Deel dit artikel
-

Groupon: ‘Wij bepalen de markt’

Sinds kort heeft Groupon Nederland een nieuwe directeur: Jan Willem Kaasschieter. Volgens eigen zeggen de juiste man op de juiste plek. Hij wil de concurrentie een stapje voorblijven.


Eindelijk weer een lokale directie?
“Toen ik in januari aantrad, zat er iemand uit Frankrijk die alle omringende regio’s met elkaar moest oplijnen. Ik was inmiddels alweer twee jaar bij Groupon werkzaam en verantwoordelijk voor Noord-Nederland. Vanuit die hoedanigheid zat ik al in het managementteam. Het verschil is dat ik nu verantwoordelijk ben voor heel Nederland en naast sales operations erbij doe. Dat houdt in dat ik mijn aandacht meer moet verdelen. Ondertussen blijven we groeien en nieuwe features en diensten uitrollen. En moet ik op de efficiëntie blijven letten.”

Welke sfeer heerst er: van een beursgenoteerde multinational of van een startup?
“We hebben een sterke bedrijfscultuur met veel jonge mensen. Bij bewezen kwaliteiten krijgen zij snel meer verantwoordelijkheid en kansen, in Nederland dan wel daarbuiten. Ik ben een people manager en zit daarom graag dicht op de mensen. Die lijn wil ik voortzetten met behoud van de startupmentaliteit. Dat de beurskoers in twee jaar van 26 naar zes dollar is gedaald, lijkt de Nederlandse ambities niet te remmen.”

Dicteert Amerika wat er hier gebeurt?
“Ik werkte eerst bij Deloitte, deed een MBA en ben afgelopen jaren groot geworden met de Groupons. Vergeet niet dat dit een markt is die vier jaar geleden nog niet bestond. We zijn marktleider en willen dat blijven. In Nederland zijn wij het die de marktkennis, de contacten hebben en de klantenservice en lokale productontwikkeling doen. In onze dienstverlening maken we wel gebruik van technologie die uit Amerika komt. Die wil ik zoveel mogelijk naar Nederland halen. Want daar zit nog een lacune: het exporteren van VS-technologie naar andere delen van de wereld.”

Noem eens een voorbeeld.
“Een voorbeeld van ‘Amerikaanse import’ is het zogeheten merchant center. Dat is een online dashboard waarmee ondernemers die de dagelijkse deals doen meer informatie over hun klanten krijgen, inclusief tips over upselling. De Amerikaanse ervaringen worden met Europa gedeeld. Een andere nieuwigheid is een conceptuele. Eén waarbij we een pull-strategie kunnen hanteren. Daarbij hoeven we geen deals op te sturen, maar kunnen mensen naar onze site of app komen om ze te vinden. Bijvoorbeeld: mensen gebruiken de app om in New York een pizza te vinden. We tonen een hele trits pizzeria’s met actuele deals. Ik verwacht dat mobiel hierdoor over een paar jaar groter is dan de andere kanalen.”

Hoe zwaar is de lokale concurrentie?
“We houden ons niet zo bezig met de concurrentie. Wij bepalen de markt met alles wat we doen. De daily deals zijn inmiddels een begrip, maar zeker bij de traditionele retailers valt nog veel evangeliewerk te doen. Groupon past zich met constant vernieuwende technologie aan aan de praktijk van de ondernemer.”

En toch komen jullie niet altijd even positief in het nieuws…
“De tv-aandacht is helaas wel eens wat negatiever getint. Dan kom je ons inderdaad in consumentenprogramma’s tegen. Kijk, in 99 procent van de gevallen gaan de dingen fantastisch. Bij conflicten helpen we de partner en, indien nodig, de consument. We hebben veel blije leden en zijn na drie jaar nog steeds marktleider. Het enige wat je kan doen, is vermijden dat je negatief in het nieuws komt. Wat we in de toekomst wel meer gaan doen, is proactiever zijn en mensen laten weten wat we allemaal te bieden hebben.”

*) Dit artikel verscheen in het aprilnummer van Emerce magazine (#121)

Deel dit bericht

13 Reacties

Stijn Kruijssen

“Het enige wat je kan doen, is vermijden dat je negatief in het nieuws komt.”

Ik had “We moeten er alles aan doen om te zorgen dat onze klanten tevreden zijn” wat sterker gevonden.

P.P.Jansen

Nooit geen problemen gehad met Groupon bonnen of met telefonische vragen ! Ga zo door .

Joost

‘Wij bepalen de markt’ … de consument bepaalt de markt.

Paula Brouwer

P.P. Jansen: “nooit geen” betekent dus: altijd!!! En die ervaring heb ik: altijd gedoe met Groupon! Teveel vouchers verkopen dan je daadwerkelijk afgesproken hebt. Klant is dus de dupe!!!

Tom

Een businessmodel dat grotendeels gebaseerd is op niet ingeleverde vouchers is geen stabiel businessmodel. Mijn ervaringen als adverteerder zijn ook niet zo goed. Er werd gevraagd of ik de onze eigen prijs tijdelijk kon verhogen zodat de geboden korting hoger leek.

Jos

Volgens mij is het de derde keer dat ik een interview met Dhr. Kaasschieter in/op Emerce (web, papier) lees sinds dat hij aangesteld is. Volgens mij kennen we hem (en Groupon) nu wel.

Ewoud

Wat een arrogantie! “Wij bepalen de markt” Groupon vergeet dus niet alleen op het gebied van service de consument…

Paul Haarman

Groupon heeft natuurlijk heel overtuigend het concept van online deals weggezet. Daar kun je niet omheen. Dat af en toe de balans wat doorschiet naar teveel korting en te krappe deals voor de retailer is wellicht te wijten aan een over-enthousiasme van alle betrokken partijen. Toch is het model van Groupon prima, maar misschien moet er nog wat meer nadruk op win-win-win gelegd worden voor de 3 partijen Groupon, retailer en consument.

Dawell

yep, maar goed dat ze de klanten informeren over wie de markt bepaald.

Alex

“maar zeker bij de traditionele retailers valt nog veel evangeliewerk te doen”.
Gerenommeerde partijen willen zich gewoonweg niet associëren met een B-merk zoals Groupon en hun merknaam niet dumpen, dat heeft weinig met evangeliewerk te maken.. 😉

Sharief Niamut

Groupon; ”Wij bepalen de markt” zegt al iets over het bedrijf en marktbenadering. Ik hoor helaas meer negatieve berichten dan positief en dat vind ik jammer. Concept en businessmodel is namelijk erg goed. Hopelijk kan de nieuwe directeur daar verandering in brengen. Good luck!

Mark de haan

Groupon is het meest arrogantste bedrijf in Nederland, geen citaat van mij, maar van diverse (ex) klanten van hen. De retailers zijn er in elk geval niet mee geholpen, en Groupon schrijft alleen rode cijfers. De enige groep die er beter van is geworden, is de consument. En sinds wanneer is het zo dat een retailer niets meer mag verdienen? Het is zo’n goedkope marketingtruc om met kortingen te gaan werken. Zie de modebranche, die houden nu twee maanden eerder dan normaal al “opruiming”. De hele branche heeft een omzetdaling van ruim 10%, omdat ze alles zo goedkoop mogelijk en snel mogelijk willen wegzetten. De consument koopt wanneer ze willen kopen (en geld hebben) niet omdat er toevallig een korting wordt weggegeven. Hooguit gaat het merkimago achteruit (blijkbaar betalen we sowieso teveel denkt de consument) waardoor het in betere tijden lastiger te verkopen zal zijn voor de reguliere prijs. Nee, kortingen weggeven is de meest banale vorm van verkoop, je schiet er weinig mee op.

Dirk Stoepman

Groupon heeft een toezegging ( meerder keren ) gedaan dat ik mijn fetourkosten vergoed krijg.
44 emails en 13 medewerkers verder staat er na 7 weken geen 13,- euro op mijn rekening.
Het is ook heel moelijk omdat terug te storten.!!!
Schaam je Groupon!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond