Deel dit artikel
-

Google vernieuwt concept van zoekresultaten

De resultaten bij Google gaan er binnenkort anders uitzien. De webzoeker gaat proberen daadwerkelijk antwoord te geven op zoekopdrachten.

Een zoekopdracht op Google levert vandaag enkel een reeks blauwe links op. Een klik op de bovenste moet het beste antwoord geven en die daaronder bijna de beste. Deze dagen introduceert de zoekmachine een vernieuwing aan zijn interface die de relevantste informatie uit die afzonderlijke links bundelt.

Deze vernieuwing wordt onder de naam ‘Knowledge Graph’ uitgerold. Simpel gezegd: de zoekmachine wil niet enkel informatie geven maar ook kennis overbrengen.

Een zoekopdracht naar Marie Curie kan dit resultaat gaan opleveren:

In alle andere voorbeelden die Google geeft, is te zien dat dit blik met ‘meta-informatie’ rechts bovenin de markt van de zoeresultaten verschijnt. Daar staan in de regel echter tekstadvertenties. Het is nog niet bekend hoe die twee zich gaan verhouden ten opzichte van elkaar.

Knowledge Graph wordt deze dagen uitgerold over de Amerikaanse versie van de zoekmachine. Andere talen volgen in de komende maanden.

Microsoft Bing kreeg in de afgelopen dagen ook een nieuw jasje. Door kennis van Facebookvrienden te koppelen met de zoekmachine hoopt ook Microsoft kennis en oplossingen over te brengen in plaats van klikbare links. Wolfram Alpha is sinds zijn lancering al een pure antwoordmachine.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond