Deel dit artikel
-

Iedere derde Nederlander shopt over de grens

Een op de drie Nederlanders heeft afgelopen kwartaal iets gekocht bij een buitenlandse webwinkel. Dat is dertig procent meer dan vorig jaar en een teken dat internationaal webwinkelen groeit.

De Nederlandse consument begint om zich heen te kijken om buiten het lokale aanbod ook buiten de landsgrenzen te shoppen. Een jaar geleden deed 23 procent, nu is dat dertig procent.

Een nieuw onderzoek van Forrester Research laat zien dat het vooral mensen in de kleinere EU-lidstaten naar het buitenland trekken voor hun aankopen. En de consumenten uit grote landen met een onderontwikkelde e-commercemarkt. Dat zijn bijvoorbeeld Italië en Spanje. Daar koopt veertig procent over de grens.

Gekeken naar Europa’s grootste landen, minus Polen maar inclusief Nederland, koopt 28 procent van de consument een paar keer per jaar iets in het buitenland. Een jaar geleden was dat 21 procent. Opvallend is dat Duitsers zich vooral op hun eigen land oriënteren. Met achttien procent ‘buitenlandkopers’ is het aantal exotische shoppers zelfs een procentpunt gedaald in een jaar. Forrester geeft daarvoor geen verklaring. Het is aannemelijk dat de omvang, diversiteit en volwassenheid van de markt een aanzienlijke rol in spelen.

De onderzoeker verwacht dat Europeanen in 2018 voor veertig miljard euro buiten de landsgrenzen kopen. Het merendeel van die verkopen, 83 procent, vindt in een andere Europees land plaats. Niet in China, niet in Amerika. Het gemiddeld buitenlands besteed bedrag zal tegen die tijd zijn gegroeid van nu 363 euro naar dan 428 euro.

Vorige week verscheen een rapport van E-commerce Europe, de internationale pendant van Thuiswinkel.org. Die stelde dat de Europese e-commercemarkt in 2014 groeide met veertien procent tot 424 miljard euro.

Foto: Martin Burns (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Klaas Koopman

En hoeveel mensen uit Europa kopen in Nederland, zijn daar ook cijfers van? En een linkje naar het rapport van E-Commerce Europe zou ook niet misstaan. Bedankt voor het artikel.

Wouter

Ik speel in op deze trend door seo & linkbuilding aan te bieden voor webwinkel eigenaren die de grens overgaan naar Duitsland. Ranken in Duitsland is eenvoudiger dan in Nederland ondanks de concurrentie dus hier liggen veel kansen om internationaal uit te breidden.

Erwin Boogert

Klaas, in dat onderzoek (dat nog online moet komen op moment van schrijven) staan geen cijfers over buitenlanders die in Nederland kopen. Dat is niet specifiek onderzocht.

Wouter, heb jij enig idee hoe zich dat verhoudt met de hogere SEA-tarieven die in Duitsland gelden? Eenvoudiger ranken, maar duurder adverteren. Snap best dat je daar geen allesomvattende uitspraak over kunt doen, maar zou wel interessant zijn een idee te krijgen van rendement over de periode van een paar maanden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond