielinformatie automatisch met derden wordt gedeeld voor commerciële doelen
  • Tachtig procent van de ondernemingen vertelt niet voor hoe lang de verzamelde data wordt bewaard

Het feit dat twee derde van de trackers op sites door derden wordt beheerd, kan binnenkort tot problemen leiden. Volgende maand moet in Engeland de nieuwe cookiewet zijn geïmplementeerd. Vanaf dat moment moet de online consument, strikt genomen, per cookie aangeven of die op zijn computer mag worden geplaatst. Het cookie is het mechanisme dat persoonlijke dataverzameling faciliteert.

Als de sitebeheerder zelf een cookie plaatst, hoeft hij daar geen toestemming voor te vragen. Zodra een andere partij dat via zijn site gaat doen, moet er wel toestemming zijn. Hoe die vraag om toestemming er gaat uitzien in Engeland valt te bezien. Vanaf begin 2013 zal dit naar alle waarschijnlijkheid via de webbrowser verlopen.

Browsers staan dan standaard zo ingesteld, dat ze geen cookies van derden accepteren. De consument moet die optie dus zelf nog aanzetten na installatie van zijn browser.

De Financial Times weet dat de site van het Engelse college bescherming persoonsgegevens expliciet om toestemming vraagt, maar dat in slechts tien procent van de gevallen daadwerkelijk krijgt. Negentig procent van de bezoekers van de site laat gaan data over zichzelf verzamelen (zie optie bovenaan site).

Foto: Alberto Veiga (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter Hulst

Goed onderzoek – laat ook zien hoe enorm versplinterd de technologie is. Al die trackers – wat voegen ze eigenlijk toe? Wel grappig overigens dat engelse college bescherming persoonsgegevens idd toestemming vraagt op een nette manier maar daarnaast na toestemming wel gewoon Google analytics gebruikt – dat is dan weer wat vreemd. Mooi voorbeeld ook op BT.com

Edwin Res

Met deze chrome extentie kan je het makkelijk bijhouden, sommige lopen op tot 25 trackers!

guest

“Negentig procent van de bezoekers van de site laat gaan data over zichzelf verzamelen ”

“laat gaan” ? Wat moet dat, in deze zin/context betekenen ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond