Deel dit artikel
-

Moet V&D eigenlijk niet wehkamp overnemen?

D-Day vandaag voor het retailconcern Vroom & Dreesmann. Een weekend van koortsachtig overleg heeft vooralsnog niet veel duidelijkheid opgeleverd. Had de ondergang van de iconische retailer met een doordacht e-tail beleid voorkomen kunnen worden? Bijvoorbeeld door wehkamp over te nemen?

Beverwijk vreest de doodsteek voor de Breestraat. Iconische panden komen leeg te staan. En niet alleen daar dreigt kaalslag. V&D is het grootste warenhuis van Nederland met ruim zestig winkels op A-locaties, tienduizend medewerkers, een warenhuisbreed assortiment met meer dan 4.000 a-merken shop-in-shops en per jaar zo’n 100 miljoen bezoekers. Als dat omvalt, gaat iedere stad dat merken.

‘V&D is aangeschoten wild en het eerste bloed is gevloeid door het personeel de duimschroeven aan te draaien. Je moet wel heel erg om geld verlegen zitten, wil je de eigen mensen die het elke dag op de winkelvloer waarmaken, het vel over de neus halen,’ schreef Rupert Parker Brady, mede-eigenaar van Retaildenkers een dezer dagen. ‘Het is onbegrijpelijk en getuigt van slecht inzicht in de arbeidsverhoudingen in Nederland.’

Het is volgens Retaildenkers nog maar de vraag of een warenhuis volpompen met merken leidt tot meer bezoekers offline en online, ‘als buiten op straat en op andere websites het aanbod aantrekkelijker is.’

E-marketing Cor Molenaar werd een dezer dagen vaak geciteerd, over het anorexia-management van V&D, het gebrek aan doelgroepuitstraling en emotie. ‘Je zult maar Bol.com en de Bijenkorf als concurrent hebben, dan heb je het op zijn minst ontzettend moeilijk. Hoe bestendig is je business model? Karstadt in Duitsland had een sterker concept dan V&D, maar het ging twee jaar geleden failliet. Vertel maar of er een toekomst is voor V&D’.

Veel verwijten ook richting Sun Capital, sinds 2010 eigenaar van V&D. Een investeerder die het Duitse postorderbedrijf Neckermann ook al uit zijn handen liet vallen omdat het weigerde er geld in te pompen. Net als bij V&D werd ook dit bedrijf genekt door gebrek aan modernisering.

Toegegeven: V&D probeerde wel van alles. Een jaar of wat geleden leek het bijvoorbeeld nog goed te gaan met de e-commerce activiteiten van V&D. V&D verdiende in 2011 27 miljoen euro met Vd.nl, 12 miljoen euro meer dan in 2010. De webwinkel moest het grootste ‘filiaal’ worden. Topman Marc McKeon beloofde najaar 2009 dat V&D ‘over vijf jaar’ naar een online jaaromzet van 100 miljoen euro zou kunnen groeien.

Maar aan alles was te merken dat dat proces moeizaam verliep. De van Greetz afkomstige e-commerce manager Olger Kistemaker hield het vorig jaar maar een paar maanden vol bij V&D voordat hij overstapte naar BCC. Aan het begin van zijn aanstelling leek hij er nog zin aan te hebben: er waren testen met tablets voor verkopers en een bestelzuil. Daarnaast werden aanpassingen gedaan aan de navigatie van de site om de vindbaarheid van de merken te verbeteren. De oude site was iets te clean, de nieuwe smoother, vertelde Kistemaker aan Twinkle.

Om de long tail aan te boren en het aantal nee-verkopen te reduceren, wilde V&D digitale verkoop ook op de winkelvloer introduceren. En V&D wilde op niet al te lange termijn realtime de productvoorraden in alle vestigingen online ontsluiten voor de klant. Op de winkelvloer was er echter nauwelijks iets van te merken.

Vincent Weinschenk van WHEREHOWS Logistic Consultants constateerde vorig jaar al dat V&D zijn ambities als omnichannel retailer niet echt waarmaakte. ‘Weliswaar noemt V&D zich een omnichannel retailer, in onze ogen is ze daar bij lange na nog niet. Waar Macy’s diverse testen uitvoert die toegevoegde waarde opleveren, heeft V&D nog een grote achterstand in te halen.’

Het is niet zo dat er niet meer in digitaal werd geïnvesteerd. Recentelijk nog heeft Mirabeau de website van on-premises hosting naar de cloud verplaatst, waardoor substantiële kostenbesparingen zijn gerealiseerd. Real time monitoring verschaft V&D bovendien veel inzicht in de gezondheid van de web omgeving en de commerciële resultaten online.

Ruim vijftig procent van alle winkelaankopen bij V&D worden nog altijd voorafgegaan door een online bezoek aan Vd.nl. Maar de winkelvloer zelf inspireerde niet. V&D opende pas vorig jaar zijn eerste beleveniswinkel in Leiden. Met shop-in-shops van modemerken. Terwijl andere winkels de saaie uitstraling bleven behouden. Als consumenten geen reden zien om een winkel te bezoeken, dan komt er van omnichannel niet veel terecht.

Dat is ook de kritiek van Rupert Parker Brady: ‘De vraag is of e-commerce als omzetmotor werkelijk substantieel genoeg wordt om 64 fysieke verkooppunten overeind te houden als op de winkelvloer weinig te merken valt van de omnichannel gedachte.’

Tenzij, suggereert de adviseur, de eigenaar serieus gaat nadenken over een overname van RFS Holding met de online webwinkels wehkamp en Fonq dat met 353 miljoen euro in het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar de helft van de omzet van V&D draait: ‘V&D en Wehkamp samen zijn een goed koppel, dat voor een groot deel hetzelfde publiek bedient en vergelijkbaar assortiment heeft. Dat wist de directie van Vendex KBB vijftien jaar geleden ook al, maar toen durfden ze het niet aan om de postorderaar uit Zwolle over te nemen.’

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

21 Reacties

Paul Haarman

Tja, de combinatie Wehkamp-V&D zou theoretisch kunnen, maar eigenlijk zou de balans dan veel teveel doorslaan naar de off line kant. Het warenhuis-idee heeft misschien wel zijn beste tijd gehad. En dat zou online ook wel eens het geval kunnen zijn…

Paul de Vries

V&D Wehkamp overnemen? Allereerst zou V&D voldoende liquiditeit moeten hebben om dit voor elkaar te kunnen krijgen. Daarnaast is het probleem dat de leiding van V&D te ouderwets is om überhaupt een pureplayer, als Wehkamp, te kunnen managen. Niet operationeel maar ook niet beleidsmatig. Mooie gedachte die 5 jaar geleden misschien nog reëler geweest zou zijn…

Dirkjan

Een lange inleiding om tot de titel te komen zeg! Die je helaas ook niet toelicht. Waarom zou V&D Wehkamp nou precies moeten kopen? Het is een mooie naam dus het brengt wat leven in de brouwerij, dat begrijpt iedereen. Maar waar is je beredenering dat het voor V&D een betere deal is dan voor de HEMA, BLOKKER of welke andere retailer dan ook?

Wat kost Wehkamp, welk resultaat krijg je ervoor terug en wat zijn de synergievoordelen dan? Want zeker is dat het ook extra zorgen brengt. Wehkamp moet ook idioot hard knokken om haar positie ten opzichte van Zalando, Bijenkorf of andere zaken te handhaven. Dat ging afgelopen jaren misschien nog wel aardig maar het is allesbehalve zeker dat dit zo was geweest als de V&D-eigenaren de tent runnen.

Je case klinkt nu een beetje alsof het niet zo goed meer gaat in een relatie, en jij ze dus maar aanraadt een mooie baby te maken… Want met een mooi klein lachend kindje erbij, zijn alle problemen verdwenen. Toch?

Ernest

V&D Wehkamp overnemen? Ik denk eerder dat Wehkamp in V&D stapt op het moment dat het voor V&D einde oefening is.

Jan Libbenga

Dirkjan, het is zoals aangegeven niet mijn eigen suggestie van die overname, maar ik begrijp de redenatie wel. Je ziet toch een duidelijke verschuiving van pure players naar omnichannel formules, die vooral in de VS aantrekken, en niet alleen omdat het om gerenommeerde (lees: vertrouwde) namen gaat.

Amazon ziet in de VS de concurrentie juist uit deze hoek toenemen, omdat klanten het toch handig vinden om bijvoorbeeld een warenhuis in de buurt te hebben voor oriëntatie, het oppikken van bestellingen en de afhandeling van retouren.

V&D en Wehkamp samen hebben dezelfde doelgroep, met een nadruk op mode en meubels. De winkelvloer zou meer een beleviskarakter kunnen krijgen, zodat klanten de producten kunnen aanraken en online bestellen in de winkel. Dat kun je verder stimuleren door kortingen op online bestellingen te bieden.

Dat kan V&D natuurlijk ook op eigen houtje, maar de formule wordt sterker als je twee klinkende namen samenbrengt die elkaar versterken.

De oplossing die we nu waarschijnlijk krijgen is dat V&D nog meer gaat onderverhuren en je een lappendeken van merken en formules krijgt (Dixons etc), geen som der delen.

PS Wehkamp stond nog niet zo lang geleden in de etalage.

Jaap

Ik ben het wel eens met de kritische noot dat de titel een iets ander artikel doet vermoeden. De gedachte is (was) echter nog steeds geen gekke. Het artikel onderschrijft opnieuw dat veel grote spelers op de consumentenmarkt geen tijd meer hebben om het online kanaal te ontwikkelen of te hervormen: of ze moeten al substantiele en groeiende inkomsten hebben, of ze moeten deze kopen. Zonder overnames groeit de online omzet nooit snel genoeg om de terugloop van traditionele inkomsten te compenseren; ongeacht hoeveel online expertise je hier tegenaan gooit. Je zag het al bij uitgevers. Nu bij winkelketens.

Aan de ene kant kun je hier je schouders over ophalen – dit hoort er nu eenmaal bij. Aan de andere kant, is het bij winkelketens (anders dan bij kranten en tijdschriften, die er toch wel in voldoende mate blijven voor de liefhebber) direct ‘over en sluiten’. En de winkelstraten van een aantal steden is er toch al niet gezelliger op geworden.

Seb

Als V&D op het randje failliet is, hoe moeten ze dan überhaupt Wehkamp overnemen? Het grote gebrek van V&D is het zwalkende beleid van de laatste 15 jaar. Het heeft nooit een duidelijk profiel gekregen. Wanneer er werd gekozen voor een format en experience, werd dat twee jaar later door de zoveelste CEO weer afgeschoten. Bij elke nieuwe CEO kwam er een nieuw plan, hoe vaak moet de V&D zichzelf verbouwen (en al die bijkomende kosten) op basis van een niet bewezen format?

Er is 1 grote vraag die V&D telkens vergeet te stellen: Wat wil onze klant. Bouw daar je winkel omheen.

Stap een willekeurige V&D binnen en je ziet gelijk wat er aan schort. Het klopt niet meer, er zit geen verhaal, geen concept, geen experience in. Je ziet de wind van 6 verschillende CEO’s door elkaar gemengd zonder een allesomvattende rode lijn. Brood, chocola en banket worden verkocht tussen de kleding en schoenen…

Kijk naar het succes van de Jumbo Foodmarket in Breda, of de talloze “markets” die mega populair zijn in New York. Zo’n dergelijk concept en format had van V&D moeten zijn. Alles hebben ze in huis om dat te realiseren, maar ruim 60 winkels ombouwen voor een keten zonder cash, is erg lastig.

Jan Libbenga

Seb, de eigenaar van V&D Sun Capital is niet failliet en heeft ruim 9 miljard dollar onder beheer.

Seb

Dat de durfinvesteerder 9 miljard in beheer heeft, zegt niets over de balans en gezondheid van V&D (waarvan we allemaal weten dat het niet best is). Er wordt hier geschreven dat V&D deze overname zou moeten doen. Het zou namelijk een bijzonder slechte, zakelijke keuze zijn om via V&D de Wehkamp over te nemen.

Ron Cremer

Tja, Sun Capital trekt ook 60 miljoen extra uit voor een half jaar respijt. Je kunt gelijk in de toekomst investeren.

Jeroen Bos

Ik ben het meer dan eens met Seb. V&D is de afgelopen 20 jaar door zichzelf op de borst slaand, op hoogpolig tapijt kantoor houdend, management geleid. Ik kan er zelf over meepraten toen ik bij het bestuur solliciteerde in een management development programma. Mijn antwoorden waren destijds revolutionair op de vragen die mij gesteld werden: Klant centraal stellen, keuzes durven te maken, sfeer creeren zoals in Engelse warenhuizen etc etc. U zult begrijpen dat ik destijds, als geboren retailer, werd afgewezen door mensen zonder enig gevoel van wat klanten beweegt.

De optie om RFS en V&D samen te voegen zou wel een sterke partij vormen, maar RFS moet tussen de €350 en €500 Mio kosten. Dat is voor Sun Capital geen probleem om daarmee eerder gedane investeringen op termijn toch te kunnen laten renderen. Het probleem is alleen…..( en dat ervaart men binnen BOL.com en Ahold ook elke dag ) hoe kun je zo snel mogelijk die twee bedrijven het optel sommetje van 1+1=4 laten maken. Dat lukt bij Ahold ook nog niet. Dat kost veel tijd, visie en pragmatisme. En tijd is hier met name het probleem.

Ik denk dat de enige oplossing tóch een faillissement moet worden, want dan kan men in een doorstart alle overbodige ballast kwijt. Wellicht is dan een overname van V&D door de aandeelhouders van Wehkamp een betere optie……

Lightweight doorstarten met alleen de belangrijkste en best renderende filialen. De overige filialen icm Cor Molenaars Horeca- en funshopping plannen voor de binnensteden, halveren en de rest betaalbare parkeergarages van maken. ( mijn idee van 20 jaar geleden 😉

Iedereen betrokken veel wijsheid toegewenst.

Walter de Graaf

Persoonlijk lijkt mij een overname door Ahold een betere plan: dan maak je in elke V&D vestiging een grote food afdeling (lees: LaPlace restaurant in combinatie met een AH-to-go achtige store en/of onderverhuur aan Marqt), reserveer je een etage voor een inspirerende BOL.com electronica & gadget store, maak je ook een grote inspireerde vakantie & vrije tijd afdeling (lees; grote BOL.com reisboeken afdeling, Samsonite & huismerk reiskoffers, een reisbureau en een Laplace Express voor een kopje koffie en misschien een soort outdoor store a la Bever Zwerfsport) en reserveer ook een etage voor een groot V&D annex AH-non food assortiment naar het voorbeeld van de Amerikaanse Walmart en Target winkels. Tevens laat je de winkels dienen als afhaal & servicepunt voor BOL.com en vul je dan aan met bijvoorbeeld stomerij service en schoenreparatie, volgens mij trek je dan veel meer bezoekers dan de oubollige assortimenten van V&D en Wehkamp met elkaar te combineren.

Bart Kerckhoff

V&D kan de huur niet meer betalen terwijl de organisatie 30 jaar geleden alle panden nog in eigen bezit had. De organisatie is door de investeerders leeggeroofd van haar kapitaal en de intentie is er nooit geweest om investeringen voor de toekomst te doen, laat staan een dichtgespijkerd click&mortar plan op te tuigen. Wellicht kan dit na een doorstart door derden met een mix van funshoppen en afhaalpunten zoals oa Walter hierboven suggereert.

Jan Libbenga

V&D heeft overeenstemming bereikt over financiering, waarmee een faillissement van de warenhuisketen voorlopig lijkt afgewend. Uiterlijk halverwege deze week is er weer voldoende geld om aan de verplichtingen te voldoen, meldt het winkelbedrijf.

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23660915/__VD_lijkt_gered__.html

Willem Maatman

Heeft Cor Molenaar het alweer mis. Vorige week zat hij nog met een grijns op zijn gezicht te vertellen dat er maar één mogelijkheid was; de stekker zou er onherroepelijk uitgetrokken worden.
Blijft vreemd, een hoogleraar e-commerce die leeft van boeken…

Hendrik

Dit gaat niet lang meer duren. V&D heeft nu alleen uitstel van executie gekregen omdat die huur locaties echt niet zo 1 2 3 verhuurd worden. Dan nemen ze liever iets verlies en zien ze het over een tijd wel weer. Ze draaien al jaren verlies en nu ineens gaan ze het roer omgooien? Ik geloof er niet in. Het bedrijf is gewoon niet meegegaan met de internet wereld.

Patrick Lotte

Kan Ahold V&D niet overnemen? La place uitbreiden met Appie to go. Dixons eruit en Bol er in 🙂

Walter de Graaf

@Patrick Lotte: ik zit precies op dezelfde golflengte, zie mijn eerdere mail van gisteren;

Persoonlijk snap ik niet waar ze nu mee bezig zijn: er is nieuw geld maar geen nieuwe plan, op deze manier is het slechts uitstel van executie. Het huidige V&D ombouwen naar een winkel met meer beleving zal best nog een uitdaging worden waarbij met name het huidige personeel nog veel moet leren aangaande “customer satisfaction”, naar mijn idee is het handiger om het personeel 10% van het vaste salaris te laten inleveren welke ze kunnen terugverdienen middels een omzet gerelateerde bonus, volgens mij gaat de klantvriendelijkheid dan met sprongen vooruit en daarmee de omzet ook.

Tadek Solarz

Goede blog, het artikel geeft achtergrond en een doorkijk naar mogelijkheden. In de reacties wordt nogal hoog opgegeven van Wehkamp. Zo zou het bedrijf honderden miljoenen waard zijn. Wehkamp groeit nauwelijks en maakt een bescheiden resultaat. Om aandeelhouders dividend uit te kunnen keren steekt het zichzelf steeds dieper in de schulden. dat gaat ten koste van de ontywikkeling. Bepaald geen feestje. Een goed nieuw concept met een sterke positionering zou best een aanjager kunnen zijn voor groei.Daar hoeft geen overname voor plaats te vinden je kunt immers ook denken aan een fusie. Het idee is zo gek nog niet.

Christiaan van Mansfeld

Even voor de duidelijkheid een paar zogenaamde facts. In een utopische wereld (ze hebben de panden nog in bezit) schijnt V&D vorig jaar een resultaat van 1 mio te hebben behaald. Veel te weinig natuurlijk maar nog wel overeind staand. Sun Capital is een bedrijf dat zelfs bij het verlies van deze keten hoogstens een paar seconden de pijn voelt, zo weinig stelt het voor ze voor.

Dan toch deze crisis. Volgens mij voor een gedeelte geregisseerd. Alle signalen op rood, alle verloven ingetrokken en nood breekt.

Geforceerd zullen er nu keuzes gemaakt moeten maar met name ook kunnen worden gemaakt. Veel onrendabele vestigingen dicht, verkoopvloeroppervlakte verkleinen, een betere balans in het assortiment, de echte stap naar e-commerce en zoveel mogelijk etalageruimtes opofferen aan shop-in-shop, dat naar buiten is gekeerd. Uitbreiden van La Place. En ook daar de durf voor experimenten toelaten. Avond openstelling, all you can eat etc. En tenslotte in de overgebleven vestigingen de durf te hebben om pop-up stores toe te laten.

Dynamiek op een kleiner oppervlakte, met enthousiaste medewerkers, een uitgebreid assortiment door een uitgekiende eigen (dus geen tijd verliezen door een Wehkamp te kopen) omnichannel aanpak en leentje buur spelen bij bijvoorbeeld Bol.com als het gaat over logistiek.

De macht moet weg bij inkoop en gegeven worden aan de mensen met visie op wat de klant wil en hoe.

En tenslotte een duidelijk beleid in merk en positionering. Niet door allerlei ingewikkelde processen op te tuigen maar door zo snel mogelijk een relevante emotionele touch aan het merk te geven. (en vol te houden)

Dan geloof ik er echt in en wil ik eigenlijk niet denken aan Karstadt achtige taferelen of Radio Shack. Neem een voorbeeld aan Home Depot (oké duidelijke positionering vanuit het assortiment) maar ook een merk als John Lewis. En nu niet meteen roepen dat John Lewis veel meer uspscale is. Valt wel mee hoor en met minder filialen moet ook V&D in de buurt kunnen komen qua uitstraling. En dan zorgen dat die gewone handschoenen er ook nog zijn.

Of geven wij, die vrijblijvend aan de zijlijn staan het ook al op, zoals sommigen in dit artikel?

Martijn de Beijer (Chunk)

Het idee is alleen niet erg origineel, ik schreef er op 23 januari al over in de Adformatie en op LinkedIn…

https://www.linkedin.com/pulse/brandsmash-vd-en-wehkamp-martijn-de-beijer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond